Inlägg #1: Postat: 2005-04-27 13:48:00
|
Emma |
Om testen ljuger, om testet säger att ett smittat blod är friskt. För det är verkligheten som socialstyrelsen tar ställning till, det tar tid innan testerna kan mäta upp HIV, därför lutar sig socialstyrelsen tillbaka på fakta och statistik, varför ta risker i onödan?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-27 13:51:00
|
Emma |
Om du fick välja mellan 2 organ, det ena hade över 100 ggr större risk att vara infekterat med HIV, vilket väljer du? Är det ett svårt beslut, Urban?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-27 14:53:00
|
Daniel Wijk |
En bra poäng Emma. Men vi säger så här istället:
Du har ett val mellan att inte får något organ du dör och ett organ som har 100 gånger större chans att ha HIV än normalt. Vad väljer du? Vi har ju organsbrist i landet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-27 14:56:00
|
Daniel Wijk |
Men visst skulle jag själv inte våga ta chansen. Hoppas att aldrig jag eller mina närstående behöver få ett organ utbytt. JAg hoppas också att det görs framsteg i att bota och att hitta HIV tidigt så att detta i framtiden inte blir ett större problem.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-04-27 15:05:00
|
Emma |
Det ska inte vara "rysk roulette" inom sjukvården. Tyvärr muterar HIV viruset och vi får agressivare stammar som sprids snabbare. Socialstyrelsen har ett ansvar och det vore oansvarigt av dem att börja utsätta patienter för mer risker än nödvändigt. En oupptäckt HIVsmittad blodgivare kan hinna smitta väldigt många patienter innan det väl upptäcks. Socialstyrelsen kanske måste skärpa reglerna ytterligare när hotet ökar.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-04-27 16:41:00
|
Urban |
Håller med dig Emma om att det inte ska vara rysk roulette inom sjukvården och därför måste tester och stränga kontroller av blod och organ hela tiden vara ledstjärnan. Att "hoppas" på att den som donerat organ inte är smygbög som fått hiv sedan han knullat omkring oskyddat är inte rätt väg att gå. Får förresten män eller kvinnor från vissa hårt hivdrabbade områden i Afrika lämna organ och blod på svenska sjukhus?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-04-27 18:27:00
|
Emma |
Urban, det är många bögar som har haft fast förhållande och litat på sin partner, men ack, de fick HIV ändå.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-04-27 18:31:00
|
Emma |
Afrikanerna är den grupp som HIV ökar allra mest i just nu, de flesta av de smittade har haft HIV redan innan de kom till Sverige. Det är ett jätteproblem myndigheterna ignorerat och det krävs inte bara extra resurser för att ta tag i det utan civilkurage också, vilket saknas helt. Obligatoriska tester vid gränsen för immigranter skulle rädda många liv. Nya aggressiva HIV stammar får fäste i landet, en stor katastrof för Sverige.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-04-28 12:01:00
|
Daniel Wijk |
Måla inte upp dommedagen för oss Emma. Att folk blir skrämmda av detta är ingen bra väg att gå. Det leder bara till hysteri och fruktan för "dom där utböldingarna".
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-04-28 21:59:00
|
Emma |
Svar 9, tur nog har socialstyrelsen också stoppat folkgrupper från ursprungsländer som är svårt drabbade av HIV. Det har att göra med att de inte obligatoriskt testas vid gränsen tror jag. Sedan är det tragiskt att många svenskar förs bakom ljuset, att tysta ner problemen och ignorera dem, löser dem knappast.
|
|