Inlägg #1: Postat: 2005-05-08 20:17:00
|
Sunny |
Petrus älskade Jesus. Jag har en teori om att även Judas gjorde det.
Han var den ende av lärjungarna som hade ett förflutet mera inom "frihetskampen" mot Rom: Han var som bekant selot.
Han kan ha trott att det var efter Jesu plan alltihopa o att Jesus skulle ta makten genom att göra under eller kliva upp på korset o orsaka upplopp: någonting han föjt Jesus längre för att få uppleva.
Jesus är oxå kryptisk den där kvällen: Gå o gör vad du måste göra.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-05-08 20:20:00
|
Sunny |
Forts Jesus själv tvekade ju till o med en aning i Getsemane: Ja till o med på korset är han osäker: Fader har du övergivit mig?
Judas bör ha blivit förtvivlad av det som hände o hans självmord blir då logiskt? Jag har läst de som tolkar det hela lite så här: Är det rimligt?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-05-08 20:21:00
|
Sunny |
Mina frågor får jag aldrig svar på. Han var en fin människa vilket jag tänker berätta för hans lille grabb.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-05-08 20:27:00
|
Janne B |
För mig som enkel troende är det fullt rimligt.Jesus visar starkt sina båda sidor Guds son och Människoson. Både styrka och ångest. Detta överförde han på lärljungarna. De frågade honom flera ggr vem han egentligen var, trots att han nog ansåg att han svarat på frågan. Inför Pilatus är han tydlig, han säger sig ha upprättat ett Guds Rike. Ett statsbrott. Då gick nog flera lärljungar iväg,,de visste hur det skulle sluta.
|
|