Visst finns det arbete!

Inlägg #1: Postat: 2005-05-24 21:48:00
Janne B
Ja visst ökar vinsterna i storföretagen, sedan de sorterat bort alla mindre lönsamma svenskar, samt flyttat stor del av produktionen till låglöneländer. Vinstplaneringen går ju som på spår. Men jag funderar på ditt övriga resonemang. forts.
Inlägg #2: Postat: 2005-05-24 21:53:00
Janne B
Om nu det mesta av övertidsarbetet upphörde, förbjöds, vad skulle hända då. Skulle hundratusentals få tillbaka till kontoret eller fabriken.Jag tror inte det. För de som utsorterats har varit de som VD bedömt som de svagaste i företaget. Medan de varit hemma har de rostat, inte fått vidareutbildning, de är akterseglade påp flera sätt.Man blir deprimerad och sjuk på annat sätt av arbetslöshet. Man blir inte friskare av sjukskrivningar i sig.Med all respekt StenO men jag förstår inte din lösning.
Inlägg #3: Postat: 2005-05-25 09:26:00
steno
Övertiden kan och skall inte slopas, bara den olagliga övertiden. Vad man kan diskutera är om facken i avtal skall tillåta 100 timmar mer än vad lagen föreskriver som grund. Och framförallt den mycket stora övertid som sker över 300 timmar. Det är ett omfattande missbruk forts
Inlägg #4: Postat: 2005-05-25 09:32:00
steno
Alla 1,5 miljoner löntagare som är utanför arbetslivet är inte utsorterade av någon VD. Många är mycket kom är mycket kompetenta och har fått gå när företaget flyttat utomlands eller fusionerats. Och många välutbildade har inte kommit in på arbetsmarknaden eftersom företagen inte behöver nyanställa om tjänstemannens övertid är gratis. Det är min poäng. Halva befolkningen är inte högproduktiva medan den andra är nollor!
Inlägg #5: Postat: 2005-05-25 09:41:00
steno
Bemanningen i offentlig tjänst är inte behovsstyrd utan budgetstyrd, folk sägs upp när det saknas pengar. Skulle några tiotusentals kunna anställas inom näringslivet skulle vi ha råd att ha en bättre vård, service etc
Inlägg #6: Postat: 2005-05-25 10:18:00
Janne B
Steno ditt svar 5/ Ja så är det och det kanske inte alla förstår. Ju fler yrkesverksamma i produktion av varor, som betalar skatt, ju fler kan kommunerna anställa inom vården etc. Man slår igen vårdcentraler i invandrarområdena, för att skatteunderlaget är uselt. Din 3-4 är nog också rätt och begriplig men hur långt räcker din beskrivning, är den helt generell. jag är osäker?
Inlägg #7: Postat: 2005-05-25 11:01:00
steno
Min erfarenhet är främst från industrin och den statliga sektorn. Beträffande övertid och förhållanden för akademikerna är jag helt säker, sitter i rådgivningsjour 2-3 dagar i vecka
Laddar...