Inlägg #1: Postat: 2005-04-27 13:28:00
|
AlfVerner |
Vad gäller den fege anpassade Luuk, så frågade han gycklaren vad han tog betalt för en frälsning. Gycklaren fick fram att han "arbetade" på månadsbasis, med två personliga möten och resten över telefon. DOCK slapp han berätta hur mycket han lurar av folk.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-27 13:29:00
|
AlfVerner |
Slutligen var det en musslimsk kvinna som jämförde KnutbyFossmo och Runar med Muhammed, vilket rimligtvis borde vara en större kränkning än pedofilanklagelsen...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-27 13:32:00
|
AlfVerner |
Vilken fars - religionen driver åter Sverige mot medeltiden, en nationalregression uppbackad av Big Brother, Paradise Hotell och andra Darwinistiska slakthus som reducerar människan till sina kroppsvätskor. Det finns inget hopp.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-27 15:36:00
|
Janne B |
alfwerner. Kristendomen driver inte Sverige åter mot medeltiden.Det finns minst 2000 kristna församlingar i Sverige och det är bara ca tio av dem som är intresserade av Runar. Resten är ett massmediaspektakel.en uppblåst Carola grej.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-04-27 15:58:00
|
AlfVerner |
Kristendomen. ...domen? -Lägg ner skiten, finns Gud, så inte fan är han definierad av någon församling. FÖRSAMLINGARNA, är maktcentrum som lämnar utrymme för Fossmo, Katolska präster som sätter på konfirmander, självmordbombare och krigsförbrytare som Busch, Blair och Persson som sanktionerar apocalypse mot Irak på rena lögner.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-04-27 16:03:00
|
AlfVerner |
Bara att se den mänskliga förnedring som visar sig när ett gäng fårskallar i Vatikanen skickar ut svart eller vit rök...det är ju sanslöst att någon engagerar sig överhuvudtaget. Människors behov av att tro på en högre kraft är själva förutsättningen för förtryck och diktatur. Sverige var på god väg att avkristnas, men återvänder med stormsteg till medeltiden.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-04-27 16:04:00
|
AlfVerner |
Bara att se den mänskliga förnedring som visar sig när ett gäng fårskallar i Vatikanen skickar ut svart eller vit rök...det är ju sanslöst att någon engagerar sig överhuvudtaget. Människors behov av att tro på en högre kraft är själva förutsättningen för förtryck och diktatur. Sverige var på god väg att avkristnas, men återvänder med stormsteg till medeltiden.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-04-27 17:03:00
|
Jonas Liljeström |
Kommentar till svar 8. Jag håller med; det bästa för samhällsutvecklingen vore antagligen att kassera religion helt och hållet - eller om man på något sätt kunde sekularisera och modernisera de religiösa institutionerna i så stor utsträckning att det inte skulle finnas en grogrund för fundamentalism och religiöst motiverat förtryck, ungefär som situationen hittills har varit i Sverige.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-04-27 17:04:00
|
Jonas Liljeström |
Vad katolicismen beträffar måste jag dock skjuta in ett litet aber. Jag tror att katolska kyrkan mycket väl skulle fungera som en positiv, progressiv kraft, i synnerhet i Sydamerika och de katolska delarna av Afrika, där religiositet fortfarande är normen och kyrkan åtnjuter stor respekt bland de troende.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-04-27 17:04:00
|
Jonas Liljeström |
Om den katolska kyrkan började följa med i tiden, blev mer socialt ansvarstagande och blev mer liberal i fråga om exempelvis kvinnors rättigheter och preventivmedel, skulle detta säkert få en positiv inverkan i dessa delar av världen. Tyvärr lär det inte hända på ett bra tag än; den nye påven lär vara av det konservativa slaget.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-04-27 17:51:00
|
Janne B |
6 Vilken världsdiktator ska lägga ner...mot 1,3 miljarder katolikers vilja
7 De flesta av kardinalerna är belästa akademiker..inte fårskallar.
8 Sovjet Ryssland avkristnades och hamnade i medeltiden och har svårt att ta sig ur.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-04-27 17:52:00
|
Janne B |
9.
Vem anser du har rätt att kassera religionen för 90 av jordens befolkning.
10 Katolska kyrkan och andra kyrkor gör enorma sociala insatser välden över, även i Sverige. MEN ska dagligen kritiseras så sakligt som möjligt. Lite rök är inget att reta sig på.
11 Andra kyrkor utvecklar sin familjesyn och det kommer KK också att göra, med sansad kritik.
Sedan lever folk sitt liv efter sitt förnuft, inte efter en dogm.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-04-27 18:35:00
|
Jonas Liljeström |
Kommentar till svar 13. "Vem anser du har rätt att kassera religionen för 90 av jordens befolkning." Ingen har vare sig rätt eller befogenhet att göra en sådan sak. Mitt resonemang är rent hypotetiskt.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-04-27 18:40:00
|
Jonas Liljeström |
Tillägg. "Ingen har vare sig rätt eller befogenhet att göra en sådan sak." ... utom de 90 av jordens befolkning som du syftar på. Det enda sätt som en global sekularisering av samhället skulle kunna äga rum på, utan rent diktatoriska åtgärder, skulle vara att det skedde på individnivå. Kanske genom att skapa en samhällsmiljö som är så tillfredsställande i sig att människor inte behöver söka sig till religionen för att finna mening i livet.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-04-27 20:24:00
|
Mysan |
Jajjajajaja Runar och fossmo samt Shenke vilken sekt det skulle bli!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-04-27 21:46:00
|
Janne B |
Fossmo var en klart psykiskt skadad person innan han kom till Knutby. Shenke bildade ett sexualträsk i en skog i Bergslagen för 20 år sedan.Knappast religion,kanske hypnos.Runar är nog psykiskt frisk och väldigt social.Han skulle haft ett jätte-ego även om han blivit rörmokare.
En del tokar söker sig till religionen där de ofta får lite asyl. Men folk blir sällan tokiga av religion i ren form. Vargar klär sig stundom i fårakläder, om man får tro Bröderna Grimm.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-04-27 23:04:00
|
AlfVerner |
"9. Vem anser du har rätt att kassera religionen för 90 av jordens befolkning." RÄTT??? Den institutionaliserade religionens inflytande är beroende av politisk och ideologisk analfabetism. UTBILDNING kasserar religionen, där teologi, oavsett biblar eller koraner enbart syftar till att skapa argument och maktmedel till att förtrycka, allt från moraliskt förtryck till rena militära aktioner. VERKLIG kunskap utrotar religionen - det är ingens specifika rätt, men väl ett politiskt ansvar.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-04-27 23:15:00
|
AlfVerner |
Jag vet att jag beskriver Utopia, men måste ändå beklaga mig över att KnutbyFossmo, Konfirmandkatoliker samt Runar kändislägraren är mer realistiska alternativ. Gemensamt är den ideologiska öken som följer av människors behov av att tro och i det BigBrotherperspektiv som lagt sig som en hinna över nationen får väl Runar anses vara framgångsrik.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-04-27 23:16:00
|
Calle Z |
En av de intellektuella har talat! De intellektuella alias AlfVerner..Så vik hädan! Eller så må redaktionen gripa in! :
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-04-27 23:45:00
|
soilander |
Alfverner, underbara kommentarer måste jag säga. Bra att andra svarar. Jag högg mig i smalbenet med yxan idag, så jag fick mitt straff för att blanda Strindberg och Runar i en och samma mening. :
|
|