Arbetslösheten är inget problem

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-04-25 18:45:00
tobias
Jag är definitivt inte förespråkare för planekonomi, men de flesta fd sovjeter anser att de hade det bättre under planekonomin än de har nu. Jag tror däremot en betydligt mer genomtänkt och mindre centralstyrd organisation av kapitalismen är nödvändig.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-26 01:17:00
AmerikaMike
Hmm det tror jag inte "de flesta" tycker t.ex. i baltstaterna där de inte har lika stora problem med korruption och laglöshet som i övriga fd Sovjet och där de vad jag förstår har relativt fria ekonomier.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-26 07:11:00
Janne B
Balterna ser ut att vara de som fått det klart bättre. Kan det bero på att de hade gamla demokratiska och ekonomiska förhållanden att falla tillbaka på. De hade liksom ett kunskapsmässigt startkapital på annat sätt än vitryssar och moldaver.De har också haft tydliga föredömen i Finland och Sverige.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-26 16:00:00
El Guatusi
Baltstaterna liknar ju Skandinavien kulturellt och socialt och ar dessutom lander som lyckats reformera sin ekonomi bast: i Index of Economic Freedom 2005 hittar vi Estland pa en 4:e plats, Litauen pa en 23:e och Lettland pa en 28:e plats sverige ar 14:e. Ukraina placerar sig 88:a, Ryssland 124:a och Vitryssland... 143:a.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-26 16:59:00
AmerikaMike
Vad det än beror på socialt och kulturellt etc så har de ett relativt ordnat regelverk inom vilket kapitalismen kan fungera och höja standarden för alla. Det tobias Unto m.fl debatörer "glömmer" när de kritisrerar "rövarakapitalismen" i ryssland är att kapitalism inte är ett komplett samhällssystem utan bara ett ekonomiskt system.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-26 17:02:00
AmerikaMike
Kapitalism fungerar bara tillsammans med ett politiskt och rättsligt system som garanterar äganderätten och ett minimum av social ordning och stabilitet. Det politiska systemet kan ur strikt ekonomisk synvinkel nästan lika gärna vara diktatur som i Kina eller Chile som det kan vara demokrati som i USA eller Storbrittanien.
Inlägg #7: Postat: 2005-04-26 17:06:00
AmerikaMike
Det sagt, när man däremot använder det politiska systemet, som tobias, vill till att försvaga äganderätten och styra marknaden efter trubbiga politiska beslut istället för att låta marknaden styra så avlägsnar man sig samtidigt från just de mekanismer som gör kapitalismen till en effektiv välståndsskapare.
Inlägg #8: Postat: 2005-04-26 18:37:00
El Guatusi
Att tala om "rovarekonomi" i samband med Ryssland ar nog korrekt, men "kapitalism" ar kanske diskutabelt. Rysslands ekonomi ar ju fortfarande "mostly unfree" och placerar sig mellan Ruanda och Rumanien betraffande liberal ekonomi.
Inlägg #9: Postat: 2005-04-27 16:04:00
Jan Schmidt
Jag för min del tror ju att man varken kan styra, organisera eller planera kapitalismen. Kapitalismen ÄR kaos, orättvisor, snedfördelning, detta är dess grundvalar och dess livsluft. Kapitalismen ÄR misslyckanden, felsatsningar och krossade drömmar. För varje framgångsrikt företag finns det hundratals som hankar sig fram eller inte lyckas alls. Kapitalismen kan antingen avskaffas eller existera, ingenting däremellan.
Inlägg #10: Postat: 2005-04-27 18:53:00
El Guatusi
Men kapitalismen har ju alltid ett korrektiv i nagon form, dvs omfordelningar fran rika till fattiga. En kapitalism utan korrektiv - "ren" kapitalism - existerar ingenstans i varlden. Vi europeer ar vana vid ett starkare korrektiv medan amerikaner ar mer banagna att lata marknadskrafterna rada, men det ar ju en annan femma.
Inlägg #11: Postat: 2005-04-28 10:00:00
Janne B
Socialdemokrati i praktiken är ju att accepetra kapitalismen med dess väldiga förmåga till produktion, men att hålla den i hårda sociala betsel som en vild häst. Kapitalismen kan aldrig fördela resurser resultat rättvist. Men det är det som sociala stater försöker göra.
Inlägg #12: Postat: 2005-04-28 10:06:00
Janne B
PÅ 1970-80 talet utvidgade våra sossar den statliga verksamheten till att driva stora Samhällsföretag.Det fungerade dåligt. Det mesta har återgått till privat ägande. Staten var inte bra på att driva företag. Staten ska däremot skapa lagar, regler, ordningar varmed vi får ut det .
Inlägg #13: Postat: 2005-04-28 10:08:00
Janne B
Få ut det
bästa av företagandet. Blandekonomi kallades det ett tag.Staten såg till att det fanns friska,utbildade människor till näringslivet.Kommunerna fixade barnomsorg och åldringsvård så även kvinnorna kunde gå till fabriken. Perfekt samspel bra för många
Inlägg #14: Postat: 2005-04-28 14:07:00
El Guatusi
Det ar en mycket bra sammanfattning. Den svenska ar - trots allt - fortfarande en beundrad samhallsmodell. Vi "borgerliga" och alla andra som vill andra pa mycket i dagens svenska politik far aldrig glomma detta.
Inlägg #15: Postat: 2005-04-28 14:10:00
El Guatusi
Felet med var modell ar val, att den ar "overpragmatisk", dvs att samhallet inte bara stat, kommun o landsting verkar tappa intresset for medborgaren nar han inte langre ar produktiv eller har sina produktiva ar framfor sig. Hur vi behandlar vara aldre ar ett skrammande exempel pa det.
Inlägg #16: Postat: 2005-04-28 16:08:00
AmerikaMike
Sv 10 "Vi europeer ar vana vid ett starkare korrektiv" och vi ni är också vana vid lägre tillväxt.
Inlägg #17: Postat: 2005-04-28 16:18:00
AmerikaMike
Sv 11 Rättvisa är ett synnerligen missbrukat och felanvänt begrepp. Sossar anser att transfereringspolitik är rättvis, jag anser att den är orättvis. "Kapitalism" fördelar, enligt min mening, pengar betydligt rättvisare än sociala stater.
Inlägg #18: Postat: 2005-04-28 16:22:00
El Guatusi
USA har helt andra grunder i sin mentalitet och det visar sig i manga sammanhang, bl a nar det galler det religiosa inflytandet i samhallet samt tolerans med inkomstklyftor. Men europeer ar inte potentiella amerikaner, lika lite som amerikaner ar potentiella europeer.
Inlägg #19: Postat: 2005-04-28 16:30:00
AmerikaMike
Sv 18, Vad menar du? Jag är född i Sverige och fostrad att tro på välfärdssamhällets moraliska och ekonomiska överlägsenhet men har liksom massvis av europeer, asiater, afrikaner anammat de "amerikanska" frihetsidealen.
Inlägg #20: Postat: 2005-04-28 16:32:00
AmerikaMike
De europeiska länder som sluppit ur kommunismens klor verkar snarare ta efter USA än västeuropa.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...