Inlägg #1: Postat: 2005-05-13 23:50:00
|
sthlmjesper |
Där har du en bra poäng.
Vetenskap och forskning bör verkligen inte bara bedömas utifrån ett krasst kortsiktigt ekonomiskt perspektiv. Jag ser inte förändringar i börskurser, räntor och kapital som mänsklighetens största bedrifter.
Ekonomin är samhällets smörjmedel, men inte själva syftet och slutmålet..
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-05-14 22:08:00
|
Redliner |
lönsamhetstänket slår ofta mot humaniora och samhällsvetenskap, medan naturvetenskapen blir ett slags redskap för företagen. sen kan man förstås argumentera för att hum och sam borde integreras i alla utbildningar, som johan lönnroth nyligen gjorden, men det vet inte jag om jag håller med om.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-05-15 20:43:00
|
Mikael Jacobson |
Jag har själv, precis som ett par av mina vänner bytt utbildning från utbildningar inom naturvetenskap matematik i mitt fall och andra mer "praktiskt tillämpningsbara" utbildningar till mer "flummiga" utbildningar just för att en framtid som t.ex. matematiker inte känns så spännande, antingen så jobbar du inom universitetsvärlden...forts
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-05-15 20:45:00
|
Mikael Jacobson |
...eller så sitter du tio timmar om dagen på något företag och "trimmar" produktionen av pappkartonger eller nåt så att företaget ska tjäna 0.0021 öre mer per såld kartong. Då är verkar ett aningen mer osäker karriär inom något där du faktiskt får jobba med något intressant betydligt mer lockande.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-05-15 20:47:00
|
Mikael Jacobson |
Oj, massor med grammatikfel i sista inlägget men det beror på att jag varit igång sen åtta i morse och det är söndagkväll, ni får själva räkna ut hur utvilad jag är vi är ju så lata vi högskolesnobbar, klarar inte av att jobba på helgerna ;
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-05-16 09:18:00
|
sthlmjesper |
Som matematiker håller jag inte med...Att jobba inom matematik innebär förutom det rent estetiska och vackra inom matematiken att det man skapa består för evigt.
En matematiskt bevisad sats är sann i evig tid..
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-05-16 09:22:00
|
sthlmjesper |
Om enda syften vore att något företag skulle tjäna 0.0001 öre mer per vara så vore det ju inte så kul. Yrket matematiker öppnar upp för mängder med olika tänkbara arbetsuppgifter. Har tex en kollega som tex gör väldigt stora och viktiga insatser inom teorin för tomografi, något som i längden kan rädda liv.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-05-16 09:25:00
|
sthlmjesper |
Dessutom innebär forskning inom matematik en speciell intellektuell stimulans som är svår att hitta på annat håll.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-05-16 13:31:00
|
Mikael Jacobson |
sthlmjesper: Jag håller med om att det finns väldigt spännande saker som man kan hålla på med som matematiker, men de karriärval som verkar vanligast utanför den akademiska världen från vad jag hört från matematiker på högskolan så verkar de vanligaste jobben vara av just "mänsklig räknelåda"-typen...
|
|