|
Inlägg #21: Postat: 2005-05-04 02:02:00
|
|
Emma |
Ska hudfärgen bli ett "vipkort" i kön? Hallå, jag e "turk", släpp in mig annars stämmer DO er på 50.000..
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-05-04 02:04:00
|
|
Emma |
Hallå, jag är "arab", släpp in mig annars kommer Jens Orback och stänger stället..
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-05-04 02:06:00
|
|
AmerikaMike |
Vad jag vet är det ingen som är "tvingad" att gå på krogen och på en lokal öppen för "allmänheten" får man räkna med att stöta på just allmänheten även om han skulle råka heta Muhammed.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-05-04 02:08:00
|
|
Emma |
Jag känner inte igen det här nya Sverige som växer fram.. Vi svenskar har inte varit med och skapat det, utan det har Mona Sahlin och hennes kompisar gjort själva. Det känns inte särskilt svenskt längre. Ska svenskarna anpassa sig efter alla andra länders folkgrupper, kulturer och religioner? Är vi till för dom?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-05-04 02:10:00
|
|
Emma |
Hela den här situationen med dessa nya lagar känns helt bizzarr. Ska hudfärgen bli ett vipkort i kön, eller?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-05-04 02:17:00
|
|
Emma |
AmerikaMike, jag försöker få fart på debatten. Läs lite vad jag skrivit i andra trådar.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-05-04 10:28:00
|
|
Stefan_B |
svar 17: Nej, individen blir inte avvisad pga. hudfärg utan pga. fördomar/fakta associerade till hudfärg. Det kan tyckas som hårklyveri men det är en viktig skillnad. Rasism är att diskriminera enbart pga. hudfärg eller ras. I det aktuella sammanhanget beror diskrimineringen på, i första hand, business.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-05-04 10:30:00
|
|
Stefan_B |
forts. Vad det dock bevisligen är, är diskriminering. Jag upprepar min tidigare ställda fråga: varför måste det kallas rasism? Är inte diskriminering illa nog?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-05-04 11:27:00
|
|
tomster |
Ja, alltså det är business, men business-tänket kan ju vara baserat på felaktiga uppfattningar. T.ex. att invandrare bråkar mer. Men om de inte dricker, som Emma tror eftersom invandrare muslim för henne, då bråkar de nog inte mer än oss... eller att krogarna tappar kunder pga för mycket invandrare... är det så? Eller är det bara fördomar? Men nej, jag tror verkligen inte att krögarna är "rasister" som i att "jugoslaver har en våldsgen och därför nekar vi dem inträde".
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-05-04 11:29:00
|
|
tomster |
Friskytten, ditt sätt att motivera att diskriminering var för övrigt dagens roligaste. Du gick på en krog där det var mycket invandrare. Du gillar inte invandrare det här vet vi alla och kände dig inte hemma i gruppen. Därför tycker du att de borde ha diskriminerat dig. Kan du inte bara säga "stället sög så jag gick till ett som inte sög"? Det brukar jag göra.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-05-04 11:29:00
|
|
tomster |
Istället får du det till att det är för invandrarnas skulle vi inte släpper in dem, eftersom de inte skulle känna sig hemma på krogen ändå. Kul!
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-05-04 14:41:00
|
|
Hugo O |
Men hudfärgen ÄR ju ett vipkort. "Hallå jag e vit släpp in mig först annars går det åt helvete med din krog"
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-05-04 15:02:00
|
|
Emma |
Hugo O, haha! Du kan pröva skrika i kön att du är vit och vill bli insläppt, du blir garanterat INTE insläppt.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-05-04 15:06:00
|
|
Hugo O |
Du blir insläppt före färgade vit hudfärg är Vipkort.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-05-04 15:35:00
|
|
Emma |
Hugo, sluta nu. Det som håller på bli lag är att mörkhyade/invandrare inte får nekas inträde, medans svenskar kan nekas.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-05-04 18:11:00
|
|
Friskytten |
Svar 16. Nej, antagligen inte. Men vissa smällar får man ta. Hur otroligt det än kan låta finns det människor som inte är så lättsårade att de börjar beskylla andra människor för saker om de inte alltid får göra exakt som de vill här i livet. Om de inte alltid får vara där de vill och träffa de dem vill.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-05-04 18:14:00
|
|
Friskytten |
Svar 30 och 31. Jag svarade i första hand på "nej det finns inte svarta hiphop klubbar, det finns hiphop klubbar." genom att berätta om en klubb jag varit på av rent misstag som helt klart var "en svart klubb". Att jag sedan la till en personlig reflektion som inte var som klippt och skuren från en broschyr om mångkultur producerad av regeringskansliet kan säkert väcka både munterhet och irritation hos en del. Jag inser det.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-05-05 11:27:00
|
|
Stefan_B |
svar 36: Vaddå får göra som de vill? Det det handlar om är att ha samma rättigheter som andra samhällsmedborgare och inte behöva behandlas som andra klassens människor när det passar andra. Det är, faktiskt, totalt oväsentligt hur människor sedan väljer att hantera diskriminering. Diskriminering är diskriminering och ska inte ha någon plats i ett demokratiskt samhälle.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-05-05 11:32:00
|
|
Stefan_B |
svar 29: Absolut. Det handlar nog mycket om fördomar, kanske inte främst bland krögarna men bland krog-klientelet. Jag klandrar faktiskt inte krögarna helt om det faktiskt är så att andelen insläppta invandrare påverkar affärerna, oavsett mekanismerna bakom det.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-05-05 11:37:00
|
|
Emma |
Stefan_B, och våld och våldsamma personer hör inte hemma på krogen. Lika barn leka bäst har du väl hört, och det kanske ligger något i det eftersom denna s k "diskriminering" existerar på diverse krogar runt stureplan och vissa på söder. Det förekommer åldersdiskriminering, klädseldiskriminering, utseendediskriminering för att när du väljer att gå ut på det stället, då vet du vad du umgås med för människor.
|
| |