Gör Midsommardagen till nordisk nationaldag!

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2005-06-06 18:02:00
Janne B
Jag håller inte så bra i sär Hamas och Hezbolla, men det kan nog du.Folket sluter upp bakom dem därför att de har mycket att erbjuda, leverera som sjukvård, skolor, mat, skydd mm Säkert mindre korruption än t ex Palestinska myndigheten och beirutregeringen.
Det är bl a detta som USA och EU hajat rätt sent. Den som har en bristvara att erbjuda får folket med sig.Därtill kan man ju samtidigt beundra och frukta en rörelse,,
Inlägg #22: Postat: 2005-06-06 18:03:00
El Guatusi
Tyskarna hade knappast behovt bomba oss overhova, var redskap var ju som den var. Risken for invasion var f o stor, anda till vintern 1944, da en smallkall vinter fick isen att lagga sig pa Ostersjon. Hitler kallade Sverige ett "skitland" och hade garna likviderat oss.
Inlägg #23: Postat: 2005-06-06 18:06:00
El Guatusi
21: For palestinierna ar staten Israel inget annat an en terroristorganisation vilket for oss ar absurt, men man maste i int politik anstranga sig for att se med bada parternas ogon. Och att Hezbollah har stort folkligt stod ar ju inte sa markligt med tanke pa det vi sa.
Inlägg #24: Postat: 2005-06-06 18:08:00
Janne B
Mina föräldrar berättade långt efteråt att det kunde stå i tidningarna att "tyske ministern" kallat UD till sig eller att han rasande hade sprungit upp på UD.Då stannade nästan folks hjärtan av skräck. För på svenska tåg satt det ofta tiotusentals?? tyska soldater på genomresa. Ingen bra kombination. Över en miljon soldattransporter blev det visst. Som ung hade jag äldre arbetskamrater som vaktat massor av järnvägsstationer och broar..
Inlägg #25: Postat: 2005-06-06 18:08:00
El Guatusi
Tack for pratstunden, nu gar jag ut o viftar med min svenska flagga i den toscanska eftermiddagsvarmen. Fridens!
Inlägg #26: Postat: 2005-06-06 18:11:00
El Guatusi
24: OK, en till. Ambassadorerna klagade nastan varje vecka hos Gunther, som dock gav intryck av att uppriktigt beklaga Segerstedts hallning. Gunther var dock en akta antinazist, men han hade beundransvart kalla nerver i dessa situationer.
Inlägg #27: Postat: 2005-06-06 18:13:00
El Guatusi
Tyskarna vantade otaligt pa en anledning att invadera, men den kom aldrig. Samtidigt var var utr.minister oerhort skicklig att ekonomiskt dra nytta av tyskarnas onskemal. Men balansgangen var stundtals hisnande. Gustav V hotade med att avga om inte permittenstrafiken tillats. Aven dar hade Gunther inget val.
Inlägg #28: Postat: 2005-06-06 18:14:00
Janne B
Svar 22 håller jag inte alls med om.
Först så hade tyskarna måst boma en del för att ta sig in, sedan hade engelsmännen bombat för att hindra tyska transporter mm Svensk gerilklaverksamhet, sabotagegrupper kan inte uteslutas. Hemvärnet drog i gång 1940 och kunde ställt till åtskilligt åren efter. Det låg i Hitlers intresse att ha en ostörd produktion mm i Sverige.Till Englands förtret.
Inlägg #29: Postat: 2005-06-06 18:16:00
Janne B
Varmt tack. Vifta på bara.
Inlägg #30: Postat: 2005-06-06 18:17:00
El Guatusi
Det varierar fran tidpunkt till tidpunkt. Under vintern 41-42 verkade Sverige vara berett inordna sig i den nya europeiska ordningen. Nar krigslyckan i ost vande blev Hitler desperat och invasionen blev ett reellt hot.
Inlägg #31: Postat: 2005-06-06 18:20:00
El Guatusi
Hur vi kunnat sta emot ar mkt svart att gissa om, men tyskarna ville ha ett fungerande Sverige i sitt grepp. Dessutom hade vi ju tyskarna i bade syd och vast Norge att forsvara oss mot. Vi hade knappast klarat detta.
Inlägg #32: Postat: 2005-06-06 18:42:00
AmerikaMike
Om inte annat hade ju tyskarna fått sätta resurser till att invadera och ockupera Sverige. Det verkar om att du vill göra en dygd av nödvändigheten. Frågan är hur vi velat att andra länder om vi varit i deras ställe.
Inlägg #33: Postat: 2005-06-06 20:24:00
El Guatusi
Historikerna har hapnat hur fa eftergifter Sverige gjorde gentemot Tyskland. Det ar nagot vi kan vara stolta over: vi hjalpte Finland sa mkt som mojligt 39-40, vi holl oss utanfor kriget och blev en lugn plats pa en brinnande kontinent. Vad vi kan anklaga oss sjalva for ar flyktingpolitiken mot judarna.
Inlägg #34: Postat: 2005-06-06 20:29:00
El Guatusi
En tysk invasion av Sverige hade med stor sannolikhet inneburit att tyskarna vunnit kriget. Jag kan halla med om att Sverige krop lite for tyskarna under 41-42 av radsla for Hitlers dom over oss vid tysk seger, men Sve kunde inte agera som en stormakt, vilket Segerstedt onskade. Vart dilemma var fruktansvart, men mitt slutbetyg ar anda mkt gott. Mer an vad man kan saga om 60-70-talets svassande for CCCP...
Inlägg #35: Postat: 2005-06-06 21:01:00
AmerikaMike
Det låter för mig orimligt. För det första, om det är vore ett rimligt antagande varför invaderade då inte tyskarna Sverige? Ville de inte vinna kriget?
Inlägg #36: Postat: 2005-06-07 08:16:00
El Guatusi
Tyskarna saknade ett casus belli, och eftersom Sveriges hallning var sa allmant respekterad i hela varlden - bl a for var roll i Nationernas Forbund - hade detta lett till oandliga problem efter krigsslutet. Sa lange varutr.min gav intryck av att vara tyskvanlig var allt gott o val ur tysk synvinkel.
Inlägg #37: Postat: 2005-06-07 14:26:00
AmerikaMike
Mycket svagt resonemang. Att Hitler och nazistledningen skulle ha bekymrat sig mer om problem efter krigslutet än att vinna kriget!? För nazisterna gällde ju uppenbart vinna eller försvinna. Casus belli, my ass. Sen när behövde nazityskland det?
Inlägg #38: Postat: 2005-06-07 15:40:00
Janne B
Jag menar att även om Hitler tog beslut som var tokkiga även ur nazistisk synpunkt så kunde han räkna ut att imnvadera och sedan ockupera detta väldiga land hade krävt enorma resuser. som han inte hade. Med största sannolikhet så hade nästan all vår export till Tyskland stannat av under ett år.På grund av utslagna kommunikationer med mera.
Inlägg #39: Postat: 2005-06-07 15:45:00
Janne B
Hitler var diktator men hade runt omkring sig en rad personer med inflytande som tänkte rationellt och ibland kunde stoppa hans vansinnigaste grejer. I vart fall de första krigsåren.Det ska finnas dokument kvar där rådgivarna sagt åt Hitler att ett anfall österut måste ske tidigast möjligt på våren för att de skulle hinna till Moskva före vintern. Men Hitler körde i gång Barbarossa sent.
Inlägg #40: Postat: 2005-06-07 16:06:00
AmerikaMike
Mao anser du inte att en invasion av Sverige lett till att Tyskland vunnit kriget?
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...