Inlägg #1: Postat: 2005-05-11 00:25:00
|
bobergendal |
Håller med... det hela är illa. Skulle vilja påminna alla om hur viktigt det är att man har mkt kontakter - fira därför Gamla vänners dag som infaller den ons 11 maj 2005 för första gången www.gamlavannersdag.se Det räcker att skicka ett mail
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-05-11 10:34:00
|
Janne B |
Jag gick högskola i Umeå på 1960-talet och många av mina kamrater fick jobb innan de slutat skolan.Utan slutbetyg har de sedan gjort olika karriärer. Jag tog efterhand min socionomexamen och hade sedan bara att välja.Redan efter något år så hade jag chefsjobb etc. Jag hade nog ingen tanke på att välutbildade människor 40 år senare inte skulle få jobb, ha jobb.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-05-11 10:39:00
|
Janne B |
Arbetare utan utbildning kunde bli arbetslösa, det visste jag ju, det såg jag framför mig.Men att staten en gång skulle massutbilda högskolefolk till arbetslöshet, det gick inte att tänka sig.Utbildningsväsemndet verkar löpa amok på något sätt, utan tyglar och ekonomiska resonemang. Medan delar av industrin saknar folk med praktiskt utbildning och läggning. Vår universitetskansler är uppväxt i norrlands industribygder. Hon borde veta bättre.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-05-11 13:11:00
|
Shakti |
Jurister har samma problem, det spys ut jurister till en marknad som inte har användning för dem. Tingsmeritering för de få som kvalar in är en förutsättning men långt ifrån tillräckligt. Nu startas också fler och fler socionomutbildningar så arbetsmarknaden där kommer att bli översvämmad. Universiteten borde kanske bli lite mer kreativa och lyhörda.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-05-11 14:01:00
|
Mysan |
Hade jag haft betyg så skulle jag läst marinbiologi eller sociologi,socialantropologi,eller psykologi.Men inget utav detta skulle ju mgi ett jobb i sverige.För att inte tala om zoologi.Då är det bara australien /Usa som gäller.KLart psykolog tar ju 5 år att bli.Men i dag får ju ingen jobb speciellt inte medeelålders utan utbildning.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-05-11 15:14:00
|
Janne B |
I går såg jag en ung man vid en lagerhylla som han fyllde på. Han var färdig civilekonom samt en examen till. Han var glad över att han fick praktisera vid lagerhyllan. Jag som tillhör den generation som hade en normal arbetsmarknad kan bli chockad för mindre.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-05-11 15:18:00
|
Janne B |
Jag har alltid ansett mig vara en förutseende planerande person. Men att varannan person i min omgivning i 30-årsåldern skulle vara arbetslös det kunde jag inte ana. Något så sjukt gick inte att tänka.Jag minns all den energi som jag fick utlopp för då jag var ung. Konstigt att inte en hel generation inte håller på att bli vansinnig.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-05-11 16:09:00
|
Jenni i Malmö |
Vi kan inte förutse framtiden just nu, det är för stora förändringar på gång. När vi inte kan blicka framåt blir våra investeringar mycket osäkra. Med investeringar menar jag att försaka något nu för att få det bättre sen. En utbildning är en sådan investering. Om man inte brinner för och älskar den kunskap man skaffar sig, för då är det ingen investering, uppoffring längre.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-05-11 17:26:00
|
steno |
Det finns faktiskt seriösa skäl att forskning och utbildning bedrivs inom kärnämnen som ekonomi och teknik. Universitet är främst avsett för forskning för att förbättra världen inte för att prångla ut tillfällig kunskap för det som fn efterfrågas av företage
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-05-11 17:27:00
|
megaman |
Vi utbildar akademiker i de mest fantasifulla läror, samtidigt som folk som vill ha en riktig yrkesutbildning som garanterat ger jobb får betala den själv. Sverige är fantastiskt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-05-11 18:25:00
|
MdaG |
Jag utbildar mig till arbetslös civilingenjör. Vi kanske skulle starta eget...
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-05-11 20:08:00
|
Friedrich |
Jag utbildar mig också till arbetslös civilingenjör. Känns lite ruttet att lägga 4 och ett halvt år i realiteten fem-sex år för framtida arbetslöshet. Går inte att få ickeakademikerjobb heller för då anses man vara överutbildad. Problemet med att utbilda sig är att man står utan alla sociala system när man är klar vilket gör arbetslösheten lite småjobbig.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-05-12 12:18:00
|
puffin |
wow...detta tjat om "utbildning" istället för bildning.. man ser skolan som ngt nödvändigt ont för att tjäna pengar senare. "bara jag genomlider det här så får jag ett bra liv...senare". Och det enda måttstock som verkar finnas är hurivida utbildningen ger ett arbete! Som om kunskap inte skulle vara belöning nog..man får "gratis" kunskap på sveriges högskolor, men det räcker visst inte
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-05-12 14:08:00
|
Pysan |
Men plugga till nåt annat då. Bara för att du och många andra vill plugga till ekonom och SCB inte ser in i framtiden kan väl inte skyllas på skolor? Valet finns att plugga till vad du vill, om du sen valt ett område med dyster framtid om man nu blint TROR på alla förutsägelser så är väl det ditt val? Vem tvingar vem till att läsa vid högskola? Det var väl DU som valde detta?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-05-12 14:11:00
|
Mysan |
Så utbilda er bara inom de områden där det behövs folk.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-05-14 12:34:00
|
wico |
Din artikel är väldigt intressant med tanke på att du först klagar på att arbetsgivarna inte ser er som pluggar på mindre högskolor och i nästa andetag undrar varför det utbildas så många när så få kan få jobb. Ser du inte sambandet? Lika väl som du konkurrerar med dina kursare med betyg, så konkurrerar de små högskolorna med de stora om de främsta förmågorna, och de stora är helt enkelt bättre på att locka dem.
|
|