Tio år i EU

Inlägg #1: Postat: 2005-05-09 11:58:00
YP
Det ligger en hel del i det, du skriver. Men jag tror ändå att den EU-vänliga borgerligheten skulle kunnat föra en offensivare politik, sedan 1994; om de lyckats behålla makten. Därmed inte sagt att Göran Persson, misslyckades representera EU det år Sverige var ordförandeland. GP representerade Sverige och EU mycket bra, tycker jag.
Inlägg #2: Postat: 2005-05-09 13:16:00
El Guatusi
Men eurodebatten 2003 visade pa ett pinsamt satt hur langt ifran EU-projektet de flesta svenskar ar. Att fa folk att forsta att euron handlar om att astadkomma ett starkt, sammhanhallet EU med en rost i varldspolitiken var omojligt jag tillbringade manga timmar pa Sergels Torg de veckorna, men gav till sist upp. ALLT reduceras till planboksfragor, talar du om annat tappar de flesta intresset helt. Tyvarr.
Inlägg #3: Postat: 2005-05-09 14:47:00
YP
Tyvärr, har jag den erfarenheten också och problemet uppfattar jag som att svensken inte vill se vad vi kan få utan bara:vad vi förlorar.
Inlägg #4: Postat: 2005-05-09 17:05:00
El Guatusi
Mycket beror pa hur EU-projektet presenteras i skolans historiebocker: om man fortsatter lara ut en dogmatiskt neutralistisk version av Sveriges nutidshistoria kommer nog inte mycket forandras. Den "gamla" Sverigechauvinistiska generationen har jag inte mycket hopp om pa den punkten...
Laddar...