En dag går det över

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-05-18 07:52:00
Nähädu
Jag hade önskat ett mer fokus på de som ännu inte trillat dit på utbrändhet istället för att höra hyllningssånger till något som vissa börjar se som en livvstil.
Inlägg #2: Postat: 2005-05-18 13:14:00
Jenni i Malmö
Vi befinner oss mitt i ett paradigmskifte, det gamla dör för att ge plats åt det nya. Vi kan inte använda oss av de normer som finns, "alla har rätt till ett riktigt arbete" vi känner oss bara misslyckade för att normen säger att det är så. Vi kan ju inte trolla fram jobb. Vi ska klara av dittan och dattan men gör det inte och blir ledsna och trötta. Låt oss skapa nya spelregler som passar in i vår tid.
Inlägg #3: Postat: 2005-05-18 13:15:00
Jenni i Malmö
Om vi inte har en mall för hur ett misslyckande ser ut kan vi ju inte bli misslyckade heller. Jag känner att ämnet är långt ifrån färdigdisskuterat och jag kommer att återkomma med fler funderingar. Det lustiga är att för mig är det nu så kristallklart, det var det inte för bara några månader sedan. Jag har anlänt till Individsamhället och mår som en prinsessa.
Inlägg #4: Postat: 2005-05-18 13:28:00
Jenni i Malmö
Tänk om det är så att jag vill ta mig till en bergstopp som jag VET finns. Vägen dit går genom en svart och skrämmande skog men jag har bestämt mig. När jag påbörjar min resa vill min omgivning avråda mig. "Inte vill du väl in i den mörka farliga skogen", men jag går. När jag går min väg kommer det in välmenande människor som försöker dra mig tillbaka. Jag vill inte, jag ska till min topp.
Inlägg #5: Postat: 2005-05-18 13:30:00
Jenni i Malmö
Med detta vill jag säga att varken förebyggande åtgärder eller REhabilitering kommer att vara till nytta för en person som har bestämt sig. Låt oss istället habilitera och stödja människor på deras väg. Det är bara jag själv som vet var jag är påväg.
Inlägg #6: Postat: 2005-05-18 19:39:00
Melle
Helt riktigt Jenni. Både du och jag vet att inget absolut inget som någon sade eller kunde ha sagt innan vi blev sjuka hade kunnat ändra historien. Jag ser det fenomenet hos så många andra omkring mig. Man lyssnar helt enkelt inte.
Inlägg #7: Postat: 2005-05-19 07:31:00
Nähädu
Även välformulerat flum är tyvärr flum. Vi kommer aldrig ifrån att "Individsamhället" som du hyllar skall betalas av någon. Någon ska se till att de skattemedel som ska bekosta din livsstil dras in. Jag är inte så säker på att övriga sjukvården vill bekosta den.
Inlägg #8: Postat: 2005-05-19 09:26:00
Beth4020
Det är kanske just individsamhället som fått utbrändheten utmattningsdepressionen att öka i samhället. Det man förr var två om ska man nu klara själv. Dessutom har vi en press på oss själva att "lyckas", vad det nu innebär. Kan nog hålla med om att det kan vara nära till hands att kalla det livsstil, tyvärr. /Birgitta S
Inlägg #9: Postat: 2005-05-19 12:16:00
Jenni i Malmö
Problemet är att vi inte är synkade med vår tid. Vi använder fel metoder när vi ska "hjälpa". Vi har inte anpassat samhället efter individen. Så länge vi försöker lösa problem med gamla metoder utan att ta hänsyn till att vi alla är olika och har olika behov kommer vi inte lyckas. Det som sker är en naturlig utveckling, vi kan inte skylla detta på att någon har gjort fel.
Inlägg #10: Postat: 2005-05-19 12:16:00
Jenni i Malmö
Vad vi kan göra är att bli mer medvetna om de signaler som finns överallt hela tiden. OM det är så att detta håller på att bli en livsstil, säger inte det något då. Är det då inte bättre att anpassa regler och lagar efter människan isället för att få människan att anpassa sig efter en drömvärld.
Inlägg #11: Postat: 2005-05-19 12:20:00
Jenni i Malmö
Beth! Jo, det ligger något i det du säger. Därför är det så viktigt att vi får lov att vara individer. Vi har idag inte det självförtroende vi behöver för att klara av vår vardag. Vi ansluter oss till grupper för att hitta vår plats. Det var ju så man gjorde förr... Om vi ändrar på normen för att lyckas, normen för hur ett arbeta måste vara, normen för framgång... Vem vet vad vi då kan åstadkomma. Alla dessa regler och normer sitter ju trots allt bara i vårt huvud.
Inlägg #12: Postat: 2005-05-19 12:27:00
Jenni i Malmö
Vill även understryka att skattemedel har inte, och kommer inte, att bekosta min "livsstil". Även om jag tycker att jag hade förtjänat det vid något tillfälle så får inte jag som småföretagare inte vara med och ta del av vårt skyddsnät. Sålänge vi går och tror att staten, mamma, en man eller Gud kommer att ta hand om oss, kommer vi alltid i slutänden bli besvikna...
Inlägg #13: Postat: 2005-05-19 12:35:00
Annika Lundgren
Jenni i Malmö: Jag håller med dig. Vägen mot bergstoppen blir onödigt lång om inte samhället anpassar regler och lagar efter den enskilda människans behov och resurser.
Ett problemfixerat samhälle löser varje unikt problem. "Jultomtarnas åtgärdspaket" har vi väl för länge sedan fått nog av.
Inlägg #14: Postat: 2005-05-19 15:21:00
Nähädu
Mjaha..individsamhället låter ju toppen. Tyvärr så styper de fagra hypoteserna på att någon alltid måste betala alla dessa individer som ska förverkliga sig själv, jobba om och när de vill och orkar etc. Färre personer måste försörja fler. Vad tror ni händer med dem?
Inlägg #15: Postat: 2005-05-19 15:43:00
Jenni i Malmö
Jag tror inte något annat än att dessa personer kommer att kunna ta hand om sig själva. Dom vet hur man riktar energier mot rätt mål. Däremot så finns det ganska dåliga valmöjligheter idag. Det är inte lätt att försörja sig själv i egen regi, det är faktiskt lättare att fuska. Men att jaga människor och anklaga dom är inte rätt metod.
Inlägg #16: Postat: 2005-05-19 15:43:00
Jenni i Malmö
Alla dessa personer vill inte gå omkring och lulla, dom är kreativa och vill få något ut av sina insatser. Vi får hitta ett sätt att skilja agnarna från vetet. Idag motarbetas alla. Det finns ingen flexibilitet. Vissa ska tillbaka, vissa ska igenom, vissa ska börja om. Låt varje människa välja sin egen väg, vissa saker bör innefattas av vår socialaskydd, andra saker kanske inte bör göra det.
Inlägg #17: Postat: 2005-05-19 15:50:00
Annika Lundgren
Nähädu: Att tro på varje individs förmåga kostar inte pengar, men att tro att samhället ska tänka åt individen kostar mycket pengar i onödan.
Menar du på fullaste allvar att ett självförverkligande skulle vara ett heltidsjobb som förgör chansen att kunna försörja sig?
Inlägg #18: Postat: 2005-05-19 15:51:00
Jenni i Malmö
I all välmening har vi tagit ifrån människan ansvaret. Nu måste vi börja med att hitta oss själva igen, då ingenting tycks fungera längre. Jag säger inte att vi ska bli försörjda, tvärt om faktiskt. Men vi är inte där...än...vi vet ju inte hur man gör...och det är där vi måste börja.
Inlägg #19: Postat: 2005-05-19 16:05:00
Annika Lundgren
Det kan inte upprepas tillräckligt: Vi behöver inte bli försörjda eller tänkta åt. Vi är vuxna och ansvarsfulla människor. Det är vi som är samhället.
Etablissemangets omhändertagande roll har nog i mångt och mycket tjänat ut sin roll.
Inlägg #20: Postat: 2005-05-19 16:09:00
Jenni i Malmö
Precis, OM det hade gått att ta hand om varandra så hade det väl fungerat vid det här laget. Med all den kunskap vi har så måste det ju vara något annat som inte stämmer, vi letar efter problem och lösningar på fel ställe. Jag bara undrar NÄR vi ska reagera och kanske våga prova något nytt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...