Inlägg #1: Postat: 2005-05-21 17:18:00
|
Jonas Liljeström |
Om den som kritiserar Israel är jude avfärdas vederbörande gärna som "självhatande" - dvs att personen har internaliserat den antisemitiska förtrycksmekanismen och vänder den mot sina "egna" - förutsatt att de inte helt enkelt blir beskyllda för att vara förrädare. Dumnationalistiska amerikaner brukar kunna reagera på samma sätt - om någon öppet kritiserar vad USA tar sig för i världen blir vederbörande gärna avfärdad med argumentet att personen "hatar USA", vilket det ytterst sällan är fråga om.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-05-21 17:19:00
|
Jonas Liljeström |
Att kritisera en organisation som ROKS i egenskap av man är vanskligt - även om man gör det i ärligt uppsåt och inte är ute efter att förkasta feminismen som ideologi är det ändå högst sannolikt att det kommer att tolkas på det sättet. När Evin Rubar får höra att hon inte ska vänta sig någon hjälp från kvinnojourerna om hon skulle bli misshandlad av en man, förrädare som hon är, blir det helt uppenbart att den typen av mentalitet lever och frodas i ROKS.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-05-21 17:19:00
|
Jonas Liljeström |
ROKS är en fundamentalistisk och sekteristisk organisation, och deras sätt att bemöta kritik och den grundsyn som deras ledargestalter ger uttryck för är ett klart bevis för detta. Deras inställning gör mer skada än nytta för feminismen som ideologi.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-05-21 18:35:00
|
Björn_T |
Sant om ROKS, men vad beträffar feminismen generellt finns det ett värde i att inte tro att all feminism är som ROKS. Argument mot ROKS är ju inte nödvändigtvis argument mot alla former av feminism obs! jag säger inte att du påstår det, jag tyckte bara det var på sin plats att poängtera det för nyansens skull.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-05-21 18:53:00
|
Jonas Liljeström |
Det är precis min åsikt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-05-21 20:15:00
|
marcarolo |
Många politiskt inkorrekta åsikter bemöts på samma sätt. Tex kritik mot invandringspolitiken.
|
|