Jag studerar till arbetslös ekonom

Inlägg #1: Postat: 2005-05-11 13:59:00
ma22gm
Problemet är att universitet och högskolor får bestämma själva och agerar som privata företag. De drivs av att fylla sina platser för att få maximala ersättning. samt att de satsar på populära utbildningar. Det finns hur många exempel som helst. Music och media management är ett sådant exempel.
Inlägg #2: Postat: 2005-05-12 11:17:00
Shakti
Exakt. Det finns massor av saker som är jättespännande att läsa om, men som inte är särskilt gångbart sedan. De som söker sådant förstår oftast det också. Men även de traditionella, förment "trygga", YRKESutbildningarna i ekonomi, juridik, psykologi etc, behöver ju anpassas efter efterfrågan.
Inlägg #3: Postat: 2005-05-12 12:38:00
Zev
Hmm... När ni gör denna felsökning s a s, gör ni då antagandet att Svensk arbetsmarknad fungerar bra??? Och ni därför bortser från den felkällan...
Du Martin, som studerar Ekonomi säger du, är väl bekant med fenomen som "Crowding Out" exvis...
Inlägg #4: Postat: 2005-05-12 12:48:00
Zev
Min spontana tanke var nämligen; "You are barking up the wrong tree...", kanske?
Universitetens agerande är kanske bara en del av det... Är Universitetens agerande fullt logiska utifrån förutsättningarna? Isåfall är förmodligen inte deUniv. roten till problemet artikeln tar upp....
Inlägg #5: Postat: 2005-05-12 12:50:00
Zev
Rättelse;
Min spontana tanke var nämligen; "You are barking up the wrong tree...", kanske?
Universitetens agerande är kanske bara en del av det... Är Universitetens agerande fullt logiska utifrån förutsättningarnaincitament? Om Svar JA; Isåfall är förmodligen inte deUniv. roten till problemet artikeln tar upp....
Laddar...