|
Inlägg #1: Postat: 2005-05-14 18:32:00
|
|
Sunny |
Myten tar över där historien inte längre kan återges.
Den innehåller ofta vissa delar historiska fakta men ingen vet ju var när o hur.Vi VET att Pontus Pilatus var ståthållare men ingen vet exakt när eftersom ett av 2 fakta i så fall är lögn. Jag tänker på" Att Det hände sig det året när PP var ståthållare o Augusti var kejsare, Det kan inte ha hänt för det diffar med över 4 år: Så länge hade Augustus varit död år O när Jesus föddes. Eller så var Augustus inte kejsare.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-05-14 18:37:00
|
|
Sunny |
Tvisten lär pågå mitt liv ut.
Jag har en troligare förklaring.
Vid den här tiden var ju judarna sedan länge occuperade av Rom. Alla vill ha ett fritt land. Eftersom Romarna var positiva till religionsfrihet trodde man att det var Messias som skulle sändas ner av Gud MEN för att ta den jordiska makten. Det fanns flera 100 män som kände sig kallade. Man skrev om de som gjorde mest väsen av sig o har troligen blandat samman gubbar o år:Vi vet ju inte vilket år J föddes.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-05-14 18:43:00
|
|
Sunny |
Jag vandrade i spåren av Francisco I Assisi o dessa under ska ha hänt betydligt senare. Tråkigt nog är de helt omöjlga även om jag gärna leker mad tanken att lära mig prata med mina husdjur.Religionsturistade i Luthers stad o stod d
där framför trädörren: Ett par 100 år synns inte: det var samma dörr. Jag tänkter ett litet ögonblick ifall han trots allt inte varit rädd: jag menar en man som var åskrädd bryter med Påven??
|
| |