Varför fick jag inte hjälpa morfar att dö?

Inlägg #1: Postat: 2005-05-04 14:24:00
tomster
Och för de tillfällen där det inte räcker hela vägen, där personen bara lider, vad föreslår du för dem? Där din metod trots allt bara innebär att en person ligger med svårt smärta intill döden?
Inlägg #2: Postat: 2005-05-06 22:07:00
Linda_M
Alla tacklar döden olika, vissa är så rädda för döden att de tar varje chans och tillfälle att förlänga det med en månad, en vecka, en dag. men för andra är inte det livet drägligt. Det du skriver om Beth är inget fel i sig, men alla vill inte sluta så. Vi drömmer väl alla om att på ålderns höst sakta somna in lycklig utan smärta. Men när det inte blir så, vill man väl endå avsluta det med en gnutta värdighet bibehållen?!
Inlägg #3: Postat: 2005-05-10 09:51:00
Beth4020
Självklart vill vi alla dö med värdighet. Jag ställer mig bara frågan när och hur ska de människor som önskar få avsluta sin liv få göra det? Vem tar besluten och vem utför handligen. Min livsfilosofi tillåter inte sådan aktiv dödshjälp, det är allt!
Inlägg #4: Postat: 2005-05-10 09:52:00
Beth4020
Handlar det kanske inte om kontroll? Vi är vana att kunna kontrollera så mycket i våra liv numera och vill helst inte lämna något åt ovissheten och och det vi inte kan ha pejl på?
Inlägg #5: Postat: 2005-05-12 14:23:00
Linda_M
Saken är den, vi diskuterar ständigt om individens rättigheter och dess frihet. För mig är dödshjälp en rättighet. Om jag ska ha en fullständig frihetskänsla, så ska jag kunna bestämma när jag vill dö. Religioner och vissa livsstilar kan inte acceptera eller förstå det här. Men det är ju det som är hela saken, det är frivilligt. Jag vill, om jag kommer att behöva det, använda mig av dödshjälp - när det tiden kommer.
Inlägg #6: Postat: 2005-05-12 14:23:00
Linda_M
Jag kan inte ställa mig till NÄR jag skulle satt in dödshjälp till min morfar - för det skulle aldrig vara jag som bestämde, det skule vara morfar själv! Hur, när och vem kan inte jag svara på, för oavsett vad jag tycker och tänker - är det inte jag som bestämmer! Det kommer alltid vara människor för och emot, så är det med allt. Men kom inte och säg då, att vi har vår frihet intakt, när vi inte kan kontrollera våra liv och vårt sätt att sluta det på!
Inlägg #7: Postat: 2005-05-12 15:57:00
Beth4020
Frihet tror jag vi har så till vida att vi blir ställda inför val och det är vi som bestämmer de valen. Nej, det är klart att vi inte har frihet över hur vi ska avsluta våra liv. Däremot kan du ha kontroll då du lever och även i dödsfasen. Jag tror det är lätt att säga att vi ska ha en spruta då vi blir gamla och till belastning men den dagen vi står där så är det attans svårt att avsluta, att släppa taget över de vi älskar och värnar om. Vi greppar tag om varje halmstrå som akn förlänga livet.
Laddar...