|
Inlägg #81: Postat: 2005-05-27 09:35:00
|
|
peter_ |
Det duger iofs inte heller. Se tex på utnämningen av Jens Orback.
Orsaken tror jag är att hela teoribildningen och kampanjen har dominerats av kvinnor som inte vill ha med män att göra överhuvudtaget. De trivs så oerhört bra med en organisation där man kämpar sida vid sida med kvinnor, bara behöver umgås med kvinnor och ingen säger emot då man, på olika sätt, vädrar sitt manshat.
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2005-05-27 09:41:00
|
|
peter_ |
Det feministiska fotfolket däremot består till störst del av mer normala individer, som dock snabbt låtit sig övertygas av retoriken. Detta på olika bevekelsegrunder förstås, men delvis för att en entydig exponering påverkar vad vi ser, vill och tänker. Massmedia har ivrigt deltagit i spridandet av budskapen.
Delvis kanske i avsaknad av insikten att sanningsvärdet inte påverkas av hur många och vilka som säger att något är sant.
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2005-05-27 09:46:00
|
|
peter_ |
Givetvis så litar vi på vissa personer mer än andra och om de tror något så är det vettigt att preliminärt anta att detta kan vara sant, det får dock inte ERSÄTTA en egen bedömning utifrån fakta. Så länge vi inte har en robust sådan bör man vara lyhörd för andras invändningar. När man har en egen bedömning så bör man vara intresserad av och kunna försvara den utifrån fakta, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2005-05-27 09:46:00
|
|
peter_ |
Så ge en definition av patriarkatet och ange de fakta som övertygar er om det existerar och verkar i sverige idag. Varsågod, vem vill vara först?
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2005-05-27 09:57:00
|
|
peter_ |
För den som är intresserad av vad som är sant eller inte så måste det vara oacceptabelt att när tesen, om att mäns våld mot kvinnor orsakas av männens överordning och strävan att behålla den, ska testas så vägrar man att samtidigt mäta kvinnors våld mot män, med motiveringen att det är irrelevant. Det är högst relevant eftersom det kan falsifiera hypotesen under test.
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2005-05-27 09:57:00
|
|
peter_ |
Man var alltså inte intresserad av verkligheten utan av att producera propaganda. Då protesterar en vän av sanning, demokrati, kunskap, rättvisa etc.
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2005-05-27 10:20:00
|
|
peter_ |
Svar1. Anna D, jag trodde inte före programmet och jag tror inte heller efter programmet och jag kände mig heller inte utsatt för något övertalningsförsök att alla feminister är manshatare. Om man inte på en direkt fråga entydigt tar avstånd från manshat, så tillhör man dock sympatisörerna. I ditt fall så tror jag att du någonstans, på ett nöjaktigt sätt, tagit avstånd från dessa. Polemiken uppstår sedan av att du i samma andetag halkar tillbaka till deras retorik.
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2005-05-27 11:56:00
|
|
peter_ |
OK, kanske vi kan vara enas om en definition av en feminist som en som:
1.att kvinnor i egenskap av kvinna utsätts för orättvisor
2.anser att det isåfall är fel
Jag omfattar pkt 2.
Ni som kallar er feminister måste åtminstone omfatta både 1 och 2.
I mitt fall så behöver vi bara diskutera pkt1 eftersom vi är överens om pkt2.
Så, på vilket sätt utsätts kvinnor i Sverige för orättvisor i egenskap av kvinna?
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2005-05-27 11:57:00
|
|
peter_ |
Kom igen nu!
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2005-05-27 23:39:00
|
|
Friskytten |
peter_. Din argumentation är fantastiskt bra, och du är helt resonabel. Jag är särskilt imponerad av "Polemiken uppstår sedan av att du i samma andetag halkar tillbaka till deras retorik." Detta är verkligen på pricken. Problemet är att Anna, och andra som är inne på samma spår som hon, helt enkelt inte begriper vad du skriver. Därför får du inget svar...
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2005-05-27 23:58:00
|
|
Redliner |
nästa doku kanske handlar om hemlösa. vi kan gå i taket över att de känner sig utrfrysta och föraktar samhället. så får man ju inte tycka, ens när man är hemlös! klart som fan att man blir cynisk om man varje dag jobbar med kvinnor som misshandlas brutalt och förföljs. evin rubar skulle granska de som har makten i stället. oss män, till exempel.
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2005-05-28 07:36:00
|
|
peter_ |
Tack Friskytten! Nu gick jag från lite hängigt morgonhumör, efter att ha sovit ikapp veckans sömnbrist, till att vara fullt återhämtad. Jag kan för övrigt säga detsamma om dina utmärkta inlägg!
|
| |