|
Inlägg #1: Postat: 2005-06-03 21:59:00
|
|
Janne B |
Ja då är ju frågan Sunny hur vården ska se ut i stället.Nu tycks flera institutioner stå halvtomma för att dygnskostnader är svindlande och resultatet av vården magert. Jag tror på ett system som har hela skalan av tvång och frivillighet.Ofta tvångsvård första månaden för att torka upp och rensa hjärnan.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-03 22:02:00
|
|
Janne B |
Under denna tid ska en ömsesidig vårdplan läggas upp där stor betoning ska läggas på hur det ska se ut första måanden hemma. Den slutna vården ska vara en katapult till en bättre hemmamiljö. Men hur bygger man en sådan. Var finns den hyresvård och den arbetsgivare som tar emot...Vilka organisationer utom frikyrkorna säger" kom som du är" och gör ditt bästa.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-04 09:44:00
|
|
steno |
Återinför man dem ska de givetvis vara bättre än förr.Visst blir det politiskt modigt. De som tas in på alnahemmen tycker oftast de är bra men säger till en början att det är ett fruktansvärt misstag att de själva kommit ditDe kan minsann hantera sprite
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-04 11:55:00
|
|
Sunny |
Den typen av alkolism jag själv har uppträder tillsammans med min psykiska sjukdom. Jag blir oerhört skör o kan .t ex inte sova hemma om dörren är låst: På sommaren ställer vi upp den. Skulle jag i ett akut läge hamna på någon form av tvångsvård skulle jag inte övreleva.
Jag har tur o har en bra psykiater o dito psykolog men de fletsa har inte tillgång till någon vård alls.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-04 12:01:00
|
|
Sunny |
Jag är en sådan där som ramlar mellan stolarna.Psykvården lägger inte in mig för att jag dricker: alkolistvården tar inte emot för att jag har en psykisk diagnos. Då gäller det att kämpa o hitta hjälp själv o många orkar inte det.
Att tala om att införa tvångsvård när det är flera års kö til den frivilliga en kö där folk dör verkar lite tokigt i mina öron.
Vissa psykiska diagnoser undantagna.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-04 12:37:00
|
|
steno |
Undantag finns alltid. De flesta alkoholister jag hade kontakt med på övergångshemmet var väl medvetna om sin benägenhet. Alla var "sjuka" i så motto att ingen kunde dricka sprit och visste om det. Fast de ville oftast inte sluta
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-04 13:34:00
|
|
Janne B |
Steno skriver: de ville oftast inte sluta./ Varför. Jo för att de bränt sönder den del av hjärnan som styr villjelivet, de säger vad som passar för ögonblicket, men kan inte förverkliga ett enda löfte. Nästan varje beroende jag träffat säger att hanb inte är beroende. Han som säger att jag kan när som helst ta två vita månader, tar ytterst sällan tvi vita månader.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-06-04 14:18:00
|
|
Sunny |
Steno: Jag är nog inte så ensam? Har man växt upp på barnhem eller som jag ofta inlåst i en mörk gaderob så är varje tvång en upprepning av bardommens övergrepp.
O de flesta söker sig till frivillig vård i fall det finns någon.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-06-04 14:22:00
|
|
Sunny |
Janne: Jag har inga som helst problem med vita månader så länge sjukdommen ligger lågt. Vid kriser när jag blir psykiskt utslagen blirj ag beroende av vin.
Förnekelse har jag aldrig förökt: det hindrar ju att tackla problemen.
När sjukdommen släper taget är jag nykter alkolist tills nästa gång.
Jag lovar dig att min vilja är oerhört stark trots många år med vin o starka medeciner. Fråga bara mina närmaste *ler*
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-06-04 16:31:00
|
|
Janne B |
Svar 8 Sunny Under 1970 talet påbörjades en stor och bred utbyggnad av många sorters missbrukasrvård och förebyggande skedde.Det fanns många "skolor" eller åsikter som prövades sida vid sida. Frikyrkliga LP-siftelsen var en tid mycket framgångsrik. Men det mesta föll ihop av främst ekonomiska skäl, så nu är det jättesvårt att ens få frivillig vård somDu skriver.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-06-04 16:38:00
|
|
Janne B |
Svar 9 Tack för det vittnesmålet. Jag tror att du vet att du trots ditt svåra liv begåvningsmässigt är en rätt oskadad människa.Din skriv och berättarförmåga är obruten. Du får med oss empatiskt. Det är därför du har sådan uppbackning här på Sourze.Jag kan inte ha en aning om hur mycket alkohol du druckit. men jag vet att många som bara haft lite överkonsumtion är rätt utslagna redan i 50-årsåldern. Så du har nog bra arvsanlag och en del tur. Samt järnvilja. /Sunny fan club
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-06-04 20:36:00
|
|
Sunny |
Janne: Arvsanlag ja. Hela min pappas släkt har varit alkoholister trots sin frikyrkobakgrundo många har supit i hjäl sig. De har oxå varit psykist sjuka o de som inte supit har ofta dött i självmord.
Det gör nog att vi syskon som dricker delvis har ärvt en svaghet för alkohol?Hade jag vetat så hade jag nog inte vågat skaffa barn?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-06-04 20:37:00
|
|
Sunny |
O Sten har rätt i att vi måste erbjuda vård. Men en värdig sådan.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-06-05 08:51:00
|
|
steno |
Det verkar som du är periodare, Sunny. Bäst för hälsan i en jämförelse. Men den grupp som jag ömmade mest för i nykterhetsbranschen. Skötsamma, arbetssamma, kreativa som samlade ihop ekonomin och förhållanden. Som sen hotade rasa när perioden var inne.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-06-05 12:06:00
|
|
crypto |
jag förstår vad du försöker säga sunny...............
steno...placera inte in alla i fack, alla skyller inte på droger för sina egna misslyckande...vissa måste även försöka bli vänner med sig själv och lära sig älska sig själv.......
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-06-05 12:07:00
|
|
crypto |
släppa saker som hänt för länge sen.inte förlåta utan bara gå vidare.förstå att man har rätt att vara sig själv fullt ut .
det är stor skillnad på att vara beroende av något och att missbruka något....
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-06-05 12:08:00
|
|
crypto |
eller att självmedicinera sig...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-06-05 12:20:00
|
|
crypto |
jag tycker det verkar som om du sitter inne med ganska lite vetande om missbruk.........men du får ursäkta mig om jag bara antar att det har lite med din ideologiska bakgrund att göra. då jag får en känsla av kristet nykterhetstänkandedock sprungen ur äkta omtanke det ifågasätter jag intelite typ-jag har supit och varit ett svin jag ångrar mig och jag ska besegra denna demon kallad alckohol och få syndernas förlåtelse...........
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-06-05 12:20:00
|
|
crypto |
när det säkert för många även kan vara så att dom har en hel del demoner lurandes och som vid vissa tillfällen faktiskt kan besegras med alchohol...........men som behöver hjälp med dom demonerna.psykisk hjälp för att klara ut alla saker i bagaget men blir klassade som missbrukare..........
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-06-05 12:42:00
|
|
Janne B |
Göteborgs-Posten har i dag en bra artikel i detta ämne, tvångsvård, Institutionsstyrelsen osv.Finns i pappers men kan ej se den på nätet.
|
| |