Varför fick jag inte hjälpa morfar att dö?

Inlägg #1: Postat: 2005-05-03 15:50:00
Chris.X
Beth: Det känns som om du är mot dödshjälp vilket jag precis som Linda inte kan förstå. Om en människa ligger och lider, dygnet runt med extremt plågsamma smärtor och det finns inget hopp om en ljusning. Varför ska man pumpa personen i fråga full med smärtlindrande, och livsuppehållande medel när det ändå bara förlänger lidandet?
Inlägg #2: Postat: 2005-05-03 15:53:00
Chris.X
Självklart bör man få skriva i t.ex. sitt testamente, att man beviljar dödshjälp, om det till 100 inte finns något hopp om att man kan bli bättre i en sådan ytterst plågsam situation.
Inlägg #3: Postat: 2005-05-03 15:57:00
Chris.X
Men varför denna illvilja? Vi har massor med teknik i dagens samhälle som underlättar våra liv. Varför skulle vi inte ta hjälp av all denna teknik för att underlätta våran död? Det är mitt liv och jag bestämmer när jag vill avsluta det. Ingen annan ska bestämma åt mig att jag ska leva längre än jag vill, speciellt inte om jag är gammal och lider bortom allt vad friska individer kan förstå.
Inlägg #4: Postat: 2005-05-03 22:20:00
Beth4020
För mig känns det inte rätt med aktiv dödshjälp. Jag skulle inte vilja ge den sprutan som är dödande. Mitt jobb som syrra är bland annat symtomlindring i nära samarbete med andra yrkeskategorier. Illvilja tycker jag är ett lite väl starkt ord.
Inlägg #5: Postat: 2005-05-04 13:54:00
Thomas L. Aabo
Tycker snarare att det är en nära anhörig som ska utföra det.
Inlägg #6: Postat: 2005-05-04 13:56:00
tomster
Du nej, Beth. Men det är det som är grejen: DU SKA INTE BESTÄMMA ÖVER NÅGONS RÄTT ATT DÖ! Om en kvinna har rätt till sin kropp, så långt gående att hon har rätt att göra abort av ett liv i kroppen, en egen individ, som inte lider, som inte plågas och som har ett helt liv framför sig, då måste väl ändå jag ha rätt att avsluta mitt eget liv närhelst jag önskar? Liggandes på en sjukhussäng med ohjälpliga smärtor? Vem är du att bestämma att jag ska lida i flera år?
Inlägg #7: Postat: 2005-05-04 14:00:00
tomster
William Wallace i Braveheart kunde i alla fall under sin tortyr be om nåd och förlåtelse och på så sätt avsluta sitt lidande. Detta under den mörkaste medeltiden. Nästan 1000 år senare, i en sk demokrati, så bestämmer "folket" när en individ får och inte får avsluta sitt liv, även under tortyr i form av smärta. Tycker inte du att även en helt vanlig person utan liv på sitt samvete ska kunna be om nåd från smärtan? Eller? Finns det ett egenvärde i att lida?
Inlägg #8: Postat: 2005-05-10 09:48:00
Beth4020
Jag säger inte att det är JAG som bestämmer när en männsika ska dö. Det är du som lägger det på mig. Jag har aldrig gett mig den rollen fattar inte vad du pratar om, helt ärligt. Däremot arbetar jag som sjuksköterska och har sett mycket hända med människor som är döende.
Laddar...