Pa vag till Kazakstan3

Inlägg #1: Postat: 2005-06-06 03:46:00
Beth4020
Dessutom arbetar UNDP for okad demokrati och parlamentarism har i landet. De forsoker aven forandra kazakernas syn pa tillvaratagandet av naturresurser. Om vi blundar och lever i var ankdamm utan att reflektera over andra manniskors levnadsvillkor utan bara pratar om feminism o dyl sa blir vi valdigt latt inskrankta, tycker jag. Eller vad sager du, Calle? /B.S
Inlägg #2: Postat: 2005-06-06 23:00:00
Calle Z
Hur påverkar du då? Ge mig ett par exempel på din aktiva påverkan under din resa i Kazakstan? Man skall absolut inte blunda för något man inte tycker om. Tvärtom! Det skall motarbetas, frysas ut, tvingas till förändring osv. Förstår du inte vad det innebär för en människa att leva i en diktatur? Att man sedan som du skriver om ett "sagolandskap" och snötäckta berg. Det är för mig helt förkastligt.
Inlägg #3: Postat: 2005-06-06 23:18:00
Calle Z
Är det en tröst för dig? Att som du tycks veta är du siare? "Men nu är det så att Kazakstan säkerligen kommer att mot rätt håll bara de får tid på sig" Hur många oskyldiga stackars människor ska dö under den tiden? Ens naivitet måste ändock ha vissa gränser.
Inlägg #4: Postat: 2005-06-06 23:21:00
Beth4020
Lanskapet ligger mahanda i ett diktaturland men kara nan: det kan val vara vackert for det? Ja, det ar ett sagolandskap nar jag ser mot bergen......
Tycker du verkar leva i en sagovarld med din attityd gentemot omvarlden eller sa ar du valdigt ung med all energi och naivitet det innebar. Men det ar lugnt....No hard feelings!
Inlägg #5: Postat: 2005-06-06 23:44:00
Calle Z
Vem lever i en sagovärld? Min attityd eller ålder? Jag är en medelålders man om det nu har något som helst med debatten att göra? Ett svar på mina frågor skulle vara mer relevant än detta fåniga svar 4 du skrev!
Inlägg #6: Postat: 2005-06-07 00:43:00
Calle Z
Om jag inte minns fel? Så jobbar du som lärarinna också? Det gör det ännu mera skrämmande! Att åka till en diktatur och skriva om "sagolandskap" och snötäckta berg! I tre delar! Men enligt dig så är det lugnt! Bara de får tid på sig så ordnar det sig! No hard feelings! men skulle du ha varit en lärarinna på min dotters skola så skulle jag inte ha accepterat att du undervisade vidare..
Inlägg #7: Postat: 2005-06-07 13:11:00
Janne B
Vad du tar i Calle Z.Inte går det att i några små artiklar skildra alla sidor av det land man besöker.Birgitta S gör som alla andra journalistiska personer ett urval av det hon vill beskriva.Det finns så många andra artiklar att läsa om Du vill ha en dagsaktuell skildring av det politiska dagsläget osv. Jag tror inte att Birgitta är någon diktaturhyllare.
Inlägg #8: Postat: 2005-06-07 13:17:00
Janne B
Calle Z. Jag kan hålla med dig om att följande är en dåligt formulering av Birgitta: "Att det behovs en diktatur ...". Men i övrigt försöker hon vara nyanserad.
Inlägg #9: Postat: 2005-06-07 14:17:00
Beth4020
Nej Calle Z jag ar inte lararinna. Jag ar sjukskoterska. Jag beskriver det jag ser har i utkanten av Almaty och under de tre veckorna jag ar har med mina tva soner och halsar pa min syster som bor har med man och fyra barn. Det ar semester jag ar pa. Som Janne sager: jag forsoker inte framsta som en politisk debattor och har aldrig haft de intentionerna heller.
Inlägg #10: Postat: 2005-06-07 14:21:00
Beth4020
Janne B: Jag skulle ha satt "..." om diktatur. Menar sjalvklart inte att nagon ska leva under forhallanden som ar omanskliga. Daremot kan det vara svart for ett land dar folket inte har fatt ha en egen mening och uppfattning om saker de senaste 70 aren, att fran den ena dagen till den andra bli en demokrati.
Inlägg #11: Postat: 2005-06-07 15:30:00
Janne B
Ja, Birgitta. Det framgår glasklart att du är på turistresa med två minderårga söner till släkt därborta.Då ska det du skriver bedömmas därefter. Du ger en del ögonblicksbilder som är dina och inte kan motsägas. Hade du däremot presenterat dig som "utrikeskorre" så hade det varit en annan läsning.
Inlägg #12: Postat: 2005-06-08 20:20:00
Sunny
Var brukar Calle semestra tro?
På sin egen bakgård förmodligen.
Laddar...