ROKS sabbar feminismen

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-05-27 13:42:00
Chris.X
Vidare vågar jag påstå att jag aldrig sett någon seriös debatt från feministhåll angående problem som drabbar män i större utsträckning. T.ex. oprovocerat våld, vårdnadstvister, värnpliktstvång, ålders diskriminering m.m.
Inlägg #2: Postat: 2005-05-27 13:43:00
Chris.X
Man hör ofta från feministiskt håll, oavsett politiska värderingar att feminism är till för båda könen, trots detta heter det "kvinnokamp", "manssamhälle", "machokultur" och det typiskt manliga nedvärderas väldigt ofta.
Inlägg #3: Postat: 2005-05-27 13:46:00
Chris.X
Så länge feminismen inte kämpar för _alla_ och feminister inte bara kommer med tomt prat om att feminism är till för männen med, tänker jag inte kalla mig feminist.
Inlägg #4: Postat: 2005-05-27 13:49:00
Chris.X
När man kommer med saker som dessa får man ofta höra att "Jamen glöm inte att kvinnorna ligger efter, fick juh inte rösträtt förrän 1920..." Man "glömmer" då bort att män inte hade full rösträtt förrän 1911. Helt plötsligt känns inte det argumentet lika bra längre...
Inlägg #5: Postat: 2005-05-27 13:52:00
Janne B
Chris 1 Där har du en klar poäng.
Men Birgitta brukar vara mycket noga med att presentera sig som liberal feminist, eller motsvarande. Jag tror ingen förväxlar henne med Gudrun-linjen.
Inlägg #6: Postat: 2005-05-27 13:52:00
Chris.X
Missuppfatta mig inte nu. Det är jättebra att det finns rörelser som kämpar för kvinnor, och mot kvinnodiskriminering. Men säg inte att man även kämpar/är emot andra typer av orättvisor när det inte stämmet. Kämpa gärna för kvinnors rättigheter och stå för att det är det enda som görs.
Inlägg #7: Postat: 2005-05-27 14:06:00
Janne B
Chris svar 4. Glad att du försöker reda ut detta. Män och kvinnors väg till myndiga medborgare har följt två olika spår. Först gällde det för borgare att få del av Kungens och adelns makt. Sedan gällde det för bönderna att nypa åt sig lite makt också. Så bildades våra första partier, där även gällde att minska prästmakten.
Inlägg #8: Postat: 2005-05-27 14:08:00
Janne B
forts till Chris. Även i skråväsendet yrkeslivet var det mäns makt över varandra som det gällde.Alla de fina titlarna i skråväsendet, som vi glömt, avspeglar maktstrukturen i samhället. Mycket likt Indiens kastväsende. Maktkampen mellan män under århundranden skedde på det öppna politiska fältet men kvinnornas frigörelse skedde via hemmet.
Inlägg #9: Postat: 2005-05-27 14:13:00
Janne B
forts.Redan under medeltiden var husbondebegreppet ett rätt totalt maktbegrepp. Långt in på 1800-talet så var mannen hustruns förmyndare. Som ogift var hon själv myndig, men sedan hon gift sig var hon underställd mannen.
Inlägg #10: Postat: 2005-05-27 14:14:00
Janne B
till christ forts. Detta skildras"Visst går det an". i en gammal roman. Skildrar en företagsam kvinna under ångbåtstiden.Under motbokstiden fick mannen sprit, inte kvinnan.Säger mycket om kvinnosynen. Alltså:Kvinnorna måste först spränga bojorna i hemmet och sedan gå ut och spränga sig till frihet i samhället. Lycka till.
Inlägg #11: Postat: 2005-05-27 14:18:00
Chris.X
Tackar för upplysningen. Bara för att kvinnan legat efter betyder inte det att hon fortfarande gör det. Vidare vågar jag påstå att de män som levde på 1800-talet inte lever nu. M.a.o. förtrycket suddas alltjämt ut i generationsbytena. Själv väljer jag att leva i nuet och att lära mig av historia. Inte leva kvar på medeltiden.
Inlägg #12: Postat: 2005-05-27 14:20:00
Chris.X
Så vitt jag vet lever vi alla i ett s.k. fritt samhälle. Man ifrågasätter den fira viljan och defenitionen på fritt val när man säger att kvinnor är fast i hemmet. Men å andra sidan, vem gör egentligen ett fritt val i dagens samhälle?
Inlägg #13: Postat: 2005-05-27 14:21:00
Chris.X
Själv vågar jag påstå med en dåres envishet att de flesta val i vi gör är p.g.a biologi, arv, omgivning m.m. men även p.g.a oss själva. Om det inte finns några lagar som diskriminerar kvinnor, om kvinnor faktiskt lika mycket som män är idag "fria" att inte vara hemma, vem ska vi då peka ut som ansvarig?
Inlägg #14: Postat: 2005-05-27 14:28:00
Chris.X
Det är lätt att skylla på några diffusa maktstrukturer och något sorts patriarkat som män, sådär i allmänhet strukturellt vidmakthåller. Men hittills finns det inga konkreta bevis för att någonting sådant ens existerar. Själv väljer jag ändå att tro på att människor, män och kvinnor är någorlunda kapabla att välja själva. Definitionen av "val" orkar jag dock inte gå in på närmare.
Inlägg #15: Postat: 2005-05-27 14:33:00
Chris.X
Det är sant, Birgitta ÄR sansad. Men faktumet att hon väljer att prata om kvinnors problem och kvinnors situation och blundar för männen samtidigt att hon tror på patriarkatets existens och männens överordning gör att jag anser att hon har en felaktig verklighetsuppfattning.
Inlägg #16: Postat: 2005-05-27 14:38:00
peter_
Svar 10. Jag tror inte att det var kvinnorna som "sprängde bojorna i hemmet". Jag tror att demokratiideerna och förespråkarna utvecklades till en folkrörelse där människosynen var sådan att kvinnor och män självklart ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Kvinnans rättigheter kommer inte efter att kvinnor gjort uppror mot männens bojor.
Inlägg #17: Postat: 2005-05-27 15:53:00
Janne B
Chris. Jag är gammal plus 66, så därför drog jag lite historia för dig.Jag minns ett betydligt ojämlikare samhälle. 1950 var en mycket stor del av kvinnorna hemmafruar t.ex.Nyss ahde de varit statarslavinnor bredvid sin man. Låt oss nu glädjas över att Sverige i går igen utsågs till det mest jämlika landet med kanske bara några procents olika lön för lika arbete. Men det finns visst saker kvar att kämpa för,främst vissa attitydfrågor.
Inlägg #18: Postat: 2005-05-27 16:11:00
peter_
Janne B, hur var det på 50-talet? Var det många kvinnor som ville annat men kände sig hindrade? Jag fick en nyttig lektion i hur långt vi faktiskt kommit sedan 60-talet då jag såg en film om ett läkarpar med en bebis. Mannen med sin pipa sa att han försökte vara med någon gång varje dag när frun bytte blöjor, för att känna sig lite delaktig. Han hjälpte sannerligen till i hemmet. Då och då, när han fick lust, så lagade han korvgryta. Det kändes otroligt, som en annan värld.
Inlägg #19: Postat: 2005-05-27 17:13:00
Janne B
Peter 18. Min pappa var lärare på landet och när han en dag stod och diskade trodde bondebarnen nästan inte sina ögon. 1965 började jag dra barnvagn på gatorna i Umeå och sände bort frugan några veckor på kurs. Oj vad folk stirrade. Men kring 1970 skedde enorma attitydförändriungar till allt.Gymnasierna var 1960 för rikemans barn, 1980 för alla. 1960 hade vi två små universitetsstäder.I dag ca 40 högskoleorter med ca 75.000 inskriva?
Inlägg #20: Postat: 2005-05-27 17:18:00
Janne B
Peter. Jag föddes 1939 det år det stora kriget började. Som femåring såg jag bilder på något som liknade väldiga vedstaplar, som visade sig vara judiska lik. Jag såg Berlinmuren resas. Jag såg den rivas. Jag har varit med om ett revolutionärt liv...total världsomställning. Nu blir väst fattigare och Asien rikare...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...