Inlägg #1: Postat: 2005-05-26 11:48:00
|
Shakti |
Tja, är det ok att en HD-domare kör rattfull då? Snattar? Jag har betydligt mindre överseende med domare som begår brott av något slag än med tex en handläggare i någon förvaltning som gör ogiliga avdrag i sin deklaration.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-05-26 11:57:00
|
Anna Drangel |
Det är aldrig OK att begå brott. Men jag anser nog att det måste vara möjligt för en domare att bli bedömd på samma grunder som andra medborgare. Dvs straffet ska inte vara hårdare, men inte heller lindrigare - vi bör alla vara lika inför lagen. Däremot bör han inte syssla med sexbrottsmål.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-05-26 12:10:00
|
Annika Lundgren |
Anna Drangel: Som jag ser det handlar det om att vi har rätt att ställa högre krav på dessa som har ledande positioner i samhället. Bristen på ledare som lever upp till vad de säger är mycket stor idag! Den stora bristen får konsekvenser för hela samhället.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-05-26 12:33:00
|
pros |
Vi är alla lika inför lagen...
Om han ska förlora sitt jobb för denna brottslighet sk då en läkare förlora sitt jobb p.g.a. ett sexköp? ska en social arbetare förlora sitt jobb?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-05-26 12:34:00
|
pros |
Vem bestämmer vilka yrkeskategorier som ska förlora sina jobb och vilka som ska få behålla dem.
Lika straff för alla oavsett yrkeskategori är ett måste för ett rätts samhälle.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-05-26 12:35:00
|
pros |
Det råder ingen tvekan om att han har gjort fel och straff ska utmätas.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-05-26 19:46:00
|
Shakti |
Svar 4: Det är lite olika yrkesetik, eller hur? En domare som bryter mot lagen, en terapeut som använder sitt psykologiska övertag och utnyttjar patient...I vissa yrken kan man och bör man förvänta sig en specifik sorts redbarhet och heder, som hör ihop med det särskilda ansvar och förtroende man fått.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-05-26 19:50:00
|
Shakti |
Sedan kan det säkert vara nyttigt att befinna sig "på andra sidan". Jag säger inte att en domare automatiskt ska förlora jobbet om hon/han begår vilket brott som helst, men det är definitivt skillnad.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-05-26 22:19:00
|
sthlmjesper |
Håller med Anna här. Bortsett från att jag inte tror att sexköp är speciellt utbrett. För övrigt tycker jag att sexköpslagen är sjuk. Antingen ska både säljare och köpare kriminaliseras eller ingen alls. Jag håller för det senare.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-05-28 13:58:00
|
Sunny |
Anna: Det är ju de ledande i samhället som är flitigast i sexbranchen.
På min tid var det justitieministern o andra politiker.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-05-28 22:19:00
|
Karl_G |
Shakti: Ditt resonemang ger vissa yrkesgrupper ett otroligt mycket större ansvar; framförallt jurister. En jurist ska alltså enligt dig bestraffas hårdare t.ex. förlora jobbet än alla andra då alla brott kan omfattas av deras arbete?
Sthlmjesper: lagstiftarens tanke är säkert samma här som i fråga om muta/bestickning, om en part går fri så finns det ingen säkerhet för den andra. Om du köper sex så finns det inget som hindrar den prostituerade att anmäla dig. Jag tycker lagen är bra.
|
|