Visst har vi blivit mycket klokare

Inlägg #1: Postat: 2005-06-07 23:10:00
Dick Wase
Det var i efterdebatten om programmet om den kanadensiske pojken som av misstag blev pojke. Vad gäller Fernandez de Piedrahita så säger väl han att efter fem söner ska de söner som sedan föds uppfostras som flickor...
Inlägg #2: Postat: 2005-06-07 23:12:00
Dick Wase
...men det säger ju ingenting om att dessa verkligen blev "flickor" i den Colombianska byn. Såvitt jag har förstått det var ett tag sedan nu så anser de flesta att det kan kopplas till vad vi kallar "transsexuella".
Inlägg #3: Postat: 2005-06-08 10:00:00
Stefan_B
svar 1-2: Det är naturligtvis en fråga om definitionen av flicka. Men såvitt jag vet så ifråga om social status och arbetsuppgifter så var de kvinnor. Dessutom togs de ju ofta som hustrur och konkubineri brist på en bättre term åt andra män.
Inlägg #4: Postat: 2005-06-08 10:07:00
Stefan_B
forts. Kopplingen till transsexuella av idag kan naturligtvis vara förhållandevis korrekt. Poängen var dock att pojkar mer eller mindre godtyckligt placerades i en könskategori som de tydligen anpassade sig väl till. Det öppnar för intressanta perspektiv i diskussionen kring könsroller där det idag tycks råda en allmän biologistisk uppfattning.
Inlägg #5: Postat: 2005-06-08 10:07:00
Stefan_B
forts. Kopplingen till transsexuella av idag kan naturligtvis vara förhållandevis korrekt. Poängen var dock att pojkar mer eller mindre godtyckligt placerades i en könskategori som de tydligen anpassade sig väl till. Det öppnar för intressanta perspektiv i diskussionen kring könsroller där det idag tycks råda en allmän biologistisk uppfattning.
Inlägg #6: Postat: 2005-06-08 10:10:00
Stefan_B
Hoppsan, det blev visst ett klick för mycket. Och i detta fördömt usla forum går det ju inte heller att ta bort överflödiga meddelanden...
Inlägg #7: Postat: 2005-06-08 13:04:00
Dick Wase
Godtyckligt utsedda? Så har inte jag uppfattat det. Det var väl olika i olika stammar, och som jag förstått det så finns egentligen väldigt lite bevarat om hur berdachen utsågs...
Inlägg #8: Postat: 2005-06-08 13:08:00
Dick Wase
...så det är väl svårt att säga att de blev "flickor" p g a uppfostran. Däremot att de fick en feminin roll, eller blandat feminin och maskulin, förefaller väl ganska klart. Många blev ju också hustrur åt män, vilket ju lutar lite åt "catamiti"-hållet i Rom...
Inlägg #9: Postat: 2005-06-08 13:12:00
Dick Wase
...men jag skulle nog akta mig för att - mot bakgrunden av hur lite dokumentation som finns om utväljandet av berdachen - luta mig mot det som ett stöd för genusforskarens påstående. Men det har Du ju inte heller direkt gjort.
Inlägg #10: Postat: 2005-06-09 21:56:00
Stefan_B
svar 7: Det var slarvigt formulerat av mig. Vad jag menade med godtyckligt var, i relation till tanken om transsexualitet, att de pojkar som blev berdaches inte utsågs efter drag eller beteende utan helt enkelt pga. hur många storasyskon de hade. I flera fall vid födseln, enligt vissa källor.
Inlägg #11: Postat: 2005-06-09 22:09:00
Stefan_B
Men visst, Du har rätt i att källmaterialet är för knappt för att säkra slutsatser ska kunna dras, och definitivt rätt i att det inte duger för att ge genusforskaren "rätt". Min ståndpunkt är dock att det duger som skäl för att våga ha ett öppet sinne i frågan.
Laddar...