|
Inlägg #1: Postat: 2005-06-10 21:26:00
|
|
StaffanH |
Jag tycker det ligger mycket i din idé om att bredda utbudet så var och en kan hitta en aktivitet som passar individen och som de trivs bra med och därmed också utför. Huruvida de kommer att ta ansvar för att det verkligen görs vill jag idag låta vara osagt, men den tanken är heller inte fel. Jag hoppas diskussionen inte stannar av och att den i slutänden leder till en bra förändring.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-11 12:20:00
|
|
Nähädu |
Grejen är ju den att sverige under mer än hundra år byggt upp en folkrörelse av idrottsföreningar. Nyttja den resursen istället för att indirekt konurrera med den genom skolidrotten.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-13 15:39:00
|
|
Peter Andersson |
"Nähädu" är inne på rätt spår här tror jag. Eftersom 90 av alla elever INTE fortsätter att idrotta efter skolan så kan vi nog konstatera konstatera att den traditionella skolgymanstiken har kommit till vägs/boms ände, definitivt så ur ett folkhälsoperspektivt. Men forts följer.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-13 15:44:00
|
|
Peter Andersson |
Men om vi döper om ämnet till "hälsopraktik" e.d och förlägger det helt och hållet utanför den övriga skoldagen, till exempel genom att varje elev skall göra ett träningspass i veckan hos fritt vald idrottsförening feedbackformerna för närvarokontroll är oändliga, detaljerna kan lösas om viljan finns, så avskaffas den obehagliga situation som är nu tycker till och med undertecknad, som ändå var tämligen duktig på "gympa" men snudd på hatade den ändå.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-13 15:53:00
|
|
Nähädu |
Där satt den, Peter. Jag kunde inte ha formulerat det bättre själv. Därigenom finns utrymme både för fotbollsspelarna, danstjejen, de som endast kan tänka sig att styrketräna lite,gå stavgång eller jogga att få utvecklas.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-13 16:49:00
|
|
Kruzze |
Då kan vi i samma veva avskaffa musik - att spela ett instrument nån gång i månaden borde räcka, träslöjd - att snickra på ett valfritt projekt som sedan visas upp, biologi - att inrikta sig på att läsa in sig på ett specifikt område som t ex hjärtat räcker osv. Kort och gott, vi skulle kunna avskaffa hela skolväsendet och bara göra det till instans som kontrollerar att ungdomar sköter sina sidoprojekt....*tar ett bloss på min marijuanacigg och lutar mig förnöjt tillabaka*
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-13 18:55:00
|
|
Peter Andersson |
Skolväsendet som en instans som bara kontrollerar att ungdomar sköter sina sidoprojekt. Tja, om betänker hur mycket tid ungdomarna lägger på att socialt granska varandra jämfört med hur mycket krut de lägger på att råläsa in kunskaper så är det väl det skolan ÄR redan idag? Bortsett från det så kommenterar jag vidare på Länk: sourze.se
|
| |