Visst har vi blivit mycket klokare

Inlägg #1: Postat: 2005-06-07 21:03:00
bloggeri
Placera en storstadsmänniska i mörka skogen och han skiter ner sig av rädsla och svälter snart ihjäl, hur välutbildad han än är. Kan det kallas mänsklig utveckling att inte längre klara sånt som var naturligt för bara en mansålder sen?
Inlägg #2: Postat: 2005-06-07 23:17:00
Dick Wase
Jag instämmer fullständigt med dig djpjgj. Jag har nästan en känsla av att temporocentrismen ökar i takt med den ökande kunskapsmassan. Folk tycker att vi kan så mycket att vi absolut måste vara de yppersta. Och vad som det heller inte blir mindre av är hyckleriet. Jag ska återkomma till det i annat sammanhang.
Inlägg #3: Postat: 2005-06-07 23:21:00
Dick Wase
Tack förresten för termen, hade aldrig hört ordet. Även Du har en poäng bloggeri.
Inlägg #4: Postat: 2005-06-09 14:52:00
Janne B
Djp.../Du skriver:På stenåldern levde minst lika intelligenta människor som idag. Fynd visar att det fanns lika briljanta ingenjörer som idag. ex: avancerade husbyggnader, m.m.,/slut citat/
Detta kan nog inte bevisas. De kan inte ha haft våra mattematiska kunskaper, vår hållfasthetslära, olika material att räna på och bygga med. Pyramider och liknande på olika håll bevisar bara delvisa kunskaper,men mkt intelligens.
Laddar...