|
Inlägg #1: Postat: 2005-05-30 11:16:00
|
|
El Guatusi |
Kan bekrafta att det tyvarr ser ungefar likadant ut i humanismens hemland Italien. Har ar dock problemet allvarligare an i andra lander, da det examineras ett i internationell jamforelse oproportionerligt stort antal humanister. Mitt intryck ar dock, att humanister ofta pluggar betydligt mindre an t ex medicin- och juridikstudenter och att de hoga betygen anda ar mer eller mindre garanterade.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-06-01 10:12:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
El Guatusi - jag har aldrig pluggat medicin. Men däremot en kurs i Europarätt, där jag befinner mig nu. Och visst, den var extremt krävande. Men jag vet inte om jag háller med dig. Humanisterna här, som alltsá pluggar allt du kan tänka dig inom sfären humaniora, fár en stabil grund av kunskaper - for life. Är att plugga mycket ett kriterium för vad som ska klassas som en bra utbildning? Pratar du om humanister generellt, eller i Italien? Sá jag vet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-06-01 10:33:00
|
|
El Guatusi |
Jag talar i forsta hand om Italien, men jag har aven en del erfarenheter fran Sth universitet. Att plugga mkt ar naturligtvis ett av de viktigaste kriterierna, men lika viktigt ar att universitetet stimulerar nyfikenheten. Nar jag ser humanister som inte laser romaner, statsvetare som inte laser dagstidningen och sprakvetare som insisterat att tala sitt modersmal utomlands sa ar det tydligt att nagot gatt snett. Inte sant?
|
| |