Till SVT: Vem bryr sig om samerna?

Inlägg #1: Postat: 2005-05-10 19:01:00
perlindgr
Jaha? .... Så därför visas Oddasat i hela Sverige varje dag eller?
Inlägg #2: Postat: 2005-05-10 20:57:00
Janne B
Nja,det är liksom en annan tråd. Men bra att du håller humöret uppe.
Inlägg #3: Postat: 2005-05-10 21:00:00
perlindgr
haha...ja, nu har jag draget vapen. Jag undrade just vad du menade.
Inlägg #4: Postat: 2005-05-10 21:38:00
Janne B
Jo jag menade att det är hög tid för dig att dra ut på renrajd för just nu förflyttas renarna från kust och skog upp mot fjällen. Som är myggfria och näringsrika på sommaren. Dra lasson min vän.Du kanske blir tilldelad en snöskoter eller MC och kommer att få lärdomar och vänner för liovet.
Inlägg #5: Postat: 2005-05-11 17:19:00
megaman
Samer som bedriver industriell ren uppfödning skall naturligtvis inte få några som helst specialregler, framförallt inte på andras mark. Det är ju helt sjukt.
Inlägg #6: Postat: 2005-05-11 21:19:00
Janne B
Megaman. Renar är vilda djur som endast i liten utsträckning kan dirigeras av människor. Till natur har de sedan istiden rört sig från fjäll till kust två ggr om året.Först på 1400-taler började det komma ett fåtal nybyggare från söder.De var så få så de störde knappast renarna.
Inlägg #7: Postat: 2005-05-11 21:23:00
Janne B
Men från slutet av 1800talet så kom tusentals nybyggare från södra Sverige inflyttande långs älvdalarna och sedan ut efter åarna.De fick inbland bruksrätt och ibland äganderätt till marken de började bruka. Ofta klart emot renskötarintrsset för rendriften.
Den dag som renarna inte får gå på privat mark så är renskötseln slut. De kan inte överleva på vintern på fjället som oftast anses vara statens mark.Vill vi att renarna ska få leva eller inte?
Inlägg #8: Postat: 2005-05-15 14:06:00
bibblan
ja du, renarna har det ganska bra ändå. De har mat att äta på samernas egna marker. Det är ju tråkigt för den som har ett stycke land och investerar i vad som även är tvunget enligt lag i nyplantering för att efter ett par år hitta sin plantering förstörd. Då är det bara att börja om att plantera även den här sommaren. Häftigt att du tycker att fjällen är myggfria och att renarna hänger omkring längs kusterna. fö intressant.
Inlägg #9: Postat: 2005-05-16 13:24:00
Janne B
Bibblan. På sommaren är skogs och myrområdena så fyllda av mygg att renarna inte kan vara där.Men på vintern är där myggfritt. På sommaren är det torrt och lagom blåsigt på fjällen myggfritt och massor att äta.Det har alltså funnits en sedvanerätt att renar får beta vintertid på privat mark, men det innefattar inte trädgård och inne i byar. Det är en av stridspunkterna.
Inlägg #10: Postat: 2005-05-16 13:27:00
Janne B
Det helt unika med rensköteln är att samerna anses äga vilda djur som går lösa.De har sina bomärken i öronen, som varje renkalv får vid sommarens renskiljning. Min hemby i Västergötland sköttes av 20 bönder år 1950. Nu av en bonde med jättetraktor och EUbidrag. Likadant med renskötarna, stordrift.
Inlägg #11: Postat: 2005-05-16 13:30:00
Janne B
För övrigt anser jag att vargar som ger sig på tamboskap i bebodda trakter ska skjutas direkt. Men inget kan hindra en varg att döda fritt kringströvande renar i nästan öde områden, fjällen.
Laddar...