Inlägg #1: Postat: 2005-05-09 08:57:00
|
perlindgr |
Säger det samma om samerna. Min text syftar inte till att öka stockholmsfokuseringen. Den syftar till att minska samefokusieringen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-05-09 09:40:00
|
Janne B |
Vi får ju en vrångbild av samer i dessa program. Där framställs de flesta som hörande till rennäringen.
Men de det är nog fler samer i dag som är tjänstemän i Stockholm än som är renskötare i Lappland.
Men det anser sig inte SVT ha skyldighet att berätta. Hur många indianer sysslar numera med buffeljakt?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-05-09 13:03:00
|
Biff |
Per, jo men jag tror inte att livet skiljer sig så mycket för den som bor i Stockholm och i någon annan stad eller by i Sverige. Som jag förstår det har SVT en plikt att informera svenskarna om andra kulturer. Antar att program om samerna är ett enkelt och billigt sätt att lyckas med denna.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-05-09 16:15:00
|
riff_ |
Biff: Jag vill bara påpeka att livet skiljer sig ganska mycket från stockholm och andra städer eller byar i Sverige. Fast lever man i en stad som stockholm, med ett tv-utbud som till 90 handlar om stockholm o dessutom har tv:n som sin bild av verkligheten, så kanske det är lätt att tro att stockholm är synonymt med Sverige. Det är det inte.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-05-09 17:05:00
|
Biff |
Riff, även jag har bott både i Stockholm och i mindre tätorter och jag håller inte med. Självklart är livet inte exakt likadant, men jag skulle knappast kalla det för olika kulturer.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-05-09 17:17:00
|
riff_ |
Biff: Ok, det är antagligen en fråga om definitioner och personligt tycke.. Upplever det själv som så, men givetvis behöver väl inte alla tycka som jag.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-05-09 18:46:00
|
perlindgr |
3: Oddasat är på samiska och syftar till att ge denna minoritet den uppmärksamhet den anses förtjäna. Vi som inte var tillräckligt uppmärksamma under samiskan i skolan får under Oddasat en andra chans att öva på den. Personligen skulle jag om jag var same inte våga göra anspråk på så mycket som en brödsmula efter att resten av landet fått följa mitt liv varje dag året runt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-05-09 18:46:00
|
perlindgr |
Jag skulle tycka att det var pinsamt. Varför ska hela landet ”informeras” om dessa människors kultur varje dag? Räcker det inte med en gång i halvåret eller så?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-05-09 23:42:00
|
Biff |
Nu har jag visserligen aldrig sett det programmet, men nog är det väl textat på svenska i alla fall? Och visst kan man tycka att det räcker med ett program i halvåret, men det är ju billigare att åka till Norrland och filma samer än att åka till Kina och visa olika kinesiska kulturer, även om det senare hade varit ett mycket intressantare program. Det största problemet för SVT är väl att hitta nåt att fylla ut TV-tabellen med som inte är en dokusåpa eller ett göra om-program.
|
|