Kvinnokroppen och media

Inlägg #1: Postat: 2005-05-09 13:04:00
Chris.X
D.v.s att om det finns många personer tjejer som köper produkter för att förbättra sitt utseende, är det lönsamt att sälja dessa. Och självklart, när det finns en stor efterfrågan finns det många företag som slåss om kundernas pengar. Det enda man som konsument, eller människa kan göra är som många feminister; sluta använda dessa produkter. Om ingen köper, kommer produkterna att sluta tillverkas.
Inlägg #2: Postat: 2005-05-09 13:08:00
Chris.X
I nuläget köper kvinnor och män dessa produkter och finansierar reklamen, så att de matas med ännu mera produkter. Så är det dessvärre med nästan allt.
Inlägg #3: Postat: 2005-05-09 13:10:00
Chris.X
Vidare vågar jag påstå att ideal skulle inte försvinna bara för att man ändrade, och/eller plockade bort reklam. De flesta val vi människor gör här i livet är påverkat från yttre faktorer. Vi skulle m.a.o. påverkas av andra människor som vi gör nu. Idealen skulle finnas kvar. Även om de var annorlunda.
Inlägg #4: Postat: 2005-05-09 13:12:00
Chris.X
Däremot skulle jag inte ha någonting emot om man gjorde modellerna lite mera normala så att säga. På t.ex. vilken modevisning som helst är modellerna runt 180cm och väger mellan 45-55kg, vilket är kraftigt underviktig.
Inlägg #5: Postat: 2005-05-09 13:19:00
Chris.X
Så självklart kan man inte bara skylla på den fria marknaden, det är väl med hjälp av lagar och regler man ska se till att kapitalismen inte spårar ur. Men jag tror inte att man kan skylla på det s.k. patriarkatet.
Inlägg #6: Postat: 2005-05-09 13:38:00
Janne B
Tjejerna köper inte dessa produkter för att tjusa män utan för att själva må bra framför spegeln och för att skaffa status inom sin kvinnogrupp. Kraven, förväntningarna ser olika ut bland frikyrkotjejer och krogtjejer. Därför är också resultatet olika. Men vi män ska inte inbilla oss att de lägger ut en stor del av lönen för vår räkning.
Inlägg #7: Postat: 2005-05-09 13:40:00
Janne B
Många undersökningar genom åren har ju visat att kvinnor lägger ut 3-4 ggr så mycket pengar på kläder som vad män gör. Män köper mer tekniska prylar. Men har är en tendensförändring på gång.Färre unga män har körkort och lägger alltså mindre på bilar. Visst ökar också kroppskulturen bland män, med homos som ledande.
Inlägg #8: Postat: 2005-05-09 15:35:00
femmi
Chris, det vore seriösare att betala för en egen svarsartikel än att snacka med dig själv så mycket på kommenterssidan.
Till saken: Slå upp patriarkat. Det är ett system som underordnar kvinnor i samhället och därmed DEFINITIVT att skylla på för de flesta orättvisor mellan kvinnor och män, bla objektifieringen av kvinnor.
Inlägg #9: Postat: 2005-05-09 15:56:00
Daniel Wijk
femmin: Han kanske inte tror på ditt patriarkat. Ingen har hittills bevisat att det finns utanför feminismens villfarelser. Har du otvetydliga bevis? Kanske kan du bevisa att gud finns också, det står ju om Gud i en bok så det måste ju vara sant...
Inlägg #10: Postat: 2005-05-09 15:59:00
Daniel Wijk
Men fortsätt att skylla ifrån dig i fortsätningen också. Du kan iofs höra av dig om du växer upp till att bli en ansvarstagande kvinna senare i livet. Skriv då en artikel här så ska du få lovord av mig och en hel del andra. Det lovar jag. P.S Jag känner flertalet ansvarstagande kvinnor som inte skyller alla sina misstag på onsynliga andar, väderkvarnar eller patriarkat.
Inlägg #11: Postat: 2005-05-10 00:39:00
Banestyrelsen
Smalast av dem alla är catwalkmodellerna.
1. Jag är kille och tänder inte på dem, vet heller ingen kille som gör.
2. Många tjejer eftersträvar likförbannat att se ut som dem.
3. Deras kläder designas av kvinnor och bögar.

Var finns patriarkatet här?
Inlägg #12: Postat: 2005-05-10 12:20:00
pUs
femmi; Ett begrepp blir inte till en universell sanning bara för att du av alla råkar nämna det. Jag är ledsen.
Inlägg #13: Postat: 2005-05-10 15:34:00
Nähädu
femmi uttrycker samma arrogans som de flesta feminister gör när de ställs mot väggen och har dåligt med argument att försvara sig med. Jag kan slå upp t.ex. astronomi i en ordbok och få en förklaring vad det betyder. Det betyder inte att jag för den delen tror på att det har existerar eller har någon relevans i samhället.
Inlägg #14: Postat: 2005-05-10 15:57:00
Daniel Wijk
Nähädu: Astronomi är väl bra. Astrologi deremot... ;-
Inlägg #15: Postat: 2005-05-10 16:13:00
Nähädu
hahaha...highfive Daniel. Fan så pinsamt. Jag lyfter på hatten och böjer mitt huvud i skam över skrivfelet. Nåväl, även solen har som bekant fläckar.
Inlägg #16: Postat: 2005-05-11 00:33:00
Banestyrelsen
Jämför du dig med solen nu, mansgris? Typisk manlig arrogans. ;-
Inlägg #17: Postat: 2005-05-11 16:06:00
Chris.X
Janne: Håller med. Helt rätt.
Inlägg #18: Postat: 2005-05-11 16:09:00
Chris.X
Att män blir nedslagna, drabbas av våld oftare än kvinnor och utsätts för andra orättvisor. Hur förklarar du det? Mäns våld mot kvinnor är patriarkatet. Men vad kallas det våldet som män utsätts för? När män blir slagna av kvinnor? Vems fel är det? Vilken ideologi ska vi hitta på då för att skapa oss en "förklaring"?
Inlägg #19: Postat: 2005-05-11 16:10:00
Chris.X
Föregående inlägg till Femmi.
Inlägg #20: Postat: 2005-05-11 16:15:00
Chris.X
Daniel Wijk: Din uppfattning är korrekt. Jag tror inte på patriarkatet. Jag tänker inte skylla mina egna tillkortakommanden på politiken, kapitalismen, sossarna, vänstern, vädret, mitt kön, inte heller patriarkatet. Till syvene och sist är det jag som är ansvarig för vad jag gör med mitt liv. Ingen annan.
Laddar...