Man kan inte laga omelett utan att krossa ägg

Inlägg #1: Postat: 2005-05-27 16:53:00
protopop
Vilket betyder att hon hade rätt...? Nå, jag har inte varit i USA och träffat alla amerikaner. Inte heller har jag träffat alla ryssar. Jag skriver om nationaldrag som ofta misstolkas och alltid är öppet för inlägg, så sant, men det vilar alltid en gnutta sanning i dem också. Italienare är tex för min del alltid liktydigt med sliskig spagetti efter en resa dit med min humanistklass anno 1992.
Inlägg #2: Postat: 2005-05-27 19:05:00
Sofia Hadjipetri
protopop - rätt? Nja, ingen aning. det var nog en högst personlig ásikt hon levererade. hon menade att dagens ryssar har den "amerikanska" glättiga ytan du skriver om. Italienare har jag bara stött pá utomlands har dock ej varit i italien - än. Trots att de alla klagar över det italienska folkets flockbeteende, kan de ändá inte slita sig ifrán varandra.
Inlägg #3: Postat: 2005-05-28 12:11:00
protopop
La familia... En god grogrund för mafiosostrukturer kan man ana... Jo, ryssar är lite sydländska på det vis att om man är rik så lär man visa det, big time och omfta helt misslyckat enligt alla världens smakråd. Det finns en hel personlighetstyp utvecklad enligt det konceptet "novorusskij". Man bör ha skinnjacka, träningsoverallsbrallot, massor av guld, ett par lättfotade damer, några utslagna tänder och strö pengar omkring sig som bara den.
Inlägg #4: Postat: 2005-05-28 19:34:00
Sofia Hadjipetri
"Novorusskij", nyrika ryssar, i get the picture, som amerikanerna säger. Alright, men varför skulle beteendet du beskriver vara sydländskt? Vad menas med sydländskt förresten? Och en frága till, eller nej, tvá: Vad gör du i Ryssland? Och: hur tror du att man ser pá rysktalande afroamerikaner?
Inlägg #5: Postat: 2005-05-28 21:17:00
protopop
Sydländsk... tja, i betydelsen icke-nordiskt jantelagsmässigt utmärk.dig-helst-inte-alls-kultur. Jag är i Uppsala inte i Ryssland, tyvärr. Jag var där i somras och i januari. Rysktalande afroamerikaner? Finns det sådana? Nationalismen i Ryssland är på stark frammarsch och det är t o m farligt att vara utländsk student med mörk hudfärg eftersom det lätt händer att man åker på stryk om det svarar på din fråga. Det finns en del svarta efter vad jag har sett, men de är då inte många.
Inlägg #6: Postat: 2005-05-29 20:27:00
Janne B
På 1960-70 talet hade Moskva massor av afrikanska studenter, som skulle skolas om och ta över hemländerna. Men de vittnade enstämmigt om hur illa de blev behandlade både på universitetet och ute i Moskva. Många åkte hem i förväg utan att ha hunnit bli kommunister.
Inlägg #7: Postat: 2005-05-29 22:40:00
Sofia Hadjipetri
protopop - Ja, det finns rysktalande afroamerikaner. Jag känner átminstone en. Och hur mycket han än vill áka till Ryssland, sá vágar han inte. Det är ju illa med supernationalism.
Inlägg #8: Postat: 2005-05-29 22:44:00
Sofia Hadjipetri
protopop forts. -
o apropá "sydländskt". Det beteendet du beskriver som "novorusskij" kan väl inte appliceras pá alla människor i alla länder söder ut. Eller vilka länder tänker du pá? Det har väl kanske snarare med att göra med den nya rikedomen som ska flashas. Har märkt tendenserna pá Cypern bl.a. Och detta existerar pá Balkan, bland de som áker till Tyskland exempelvis o átervänder pá somrarna för att visa upp sina splitternya mercor, etc. Men annars?
Inlägg #9: Postat: 2005-05-30 14:15:00
lunta
Afroamerikan som talar ryska - Condoleeza Rice någon?

Artikeln hade en del poänger, men lite väl omständligt skriven och överdåd av metaforer.

Intressant hade varit att läsa om den statsunderstödda nationalismen, patriotismen som norm och den framväxande kapitalist-stalinismen. Kanske nästa artikel?

Sofia, flashandet på cypern kan mycket väl vara Novorusskije - Cypern är deras favvotillhåll.
Inlägg #10: Postat: 2005-05-31 20:09:00
Sofia Hadjipetri
lunta - Ja, Rice sáklart! Och ja igen, av nán skum anledning känner du till att det är en hel del nyrika ryssar pá Cypern. Fast samma beteende märks, sen átminstone tio ár tillbaka, även bland mánga dito grekcyprioter. Prylar, prylar, prylar. Och en jobbig attityd.
Laddar...