|
Inlägg #1: Postat: 2005-06-14 18:56:00
|
|
Janne B |
Jag minns tiden då mellanölet var nytt. det påstods att hgögstadie-elever i Värmland stormade butikerna och gjorde rent hus. Sen kom de inte till skolan på flera dagar.Andra rektorsområden rapporterade stora bekymmer. Så detta öl förbjöds bara efter några år?// Min erfarenhet av pilsner är att jag med några män slängde upp grus på en lastbil och drack pilsner som de andra karlarna.Plötsligt säckade jag ihop.De slängde upp mig på gruslasset och körde hem mig till morsan, lade mig på gräsmattan...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-15 12:46:00
|
|
Per W |
Folköl var inget begrepp som lanserades i samband med mellanölet utan det var en Gunnar Sträng-idé i samband med att mellanölet försvann från butikerna. Folkölen skulle ligga mellan IIA och IIB och ha viktprocent på 3,2 ,
volymprocent på 4 och kunna köpas på Konsum. Förslaget röstades ner i riksdagen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-15 12:49:00
|
|
Per W |
Det var bara ölen i Sverige som på den tiden hade sin alkoholhalt angiven i viktprocent. Att gå över till volymprocent var bara en anpassning till övriga världen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-15 13:09:00
|
|
Janne B |
Det grämer verkligen en gammal nykterist att det förekommer bluff och bedrägeri i alkoholsvängen. Vem ska man kunna lita på nu?Sen har jag hört att det är fiffel med kassa-apparaterna. Visserligen bara en skröna, men ändå...
|
| |