Bättre vara kriminell än att ha "fel" åsikt

Inlägg #1: Postat: 2005-05-26 23:23:00
Friskytten
Att det ska behöva vara på det sättet. Vid Gud! Om ändå folk var lika oroliga för att någon skulle får för sig att de var kommunister eller socialdemokrater! Allvarligt talat tycker jag att ingen ska behöva vara orolig för att inte "tycka rätt". Men då bor jag i fel land förstås... Bra skrivet för övrigt!
Inlägg #2: Postat: 2005-05-27 11:23:00
tomster
Du ser inte mig fega mig. Jag ar inte Sverigedemokrat men det har verkligen INGENTING med saken att gora. Just att Goran Persson inte protesterat hogljutt i fragan visar hans attityd till demokrati och yttrandefrihet som sekundara till att behalla makten. I ett upplyst och demokratiskt land ska alla som inte anvander otillatna medel och det finns rotagg bland nd och sd, men aven i andra partier fa ha sin asikt
Inlägg #3: Postat: 2005-05-27 11:24:00
tomster
och inte riskera att bli av med jobbet pa grund av denna. Alla som tycker annorlunda maste pekas ut och brannas pa bal, nastan! :- Jag menar, hur ska man motivera det? Vilka politiska askadningar ska vi forbjuda att ha vilka jobb? Har vi inte redan gjort de har missarna en gang?
Inlägg #4: Postat: 2005-05-27 11:28:00
tomster
Sen tycker jag att skribenten avdramatiserar Ake Greens uttalanden nagat, han kritiserade inte enbart livsstilen "jag tycker det ar fel att leva som homosexuell", han kallade det en cancersvulst pa manniskokroppen. Jag tycker det ar oforenligt med en demokratisk grundsyn att pasta att manniskor som INTE mordar, stjal, valdtar, forskingrar, heter Goran Persson kan vara en cancersvulst pa samhallskroppen.
Inlägg #5: Postat: 2005-05-27 11:29:00
tomster
Ake Green glommer helt att en av forutsattningarna for att han far ha sin tro ar att han tolererar andra som har andra asikter och livsstilar. Det galler oss alla. Om manniskor som Ake Green fick bestamma skulle homosexualitet vara straffbart och vi skulle ha statsreligion och islam skulle formodligen vara forbjudet. Religiosa ar namligen USLA pa religionsfrihet, asiktsfrihet och liknande.
Inlägg #6: Postat: 2005-05-27 11:31:00
tomster
Men da maste vi vara battre. Battre an Ake, battre an sd, battre an nd, battre an s och sa vidare. "Vi" maste tolerera och acceptera sa lange den vi tolererar inte inskranker och hindrar tolerans. Ska vi tolerera intoleranta? Jag vet inte om jag gillar hets mot folkgrupp-lagen, framst eftersom den definierar vem som kan hetsas emot vilket forstas ar groteskt.
Inlägg #7: Postat: 2005-05-27 13:01:00
Janne B
Tomster. Femman lät inget vidare.För det synnerligen religiösa USA har samtidigt haft de största friheterna osv.Green utnyttjade det han trodde var vår yttrandefrihet. I USA är man mkt upprörd över åtalet mot Green.
Inlägg #8: Postat: 2005-05-27 13:03:00
Janne B
Tomster 6. Underbart. Vi måste ställa krav på oss själva att vara toleranta osv.Gränsen mot de intoleranta är svår att dra men en helt nödvändig fråga. tack.
Inlägg #9: Postat: 2005-05-30 14:54:00
tomster
Janne: de religiösa i USA är inte religionsfrihetens förkämpar. Inte heller yttrandefrihetens. De är egoister som bara ser till SIN religionsfrihet och SIN yttrandefrihet. Och USAs konstitution skrevs INTE av mormoner, amish, katoliker och övrigt inbitet religiöst folk. Och historiskt är det ju så att de som bildat USA flytt från religionsförtryck från - religiösa. Jag menar även att många religioner omöjliggör religionsfrihet med sin egenpåtagna status som "rätt" religion.
Inlägg #10: Postat: 2005-05-30 15:52:00
Janne B
Tomster svar 9.Många flydde från religionsförtryck i Europa, till USA där det inte fanns någon makt som kunde förtrycka, från början. Många baptister, metodister mm flydde från den Anglikanska kyrkan och öppnade nya baptistförsamlingar i tusentals i USA. Folk kom från Europas alla länder och grundade församlingar som varit förföljda just hos dem. Så uppkom snabbt hundratals ofta små samfund och tusentals loikala församlingar.
Inlägg #11: Postat: 2005-05-30 15:57:00
Janne B
forts på 9/ Dessa församlingar var oftast de första folkliga organisationerna som startade i USA. Stat och kommun växte fram sakta. Försxamlingarna var socialbyråer, drev hospital och skolor och mycket annat. Kyrkan var också skollokal, ser man i många västernsfilmer. Som hundratals missionshus i Sverige kring år 1900. Hur många som flydde från Europa av ateistiska skäl vet jag inte.Har aldrig hört talas om ateistförbund i USA?
Vilken sorts folk skrev konstitutionen menar du?
Inlägg #12: Postat: 2005-05-30 21:23:00
tomster
Ja, inte var det församlingsfolk i baptistförsamlingar i alla fall. Det är ju historiskt känt exakt vilka som skrev just den amerikanska konstitutionen och enligt en analys jag läste är det helt fel att tro att de var särskilt religiösa, i alla fall med den tidens mått mätt. Och om vi bortser från den historiska bakgrunden och ser på nuets USA, är det de kristna som skyddar den amerikanska konstitutionen hårdast?
Inlägg #13: Postat: 2005-05-30 21:25:00
tomster
Ateister organiserar sig inte, eftersom de inte behöver någon som bestämmer hur världen fungerar... :- Hur som helst, åter till min grundtes: religiösa är usla på religionsfrihet och yttrandefrihet. Idag har de inte tillräcklig makt för att visa oss just detta, men det är väl bara att titta på de tio budorden för att förstå problematiken: du skall inga andra gudar hava jämte mig.
Inlägg #14: Postat: 2005-05-30 22:27:00
Janne B
Så långt jag minns så var hela det gamla gänget av konstitutionsskrivare och senatorer protestanter från olika samfund. De hade läst om människors lika värde i Nya Testamentet.Medan de som mest läste Gamla Testamentet kom till motsatt åsikt.Demokratiska vanor grundlades i de kristna församlingarna över hela USA som sedan överfördes till kommunstyrelserna. Likadant med missionshusen här. Där hade kvinnor lika rösträtt 1850 men i kommunen 1920.
Inlägg #15: Postat: 2005-05-30 22:32:00
Janne B
13 Ateister organiserar sig inte.Betyder det att de inte tar ansvar för samhället utan överlåter detta på kyrkorna. Vem har hört talas om ateistiska hjälporganisationer. Röda Korset har ett kristet kors. I det samfundstäta USA är alla slags friheter större än i stater där religion varit förbjuden som Albanien, Nordkorea och Kina.I Kina
har det börjat röra sig en del, en slags kontrollerad relkigionsutövning tillåts. Det finns sannolikt upp till 100 milj kristna kineser.Men de har det svårt.
Laddar...