Den lilla gläfshunden Janne Josefsson

Inlägg #1: Postat: 2005-06-02 15:20:00
Chris.X
Hellre ett "nej" än att det inte blev som vi tänkte, verkar den svenska attityden. I många folkomröstningar har nej-sidan per automatik ett övertag då man i sverige är så sjukligt kritisk till förändringar som även kan vara förbättringar. Man klagar på allt, men röstar ändå "Nej" till i stort sett allt. Man vill ha förbättring men inte förändra något. ?!?!
Inlägg #2: Postat: 2005-06-02 15:21:00
Chris.X
Jaja, nu ska jag sluta raljera. Bra att du tog upp detta Anna. : Kan tyvärr inte göra en rättvis bedömning i just detta fall dock...
Inlägg #3: Postat: 2005-06-02 18:58:00
Marcus
Ähhh alltså vänta här nu!! dina spekulationer går alltför långt men du har ändå en bra iaktagelseförmåga.

Anledningen till att man _bara_ frågade socialdemokraterna och högern vilka faktiskt är ca 75-80 av alla riksdagsledarmöter vilket ju är väldigt många.
Inlägg #4: Postat: 2005-06-02 18:59:00
Marcus
Så var anleningen till detta att just dessa politiker "ansåg" att det var för mycket för den vanliga väljaren att sätta sig in i. Dom själva hade, menade dom full koll och dom hade också bestämt sig. Men när dom sen fick tre ganska enkla frågor så visade det sig att dom inte alls hade så bra koll....
Inlägg #5: Postat: 2005-06-02 19:00:00
Marcus
Sen det där med förändringar och att man röstar nej till allt beror ju på maktlöshet och att man inte vill ha just _dom_ förändringarna...... det är ju ganska självklart. Jag är säker på att svenska folket inte är emot förändringar av annat slag, inte heller fransmänen eller Holländarna.
Inlägg #6: Postat: 2005-06-02 19:03:00
Marcus
Det blir ju väldigt konstigt om Politker röstar JA till något som dom inte är insatta i, detta ville Janne Josefsson visa. Och dt gjorde han också. Politikerna har bestämt sig utan att veta vad dom besämmer sig för och samtidigt är de för mycket för vanliga väljare att sätta sig in i.
Inlägg #7: Postat: 2005-06-03 08:56:00
story
Vitsen med demokrati och rösträtt är väl att medborgarna ska få folkomrösta om viktiga frågor som omfattar alla? Regeringen beter sig som överförmyndare, jag växelvis skäms och skräms. Samtidigt kliver Bodström in på scen och framför rent lagförslag som strider mot allt var mänskliga fri-, och rättigheter heter. Införs allt detta sitter vi i en diktatur.
Inlägg #8: Postat: 2005-06-03 09:03:00
story
Fel, det trillade bort en del:
"Samtidigt kliver Bodström in på scen och framför rent ut sagt lagvidriga lagförslag som strider mot allt vad mänskliga fri-, och rättigehter heter."
För att återknyta närmare till artikelns ämne och Drangel: skiljer sig Jannes fördummande intervjumetoder från hur politikerna behandlar svenska folket, och vad kan rimligtvis betecknas som värst?
Inlägg #9: Postat: 2005-06-04 10:23:00
Anna Drangel
Story: Om man gjorde ett reportage och gick ut i samhället o frågade ut människor vad de visste i något ämne som de just röstat om och det skulle visa sig att de i stort sett inte visste något. Skulle man då säga att folk var korkade? Som inte kunde svara på frågorna. Skulle man då säga att folk inte borde rösta om saker dom inte kunde ett dyft om, fast de precis röstat om det i en folkomröstning. Tror knappast det.
Inlägg #10: Postat: 2005-06-04 10:23:00
Anna Drangel
Men bara för att jag tycker reportaget som Josefsson gjorde var fördummande - behöver det inte betyda att jag inte anser att man borde ha en folkomröstning i frågan.
Laddar...