Outsourca skolidrotten!

Inlägg #1: Postat: 2005-06-12 22:58:00
Beckisbarnet
Men för att man har bollsinne säger det ju inte att man fördenskull måste vara fet och orörlig. Jag tyc¨ker att de som vill tävla i lagidrotter kan få göra det, så¨kan de som tex vill träna på gymmet eller promenera få göra det. Själv fick jag lida oerhört i min skoltid då jag tvingades att delta i dessa förbannade lagsporter..
Inlägg #2: Postat: 2005-06-12 23:00:00
Beckisbarnet
Fast jag hatade dessa lagidrotter som fotboll mm jag tvingades genomlida, så är jag idag både vältränad och välkonditionerad men jag ägnar mig år annan rörelse än lagidrotter.
Inlägg #3: Postat: 2005-06-12 23:02:00
Beckisbarnet
Som sagt, Outsourca idrotten, eller ge fler alternativ till eleverna, man skall inte tvingas att delta i fotbollsmatcher tex om man hatar fotboll el ej har bollsinne, och NEJ man kan INTE jämföra lagsport med övriga skolämnen för er som vill påstå detta, jag har hört det till leda
Inlägg #4: Postat: 2005-06-13 01:50:00
Kruzze
Svar 3, har du bestämt att man inte kan jämföra idrott med övriga ämnen i skolan? Mer direkt och konkret feedback på att man gör ett bra jobb går ju knappast att få jämfört med andra ämnen.
Inlägg #5: Postat: 2005-06-13 21:22:00
Beckisbarnet
Nej Kruzze, det har jag inte bestämt, men jag tycker att det skall vara frivilligt att delta i lagsport om man ständigt tvingas att förnedra sig själv inför andra att göra något man inte är bra på. Både av egna och andras erfarenheter vet jag att skolgymnastiken är jobbig för många ur mobbningsynpunkt bla, därför vill jag ha alternativ. Alla är inte stöpta i samma form.
Inlägg #6: Postat: 2005-06-13 21:24:00
Beckisbarnet
För övrigt är min erfarenhet av den "vanliga" kommunala skolan att den överlag är väldigt steöbent och ensidig och inte ser speciellt mycket till individens förutsättningar. Alternativmöjligheter anser jag endast som positivt. jag gick i kommunala skolan på 80-talet
Inlägg #7: Postat: 2005-06-14 12:47:00
Kruzze
Men kan isf inte all verksamhet i skolan ses som en grogrund för mobbing? Att tvingas presentera inför klassen, läxförhör, dagsutflykter, raster osv. Den idrottslärare jag hade i högstadiet var benhård mot tendenser till mobbing och när han såg det fick mobbaren en utskällning och åkte upp på läktaren.
Inlägg #8: Postat: 2005-06-14 21:17:00
Beckisbarnet
Svar 7:
Du har rätt, men problemet kvartår ju dock- att det, som diskussionen rör sig om i detta fallet, innebär en grund för mobbning att skolidrotten är så stelbent och inte erbjuder några alternativ för individen. Även om dina erfarenheter av skolidrotten är sådan att du inte blir mobbad, så blir många mobbade.. så hur skall man då lösa det?
Inlägg #9: Postat: 2005-06-14 21:23:00
Beckisbarnet
Kruzze.
Att igen och åretigen ta andra teroretiska skolämnen som exempel leder väl ingen vart? Vi diskuterar ju idrott här, så då är det väl idrott som skall diskuteras? Du försöker att dra udden av alltihop och få det som att verka som att allt är plus-minus-noll, men är det verkligen så enkelt?
Inlägg #10: Postat: 2005-06-14 21:24:00
Beckisbarnet
Ingenting skall alltså förändras- allt är bra som det är? Detta borde väl då rimligtvis gälla alla andra ämnen i skolan? Hur kommer det sig att du, Kruzze, så okritiskt sväljer allt på det sätt som den etablerade skolan lär ut olika praktiska och teoretiska ämmen till sina elever? Förutsätter inte utveckling ifrågasättande?
Laddar...