Visst har vi blivit mycket klokare

Inlägg #1: Postat: 2005-06-07 18:46:00
Dick Wase
Det är sant att vårt vetande är större, men tyvärr så tycks det inte hjälpa eftersom människan tycks konstruerad sådan, att hon bara tar till sig det hon vill ta till sig. Varje generation har, genom mänsklighetens historia, utgått från att just de vet bäst...
Inlägg #2: Postat: 2005-06-07 18:48:00
Dick Wase
...vi är inget undantag. Men man tycker ju ibland, att mot bakgrund av det faktum, att senare generationer ska betrakta oss som "korkade", samtidens människor kunde vara lite mindre tvärsäkra på att just de sitter inne med sanningarna. Men, det är väl en naiv förhoppning förstås.
Inlägg #3: Postat: 2005-06-07 19:00:00
Lars Nilsson
Det är bara en myt naturligtvis att vi på något sätt blivit mer mänskligt, moraliskt klokare än säg de gamla grekerna. Ingen ny tanke på dess områden har tillkommit. Det vet alla som läst de gamla grekerna. Bästa beviset är 1900-talets historia som slår allt i motsatsen. Behöver jag bevisa? Och det är nog inte slut än.
Inlägg #4: Postat: 2005-06-07 19:39:00
Janne B
lars N.Jag läste de gerkiska dramerna etc i 20-årsåldern och blev helt häpen. De talade till mig i nutid. Nej Lars N. Du behöver inte bevisa något. Oändligt stora kunskaper har tyvärr inte framfött högre moral, etik, förnuft empati osv.
Inlägg #5: Postat: 2005-06-07 19:42:00
Janne B
Aposteln Paulus år 40 ca: det goda som jag vill det gör jag inte och det onda som jag inte vill, det gör jag. Han kände till både grekiska och romerska tänkare. En tung slutsats förvisso.
Inlägg #6: Postat: 2005-06-07 21:17:00
Lars Nilsson
Jaap!
Laddar...