Inlägg #1: Postat: 2005-06-11 13:34:00
|
Kruzze |
Givetvis gäller detta resonemang tjejer också, även om de oftast tenderar att vara mer mångsidiga än killar. Dessutom är idrottslektionerna ett ypperligt tillfälle att lära känna sina klasskamrater bättre, för att inte tala om de positiva effekter som träning har på kroppen och psyket. Så om du t ex. var ett språkgeni och fick ge utlopp för det i skolan förstår jag inte varför du vill förbjuda att unna idrottstalanger att visa sina förmågor.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-11 13:34:00
|
Kruzze |
Vem säger att t ex ämnet tyska är viktigare än ämnet idrott? Vem tjänar mest, en affärsman som använder tyska i arbetet eller ett fotbollsproffs?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-11 14:05:00
|
Nähädu |
Kruzze, are u for real? De "Killar" var har du tjejerna förresten? som var/är duktiga på idrott var/är ju inte precis de som hade problem med självkänslan om man säger så? Dessutom fick de ju utlopp för sina talanger medelst idrottsrörelsen. Men visst. Då är motfrågan; Resonerar du på samma sätt när det gäller killen som brinner för att meka med bilar? Eller tjejen som brinner för ideellt arbete inom röda korset?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-11 14:09:00
|
Nähädu |
Ingen, allraminst jag som sysslat med friskvård hela mitt liv, ifrågasätter hur viktigt motion är. Men då ska det vara rolig och inspirerande motion. Sen ser jag att du hunnit få med tjejerna också i dina repliker. Tack för det.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-11 15:01:00
|
Kruzze |
Im for real allrihgt. Jag kan tycka att det finns anledning att diskutera om man ska återinföra mer praktiska ämnen i skolan att alla människor är lika mycket värda motsäger inte att människor är olika. Skolan ska primärt vara en förberedelse för yrkeslivet och dit hör inte ideellt arbete inom Röda korset. Det är ett typexempel på sådant som ska ligga utanför skolans asnvarsområde.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-11 15:08:00
|
Kruzze |
Idrott kan faktiskt vara yrkesförberedande och tillhör sådant som ska vara allmänbildning, lite grann på samma sätt som ämnet historia. Att t ex få tillfälle att lära sig simma är också oerhört viktigt oavsett vad du kommer jobba med som vuxen. Vad gäller att det ska vara kul med idrottslektioner är en annan sak, jag hoppas och tror att våra idrottslärare gör sitt bästa för att lyckas med det.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-11 15:10:00
|
Kruzze |
Men som med allt annat så är det alltid en mer eller mindre smärtsam process innan man lär sig behärska en utövning. Dimensionen med att daglig motion är livsviktigt stärkar bara argumentet att fler idrottspass ska läggas in i schemat. Det är bara vi korkade vuxna som sitter på röven hela dagarna utan att gå ut och köra 40 min brännboll eller basket.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-06-13 15:29:00
|
Peter Andersson |
"Förnördad" är ett underbart nyord - Ring Svenska Språkvårdsnämnden någon! Annars är du ju helt fel ute i och med att du får det att låta som om skolämnen är till för att elever skall jämbördiga chanser att visa upp att de i alla fall redan är duktiga på något. Skolor finns ju till för att man skall kunna lära sig sånt man INTE redan är duktig på, annars hade de ju inte behövts alls!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-06-13 15:50:00
|
Nähädu |
Intressant vinkling, Peter. Att gympatimmen ska vara ett forum där elitidrottarna inför tindrande tonårsflicksögon ska få visa upp sina färdigheter tycker jag låter väldigt tveksamt. Det kan de gott göra på fotbollsträningen några timmar senare.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-06-13 16:57:00
|
Kruzze |
Peter, menar du att vi borde slopa betygsystemet? Det om något är ju en skala som visar hur duktiga vi är, eller menar du att alla är exakt lika duktiga när de börjar åk 7 men att det är läxläsnignen som fälller 100 avgörande för betygen? Att ha många olika moment i skolan som kan höja upp genomsnittsbetyget borde ju öka chanserna för fler att göra bra ifrån sig. Varför vill du bara att vissa ämnen ska kunna vara underlag för medelbetyget och vilka är dessa ämnen?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-06-13 17:04:00
|
Kruzze |
Nähädu, borde inte det resonemanget kunna gälla precis alla ämnen? Matte - att kunna visa upp sina färdigheter i matte för ordföranden i Sagan om ringen-sällskapet låter lite tveksamt. Franska - att kunna visa upp sina talanger i språk för den där smarta snygga bruden låter lite tveksamt. Biologi - Att kunna visa upp sina kunskaper för den häftiga fältbiologikompisen låter lite tveksamt. osv.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-06-13 18:39:00
|
Peter Andersson |
Om skolbetyg säger jag som Winston Churchill om demokrati: Det är det sämsta system som finns, bortsett från alla andra! Jag vill inte avskaffa skolbetygen men faktum är att samhällsutveckling redan till 50 har gjort denna 1800-talside överspelad, betyg är inte längre någonting du får jobb på, den halvan försvann till 99 för 20 år sedan, om inte tidigare, och numera är skolbetyg bara någonting som du behöver för att komma in på nästa utbildningsnivå.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-06-13 18:41:00
|
Peter Andersson |
Lustigt att du skulle nämna musik. Själv är jag intresserad beror till 0 på skolmusiken men tycker inte att ointresserad elever skall påtvingas att prova olika instrument, musik kan gott infogas som ett par kapitel musikhistoria i läsämnet historia för att pigga upp detta lite, var tid har sitt soundtrack you know. Om träslöjd säger jag bara så här; det finns idag fler människor som tjänar pengar på djuravel än vad det finns snickare, så varför inte göra hästuppfödning till ett skolämne?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-06-13 18:41:00
|
Peter Andersson |
Låt oss säga att skolgymnastiken på låg- och mellanstadiet får förbli som den är nu och att ”hälsopraktik” får gälla från högstadiet och uppåt, då får vi en situation där nackdelen är att många kanske kommer att välja att bara praktisera en enda idrott eller aktivitet, och fördelen är att detta trots allt ändå är bättre än det system som är nu där skolgymnastiken avskräcker cirka 90 av alla elever från framtida idrottande.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-06-14 12:40:00
|
Kruzze |
Peter, i dagsläget ser det i princip ut som du vill ha det, förutom att "hälsopraktiken" börjar i gymnasiet. "Idrott och hälsa" som kursen heter på gymnasiet handlade knappt alls om idrottsutövande utan bara en socialistisk version av idrott som gick ut på att alla skulle få röra bollen, prestationen i sig var oväsentlig vad gäller naturvetarna så tror jag de inte hade idrott öht. Från att ha varit det roligaste ämnet blev idrott ett av de tråkigaste i gymnasiet.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-06-14 12:43:00
|
Kruzze |
Jag tror knappast att skolidrotten avskräcker 90 från fortsatt idrottande, tvärtom tror jag den räddar många från att lägga av att röra på sig när de kommer upp i tonåren. Tonåringar _ska_ röra på sig för att lära känna sin kropp, där är jag för socialistiska tvångsmetoder.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-06-15 00:06:00
|
Peter Andersson |
A Sedan när blev det ett kvantitativt problem med tonåringar som INTE vill lära känna sin kropp eller andras? B Angående skolgymnastikens avskräckande verkan eller brist därpå; fråga vilken överviktspecialiserad barnläkare som helst. C Ordet ”oursourching” i denna debatt är missledande, då det har för starka kapitalistiska bibetydelser, tänk på grund som en ”samhällsnärmande folkrörelsekulturell introduktion till det lokala idrottslivet” i stället.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-06-15 00:07:00
|
Peter Andersson |
"tänk på grundideen" skall det vara i posten ovan.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-06-15 07:32:00
|
Nähädu |
Svar:A Jag gick i plugget på slutet av 80-talet. Det var illa med den saken då och det är INTE bättre idag när mina egna barn går i skolan. så svaret är: minst 20 år, vad jag vet.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-06-15 07:33:00
|
Nähädu |
B Alla barnläkare är överens att barn rör sig för lite. Därför är en rätt utformad, modern skolidrott viktig, med betoning på modern. Skolidrotten idag ser likadan ut som på 40-talet, i princip. Allt annat inom skolan har fått reformerats förutom den uppenbarligen heliga skolidrotten.
|
|