|
Inlägg #1: Postat: 2005-06-02 14:19:00
|
|
Lars Nilsson |
Men att göra sig lustig på politikers dåliga detaljkunskaper är lätt vare sig dessa har hög eller ingen utbildning. Och vad gäller EU är hela befolkningen dålig på ens elementära kunskaper.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-02 15:28:00
|
|
Janne B |
Våra politikers låga utbildningsnivå har påtalats många ggr. Jag vet att det växte sensation i utlandet då Torbjörn Fälldin småbonden, blev statsminister i denna industri och kunskapsnation. det går att göra långa lister på folk som avbrutit utbildningar för att bli SSU-ombudsman etc för att några år senare siytta i riksdag och senare regeringen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-02 15:30:00
|
|
Janne B |
Utbildningsnivån verkat inte heller ha ökat påp 20-30 år. Göran P har någon avbruten utbildning och nöjer sig därför med liknande ministrar. Andnor är nog akademiker men sen..?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-03 08:43:00
|
|
Jan Schmidt |
Men politiker ska väl vara "lekmän"? Expertkunskap och djupare insikter i speciella frågor är ju något som man kan köpa till sig när man behöver det. Fälldins regering hade en jurist som justitieminister, kan inte minnas att det märktes någon större skillnad på det departementet jämfört med vare sig före eller efter...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-03 08:54:00
|
|
Janne B |
Om svar 4/ Om lekman betyder okunnig så må gud bevara oss.Varför ska just politiker vara okunniga, som har en sådan enorm makt att bestämma över våra liv.De borde klarare än andra se konsekvenserna av sina beslut även utan experthjälp. Om de därtill anlitar experter så är det ju bra. forts.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-03 08:59:00
|
|
Janne B |
forts 4 /Fälldins just minister var en tid en hög jurist som hette Romanus. Senare just. ministrar har haft lägre juridisk kompetens. Nuvarande Bodström har drivit advokatbyrå. Själv är jagf ofta förvånad över Görans Perssons utnämningar. För att kunna hävda sig mot sin tjänstemän måste en minister ha goda egna kunskaper.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-03 10:53:00
|
|
Lars Nilsson |
Svar 4. Men lekmän utesluter ju inte utbildning. I en komplicerade värld där politiker till skillnad från tidigare fattar beslut som berör milj människor är det väl en nackdel med dålig utbildning. Utbildning visar ändå att man har någon sorts intellektuell kapacitet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-06-03 10:58:00
|
|
Lars Nilsson |
När besluten fattades via sockenstämmor var det annorlunda. Tyvärr är våra politiska organisationsformer fortfarande på den nivån men politikernas utbildningsnivå behöver ju vara kvar.
Men visst, ett tag ansågs den högsta klokskapen komma från en outbildad ensamstående arbetslös fembarnsmamma i förort. Och vissa tycker väl det fortfarande.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-06-03 11:08:00
|
|
Lars Nilsson |
Riksdagen är vår lagstifande församling. Därför behövs det också jurister där som i alla andra länder. Då minimerar man lagstiftning via känsloutbrott på kvällstidningarnas löpsedlar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-06-03 11:39:00
|
|
Janne B |
Tack för dina inlägg Lars N. I min lilla socken var det en ung man som for till lantmannaskolan i Vara en termin. Därmed var han den med högsta utbildningen och världsvanan i den lilla socknen på 150 innevånare. Så han blev ordförande för det mesta i 40 års tid. Med kontoret i en portfölj skötte han allt rätt bra. Samt gratis.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-06-03 13:15:00
|
|
Jan Schmidt |
Nå, nu skrev jag ju inte att jag tyckte att politiker skulle vara outbildade eller okunniga. Men våra politker ska ju representera folket, hur representativa blir de om de bara består av ett gäng akademiker? De senaste 20-25 åren har den ekonomiska politiken styrts av ekonomer i högre grad än av politiker, hur bra eller "demokratiskt" har det blivit? Kunskap är fina grejer, men det finns annan kunskap än den som lärs ut på universiteten!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-06-03 13:23:00
|
|
Jan Schmidt |
Problemet med politiker i dag är väl inte i första hand deras brist på utbildning, utan deras brist på erfarenheter och förankring i verkligheten. I synnerhet i regeringspartiet kan vi ju se en tydlig tendens till att viktiga politiska befattningar bemannas av politiska broilers, människor som tillbringat hela sin yrkeskarriär i poliitken på ett eller annat sätt. Det tror jag är ett större problem än politikernas ev. brist på formella akademiska meriter.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-06-03 13:25:00
|
|
Jan Schmidt |
Däremot måste jag ju säga att jag tycker att riksdagsmännens kunskaper om EU-fördraget verkar vara oacceptabelt dåliga! Åtminstone om man betänker att detta är samma människor som envist hävdar att de kan frågan bättre än det folk vars röst de inte vill höra...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-06-03 13:30:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 8: Varför skulle en outbildad arbetslös fembarnsmamma i en förort vara mindre klok än en välutbildad, välbetald riksdagsman, som aldrig i sitt liv varit tvungen att välja mellan resan till Kolmården eller nya skor åt ungarna? Det handlar om olika slags liv, olika slags kunskap och olika slags erfarenheter och båda borde vara lika mycket värda för och hos dem som är satta att fatta besluten åt oss andra!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-06-03 13:41:00
|
|
Janne B |
Jan S svar 11/ Du skriver mycket som är bra, så jag bara vill komplettera det du skriver. det är viktigt att vår aapolitiker har sådana kunspaer att de kan tillgodogöra sig en expertföredragning, eller ett PM av sådana. De måste ha samma språkförståelse. Ja Livets Universitet är många politikers främsta tillgång.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-06-03 13:45:00
|
|
Janne B |
Svar 12 De flesta riksdagsmän har nyss kommit från vår vardag. Värre är det med de regeringstjänstemän som i årtionden suttit på sina rum och skrivit åt regeringen, så fort som möjligt. Om 13. De kunde säkert mkt mer än de visade. framför allt om EU:s organisation, maktpyramid etc.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-06-03 13:50:00
|
|
Janne B |
14 Inte är hon mindre klok inte. Vem har antytt det. Hon är sannolikt organisationsexpert, vilket många mammor visar på sina arbetsplatser. Allt vad hon lärt sig hemma är av stort värde.Men klarar hon det halvt internationela expert-språket i riksdagen.Jag har sett en del "mannen på gatanintervjuer" som visar väldigt låg förståelse för ord som ligger utanför min, din vardag.Utan samma språk ingen makt, det vet våra invandrare.
|
| |