Inlägg #1: Postat: 2005-05-08 16:12:00
|
Janne B |
Du kanske inte bryr dig men våra samer är som USA:s indianer. Tillbakaträngda sedan 1700-talet norr och västerut.Vi har nästan aldrig skjutit samer, men i mycket stor utsträckning förstört och ändrat deras livsbetingelser. Det finns samiska ortsnamn ända ner mot Gävle som visar på renskötselns utbredning tidigare
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-05-08 16:16:00
|
Janne B |
Antalet renskötare minskar ju snabbt för de är bromsade överallt och jobbet är jättebesvärligt trots användning av snöskotrar mm.Så sent som i förra veckan beslöt Norge att inte släppa in svenska samer, som gått över gränserna i tusen år.Samerna tillhör de ursprungsbefolkningar som FN ger speciellt skydd. Därför har de fått TV och Radiotid.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-05-08 16:19:00
|
Janne B |
Typiskt för utsatta folkgrupper är ju att de flyr utåt. Så det finns fler sameättlingar runt Mälaren än i Lappland. Fler samer i Umeå än i tätorten Kiruna. Av försörjningsskäl.Totalt förfuskad "lappslöjd" säljs över hela landet, vilket eliminerar samekonstnärernas försörjning osv.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-05-08 16:33:00
|
Janne B |
Per L. Jag avsåg inte att anfalla dig precis, mera komplettera. Det finns nog rätt många små kulturer, språk osv som hotas av utrotning.Kvänerna och tornedalningarna för att ta närliggande exempel. Långt upp i Dalarna finns säregna språkområden på upphällningen. .Vi har finnmarker på många håll i landet, där svältande finnar fick bosätta sig på 1700-talet.Inte mycket kvar av deras pörten.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-05-08 20:16:00
|
Janne B |
Notis om samer
www.birddog.nu
Hemsidan Birddog.nu riskerar att anmälas för hets mot folkgrupp.
Ja
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-05-08 20:59:00
|
Anastasia |
En av public service tv-s uppgifter är ju att bevaka minoriteter, som inte skulle blivit uppmärksammade annars. Det tycker jag är bra! Public service är ju tänkt att se till alla folkgrupper. Som sagt samerna är ju våra indianer och de fanns ju här före oss svenskar. Jag tycker det är bra. De kommersiella kanalerna tillgodoser vad de stora flertalet vill ha. Public service är väl tänkt att tillgodose även andra grupper än de stora flertalet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-05-08 21:16:00
|
Biff |
Och andra sidan, vet inte stockholmarna redan tillräckligt mycket om sig själva och livet i Stockholm för att behöva se det på TV varje dag?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-05-09 15:42:00
|
femmi |
Samerna är visserligen intressantare än Sollentunaborna tycker jag, men du har en poäng och en rätt rolig sådan tycker jag!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-05-09 15:42:00
|
femmi |
Samerna är visserligen intressantare än Sollentunaborna tycker jag, men du har en poäng och en rätt rolig sådan tycker jag!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-05-09 16:10:00
|
riff_ |
Ja ska vi allihopa bli till en enda svenne klon, rätta oss efter nån skräpkultur i väst o sitta och fasas över att det fortfarande existerar andra kulturer? Att de som i urminnes tider bott här dessutom ska sno en halvtimme om dagen av det värdefulla tv-utbudet.. jösses, vilken skandal. Det är på grund av såna trångsynta individer som dig all själ försvinner ur världen.. visst, fortsätt att utrota allt som inte passar in i svenne-mallen,,sen kan vi alla dö lyckliga i vår skräpkulturella värld.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-05-09 16:36:00
|
Unto S |
Pelle, Pelle i mitt modersmål betyder Pelle samma som Clown. Och Clown är du, en Clown som har inspirerats av rasistiska idéer. Du irriterar dig över att samerna får en halvtimma av tv-tiden på vardagarna trots att dom är bara 20 000, säger du. Hur många USA-amerikaner och engelsmän finns i Sverige. Jag vet inte men så mycket vet jag att deras antal är mycket mindre än samerna.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-05-10 18:48:00
|
Janne B |
Från SR i dag:
Markägare i fjällen mobiliserar mot samer
Markägare i fjällen försöker hindra renägande samer att använda deras marker för renbete. I ett liknande fall i Härjedalen gav hovrätten markägarna rätt och Samernas Riksförbund varnar nu för att ytterligare begränsningar av betesmarken kan få stora konsekvenser för renäringen.
Slut citat
Strider av detta slag har pågått i 10-15 år på olika håll. Så nog är renskötseln trängd.
|
|