Invandrare förebild för nationalkänslan den 6 juni

Inlägg #1: Postat: 2005-06-03 15:07:00
Shakti
Jag menar, vill jag ha gemenskap har jag vänner, familj och folk över hela världen som delar mina intressen. Vill jag bli hög på något finns det musik, sex och kemikalier. Vill jag fira så finns födelsedagar, jul, midsommar, bröllop och mer. Så vad behöver jag nationalgrejen till?
Inlägg #2: Postat: 2005-06-03 17:38:00
Billy Butt
Jag tror att du är av invandrarbakgrund. Låt mig då som invandrare med många år i Sverige bakom mig säga, att vi måste vara stolta över vårt land. Och Sverige ÄR vårt land. Vi måste hylla, älska och försvara Sverige med näbbar och klor annars förlorar vi vårt identitet i världen.Om du är en ung person hoppas jag att du ska ta till dig detta goda råd som menas med all välvilja från min sida. Glöm aldrig att Sverige tagit emot dig och gjort dig till en del av denna stora nordiska nation.
Inlägg #3: Postat: 2005-06-03 18:11:00
El Guatusi
Du har nog ratt, Billy. I den "globala byn" ar bristen pa patriotism alls inget att strava efter. Har i Italien ar patriotismen av tradition valdigt asidosatt och det leder till manga problem, inte minst inom EU dar betydligt mindre, men starkt sammanhallna, lander mkt battre forsvarar sina intressen. Viktigt: Patriotism ar inte synonymt med provinsialism och xenofobi.
Inlägg #4: Postat: 2005-06-03 19:41:00
AmerikaMike
Varför skulle man behöva knyta sin identitet till en nationalstat? Jag tror i och för sig inte att svenskar är ett dugg mindre patriotiska än Norrmän eller Amerikaner. Skillnaden är att patriotismen uttrycks på andra sätt. Tvärtom tycker jag att svenskar alltför mycket gottar sig i självgodhet och brist på självkritik.
Inlägg #5: Postat: 2005-06-03 19:41:00
AmerikaMike
Ett nationaldagsfirande mer likt det norska eller amerikanska blir konstlat och påtvingat. Det normännen och amerikanerna firar är inte så mycket “hurra vad vi är bra” utan det man firar är idéer och hårdvunna segrar som finns id et nationella medvetandet. I Norges fall oavhängigheten från Sverige och från Nazistyskland. I USAs fall frihetsidealet och oavhängigheten från England
Inlägg #6: Postat: 2005-06-03 19:42:00
AmerikaMike
Vad ska svenskarna fira, välfärdsamhället, Kungahuset, och mellanmjölken?
Inlägg #7: Postat: 2005-06-05 20:08:00
Shakti
Tack för din välvilja Billy, men som ättling i rakt nedstigande led till Birger Jarl är jag nog så svensk com någon kan bli. Jag har dock lite svårt att se nyttan av att uppbåda entusiasm bara så där apropå. Kul om folk kommer hit och trivs här, det gör jag med. Men varför bli den flaggviftande typen?
Inlägg #8: Postat: 2005-06-06 16:12:00
Billy Butt
Shakti - ursäkta förväxlingen pga ditt utländskt klingande namn. Om du är svensk då har du ännu mer anledning att vifta flaggan, men jag undrar om inte du blivit påverkad av socialdemokratin enligt vilken Kung, fosterland och sådant tagit andra plats till arbetslösheten, väldfärden m.m. Inte vet jag. Men jag tycker i alla fall att du ska vara stolt över ditt land.
Inlägg #9: Postat: 2005-06-06 16:15:00
Billy Butt
Å du Amerika Mike - vi ska fira VÅRT LAND - dess demokrati och dess storhet i världen! Om du inte fattar detta stick till USA där du kan käka MacDonalds och titta på skräp TV i och för sig kan du göra detta här också - men i USA kan du göra det i större utsträckning
Inlägg #10: Postat: 2005-06-06 16:26:00
AmerikaMike
Varför slänger du dig hela tiden med vulgära generaliseringar Billy? USA är inte bara "McD och skräp-TV". Den värsta skräpteven, reality showerna, importerades för övrigt relativt sent från Europa Och jag har redan "stuckit till USA" DET ÄR DÄR JAG BOR!
Inlägg #11: Postat: 2005-06-06 16:32:00
AmerikaMike
Vad jag menar är att Svenskar är lika stolta och patriotiska som andra men de uttrycker det på sitt eget sätt. Den nedtonade svenska nationalismen ÄR ett uttryck för svenskhet. Det är bakvänt att hävda att vi ska bli mer "svenska" genom att göra som norrmännen eller amerikaner.
Inlägg #12: Postat: 2005-06-06 16:36:00
AmerikaMike
Detta är tydligen ett för komplicerat resonmang för dig. Det verkar som att du bara kan tänka i marknadsföringstermer. Ditt Luciafirande i NYC var kanske bra marknadsföring för Sverige. Men speciellt "svenskt" var det inte.
Inlägg #13: Postat: 2005-06-06 18:36:00
AmerikaMike
Det sagt, har jag inget emot om Sverige gradvis annamar ett mer folkligt och entusiatsiskt nationaldagsfirande. Och vill "nysvenskarna" gå före är det bara kul. Men jag ser inget fantastiskt stort värde i det och det gör oss inte "svenskare".
Inlägg #14: Postat: 2005-06-06 22:59:00
Billy Butt
Mike - jag orkar inte debattera med dig. Därmed avslutar jag härmed vår ordväxling tills dess att du kommer med någonting vettigt. MvH BB
Inlägg #15: Postat: 2005-06-06 23:29:00
AmerikaMike
Tyvärr jag vill inte sänka mig till din "vettightesnivå". Jag föreslår att du "växlar ord" med "Mysan" istället det borde passa dig.
Inlägg #16: Postat: 2005-06-07 12:30:00
Billy Butt
Men uppenbarligen "sänker du dig" som du själv beskriver det - eftersom du läser ju mina artiklar och kommenterar dem för fullt... Cut the crap Mike... I ve got you figured out!
Inlägg #17: Postat: 2005-06-07 14:13:00
AmerikaMike
Ill cut mine if you cut yours....
Laddar...