|
Inlägg #1: Postat: 2005-06-01 14:51:00
|
|
Janne B |
Är Annika amerikansk medborgare?? Som jag fattat det var hon i USA i flera år med sin mamma innan detta hände? Men strafftiden är orimlig även om det är polismord.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-01 15:22:00
|
|
Mr G |
Vi har ej tidsbestämda livstidsstraff i Sverige också, T ex för Tony Olsson, dömd till mord fast han inte heller höll i mordvapnet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-01 17:33:00
|
|
Anna Drangel |
Mr G: Jo, men hon har suttit 25 år redan, då kan jag tycka att det är rimligt att hon får sitt straff tidsbestämt. Sedan tycker jag jämförelsen med Tony O är lite skev, med tanke på hans kriminella karriär.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-06-02 10:36:00
|
|
Mr G |
Man döms för det i en rättegång aktuella fallet, inte för sin tidigare karriär. Vad vet du om Östbergs kriminella karriär innan rånmordet?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-06-02 15:08:00
|
|
Chris.X |
Håller med Anna. Detta känns verkligen som att amerikanska staten vill visa musklerna och hålla på sina principer. Man måste ha någon att skylla på, någon att slå på. Och när Annikas pojkvän tog livet av sig, skyllde man allt på Annika.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-06-02 15:11:00
|
|
Chris.X |
Visst, det är väl inte så att jag försöker glorifiera Annika. Hon var säkert inte helt oskyldig. Att det sedan var en polis som blev mördad gör saken förmodligen inte lättare. Men 25 år för att ha varit MED vid ett mord på två personer, det är helt sjukt. Tycker verkligen synd om Annika.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-06-02 15:14:00
|
|
AmerikaMike |
Det finns säkert hundratals personer som dömts till livstid för "felony murder" i USA. Varför ska Annika Östberg behandlas annorlunda än de andra?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-06-02 15:19:00
|
|
AmerikaMike |
Chris X. Annika dömdes för "felony murder" det hade hon sannolikt dömts för även om pojkvännen dömts för själva morden. Att den som frivilligt deltar i grova brott får ta konsekvenserna om personer mördas i samband med dessa brott är inte sjukt. Att man, som i Sverige, kan komma undan straff genom att skylla på varandra är sjukt.
|
| |