|
Inlägg #21: Postat: 2005-06-01 18:51:00
|
|
Janne B |
17,18,19 El Guatusi. Här ber jag att få instämma i det mesta. Rätt bra sammanfattning.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-06-01 18:54:00
|
|
PH |
När det blir obekvämt att svara på frågor så skiter man helt enkelt i det och startar en ny tråd, helt enligt Unto doktorin..
Jag vidhåller fortfarande att Sovjet knappast hade klarat sig lika bra kanske tom förlorat utan hjälp från USA och England. Visst är det sant att Sovjet fixade alla sina egna vapen, dock stod USA och England för dom andra viktiga bitarna, såsom räls, lok, lastbilare osv.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-06-01 18:54:00
|
|
PH |
Här är en länk som visar hur stor del som USA och England bidrog med.
Länk: orbat.com
Och om nu Stalin hade vetat om Hitlers planer som du påstar att han gjorde varför skickade han då en hel massa grejer dit? Se länk.
Länk: orbat.com
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-06-01 18:55:00
|
|
PH |
En annan sak du undvikit att skriva om är USAs bombningar av den tyska industrin.
Personligen anser jag att varken Sovjet eller USA/England hade klarat av Hitler själva. Jag anser att Sovjet hade haft det betydligt svårare att klara av tyskarna utan biståndet.
Och om nu tyskarna redan var slagna innan normandi, varför krävde då Stalin den invasionen?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-06-01 18:55:00
|
|
PH |
Jag anser att krigslyckan vände för tyskarna vid Stalingrad, själva dödstöten kom vid Normandi.
Krig på två fronter var något tyskland inte klarade av.
Ser fram emot svar..
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-06-01 19:51:00
|
|
Unto S |
PH. Svaret finns på svar 3. – 228 div. tyska soldater fanns på östfronten och bara 15 div. vid Normandie. Om du anser att dödstöten kom i Normandie, du får tycka vad du vill, men du måste erkänna att nazismen krossades på östfronten. Något har du väl i huvudet, eller? Hitlers planer? Jag ser ju själv i den tyska skolatlasen från 1941 hur Hitler hade tänkt sig Europa i framtiden. Även om ryssarna skriver med kyrilliska bokstäver så borde Stalin ändå kunnat se på kartan vad Hitler ville.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-06-01 21:15:00
|
|
Unto S |
El Guatusi. Helt rätt, du ska berätta vad du anser vara viktigt, t.ex. det här med Warszawa. Det har man kunnat läsa i de borgerliga tidningarna. Jag vill däremot berätta t.ex. om Normandie. 12000 allierade soldater dog i samband med landstigningen, 7000 tyska soldater, men det är väldigt få som berättar att 20 000 civila föll offer. Varför? Och där kan jag ge min version, men den här gången låter jag att bli, det är inte lönt, ännu!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-06-01 22:09:00
|
|
PH |
Jag anser att krossandet av nazismen kom av flera skäl, operation barbarossa var bara en, dock en stor del, en annan avgörande del var när USA gick med i kriget på allvar. Hoppas iallafall att jag har det Jo, Hitlers planer var säkert ganska klara, dock tror jag inte att Stalin kände till den där atlasen, i sådana fall reagerade han på ett väldigt udda sätt..Har hört talas om dom civila förlusterna, dock har jag inte satt mig in i det så mkt, berätta gärna mera!
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-06-01 22:36:00
|
|
AmerikaMike |
Svar 26, Du säger det ju själv Unto! Hitler var intresserad av att erövra östeuropa. Då måste det ju vara väst som hjälpte till att befria öst och inte tvärtom. Inte tror du väl att ryssarna brutit Molotov-Ribbentrop pakten och hjälpt väst om de inte själva blivit anfallna!?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-06-02 09:25:00
|
|
El Guatusi |
Unto: Du verkar vara overtygad om att man i en debatt bara bor fora fram de fakta som ger den egna sidan poang. Konsekvensen av det forstar du sakert: diskussionen blir pa AIK-Djurgarn-niva dar vissa kommer att havda, att USA alltid har ratt, andra att USA alltid har fel, att kapitalismen ar roten till allt gott alt. till allt ont osv osv.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-06-02 09:28:00
|
|
El Guatusi |
Den typen av manikeisk historieskrivning ar allt mindre befogad ju langre tid som forflutit efter kalla krigets slut. Att idag vifta bort massakern i Warszawa 200.000 civila slaktade pa 2 manader som "det här med Warszawa" ar inte sa valpatankt.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-06-02 09:32:00
|
|
El Guatusi |
Framfor allt visar det, att vi annu 60 ar efter 2VK:s slut inte formatt smalta var historia och totalitarismernas mekanismer, vilket pa lite sikt kan leda till katastrofer. Jag tror att bade nazism och kommunism var effekten av en tidsanda praglad av vidskeplighet och irrationalism och att de inte kan ateruppsta; men det innebar inte att nya totalitara laror inte kan uppsta.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-06-02 09:35:00
|
|
El Guatusi |
Att Hitler hade tankt sig de slaviska folken som "slavar" till germanerna ar inget nytt - det ingick i den nazistiska raslaran! Hogst pa denna skala stod tyskarna o de nordiska folken, darefter kom slaverna - som hade ratt att leva, om an inte i frihet - och langst ned hittade vi judar o zigenare, som skulle utrotas. Att Hitler angrep CCCP var darmed fullt i linje med hans egen doktrin.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-06-02 09:38:00
|
|
El Guatusi |
Hur fruktansvart grym denna doktrin ar visas av invasionen av Ukraina, dar bonderna valkomnade tyskarna som befriare med salt och brod symbol for gastfrihet. Tyskarna besvarade denna vanskapsbetygelse med att slakta ukrainarna i blind rasfanatism. Aven detta ar europeisk historia.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-06-02 09:40:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 29: Det finns forskare som har antytt att det var precis vad de tänkte göra, att en av anledningarna till att det gick så katastrofalt illa för Sovjet i inledningen av kriget var att Röda Armén hade planerat för ett anfallskrig - det tog tid att omgruppera till försvarskrig, helt enkelt. Kan tyvärr inte ange några källor, det var rätt länge sedan jag läste detta.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-06-02 14:26:00
|
|
AmerikaMike |
Det finns även forskare som antytt att "förintelsen" aldrig ägt rum. Kort sagt det finns forskare som antytt det mesta.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-06-03 09:01:00
|
|
Jan Schmidt |
Mmm, det har du i och för sig rätt i. Något att tänka på när man läser "forskningsrapporter" av borgerliga ekonomer, t ex.Tråkigt att jag inte minns mer, t ex vem som lanserade teorin och i vilket sammanhang, men det var rätt länge sedan. Föreföll mig vara något mer seriös forskning än Faurison och grabbarna, dock.
|
| |