Inlägg #1: Postat: 2005-06-03 16:32:00
|
crypto |
den skola utan problembarn som du skriver så fint om har alldrig existerat.
problembarnen fanns då med och det är antagligen dom du ser på parkbänkarna............
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-03 16:32:00
|
crypto |
visst tvinga oss att gå i en skola som inte är annpassad efter oss som vet att det inte är något fel på oss bara för att vi inte kan lära oss räkna och stava men älskar att drömma och leka.....iallafall i ett tag ....iallafall ett tag innan ni lärt oss att vi inget kan........och aldrig blir någon fören vi blivit som dom andra barnen....visst man kanske kan fixxa det med droger.......
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-03 21:49:00
|
Sunny |
Nej jag tror absolut inte på de gamla förnedrade torkarna.Det är de sista ställen jag skulle kunna tänka mig att hoppas på hjälp.
Men missbrukarvård behöver vi sannerligen: i dag är det lönlöst att ens ställa sig i kö.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-03 22:10:00
|
Janne B |
Läs Stens artikel noga och gärna två ggr som jag nu gjort.Man kunde ingripa förebyggande vilket var mycket humant.Nu bryr sig varken Soc. Polis eller allmänhet om det offentliga fylleriet.Man har gett upp.Tidigare fanns ju mycket stora folkrörelser som IOGT som arbetande förebyggande. Det är inte mkt kvar av detta arbete, medlemmarna få. Man orkar inte kämpa 50 år i motvind.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-04 13:39:00
|
Janne B |
Så nyss som på 1970-talet fanns det vita sobra miljöer lite överallt i Sverige där folk kunde undgå alla "frestelser". Där de t o m kunde rehabiliteras. Som kristna och nykteristiska folkhögskolor där all alkohol var bannlyst. NU får man inte förbjuda alkohol på statsunderstödda skolor för vuxna. Så kommunerna hittar inga nyktra miljöer vid behov.Många kommuner sysslar med avgiftningar veckovis. Därutöver ingen nykterhetsvård.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-04 13:44:00
|
Janne B |
Inte ens Frikyrkorna är längre nyktra asyler.Det serveras inte vin i stället för kyrkkaffe men i unga frikyrkohem står det många flaskor lite diskret.Man tar tagit åt sig sedan på turistorterna vid Medelhavet. Vilket innebär att SOC har allt svårare att hitta nyktra "fosterhem" familjehem. Förr placerade storstäderna ut massor av fosterbarn i frikyrkobygder. Det är riskabelt nu, det vet soc.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-04 14:53:00
|
steno |
Jag eftersträvar ingen helnykterhet men eftersom alkoholen är livsfarlig för en alkoholist och anhöriga måste man ha hjälpåtgärder och till och med tvångsåtgärder. "Farliga alkoholister" finns fortfarande
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-06-04 17:11:00
|
thomtom |
Du har rätt i att mera kraftfulla åtgärder vore motiverade, gentemot de som uppenbarligen inte klarar av att hantera alkohol eller narkotika. Exakta kriterier för tvångsingrepp kan vi diskutera senare.
Men hindret mot sådana kraftåtgärder idag, Sten, kommer knappast från vänsterentusiaster, som du antyder. Det kommer från den hyckleriets politik som hos de flesta av riksdagens partier: man skall lova och garantera men strunta i att leverera. Lögnerna är snart glömda ändå.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-06-04 19:42:00
|
Friskytten |
Vilken glödande humanism! Väldigt, väldigt bra Sten. Högsta betyg från mig. Du har helt rätt i din argumentation.Jag känner att vi alla måste bäva över hur det blivit, att vi släppt omsorgen om svaga och sjuka på detta sätt, och fundera på vad vi ska ta oss till med detta du skriver om.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-06-04 20:13:00
|
Mysan |
Samma här! cyklade längst med södermälar strand.Minst 4 hus a lags fylle båtar fulla med folk.Det såg ut som på 70 talet.Sen alla dessa psyksjuka .Nej ändra lagen så man kan tvångsinlägga folk säger jag bara.Anhöriga lider i det tysta helvet som ingen dokumentär filmare någonsin vågar filma.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-06-04 21:07:00
|
Janne B |
Frikyrkliga är den största riskgruppen, sa en alkoholforskare för några år sedan. Varför? Jo samhällets utslagna har i hundra års tid sökt sig till församlingarna där de haft möjlighet till ett nyktert leverna. Alltså finns det otroligt mycket "alkoholgener" i de kristna församlingarna. Men ingen erfarenhet av hur man bekämpar suget etc.De frikyrkliga som nu börjat dricka döljer nog detta mer intensivt än någon annan grupp för att alkohol varit tabu i 100 år.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-06-04 21:10:00
|
Janne B |
Så frikyrkan som tillsammans med IOGT varit en slags förebyggande barriär mot missbruk, har under- minerats ordentligt av turisternas medelhavskultur. Jag är lite gammal så jag har inte dagsläget klart för mig i främst storstädernas församlingar. Men jag och vi har goda skäl att vara oroliga.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-06-04 21:16:00
|
angus |
Håller med om allt utom "Skolorna utan problembarn" dom barnen fanns men vågade inte agera ut sina frustrationer utan mådde mest dåligt, väldigt dåligt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-06-04 21:59:00
|
Linda |
Vår största exportprodukt som överstiger vapenindustrin är just alkohol i form av Vodka med mera. 5-6 miljarder varje år i exportintäkter? Men skjuter vi inte oss själva i foten när Svensson börjar få alkoholskador av vår nationaldryck som ger staten intäkter i ena handen och massiva utgifter i andra för vård av försämrad hälsa.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-06-05 00:00:00
|
thomtom |
Sten, din idé om torkar är bra men bygger på ett helt annat samhälle. Du skriver:
"Utskrivning kunde ske på försök och utslussning ske genom ett övergångshem som höll med bostad och skaffade arbete, oftast i samhällets regi."
Jag undrar vad de eventuellt tillnyktrade skall slussas ut till. Det finns ju inga jobb, inga bostäder och bristfälliga uppföljningsresurser inom öppenvården, för folk med drogproblem.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-06-05 17:42:00
|
Janne B |
Steno. Det vore kul att höra din åsikt om den väldiga vårdverksamhet som pingstvännernas LP-siftelse drev under 10-15 år. Betydligt decimerad nu. Jag blev oerhört imponerad vid några besök på Wenngarn. Personalen var i stor utsräckning frälsta f.d. missbrukare.
De intaghna slussades ut till olika församlingar där de landade i en nykter miljö. VAD såg du? Jag var kritisk till utbildningsnivån och en del annat..
|
|