Arbetslösheten är inget problem

Inlägg #1: Postat: 2005-04-25 18:21:00
magnolia
För egen del är jag inte marknadsliberal, men så här som T. resonerar bara den som aldrig har legat på rygg och tvingats slå sig fram till jobb och respekt; den som alltid har varit van vid att pappa kan fixa utrymme för honom.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-25 18:42:00
tobias
Nej, det jag menar är att vi måste organisera kapitalismen bättre. Defintivit inte genom planekonomi. Men att t.ex. genom skatteväxlingar sänka skatten för de företag som uppenbart gynnar människors hälsa och miljö och samtidigt höja lika mycket för de som uppenbarligen inte gynnar miljö eller människors hälsa. Det finns många ekonomiska redskap för att stimulera en hälsosam kapitalism.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-25 18:43:00
tobias
Dessutom måste vi dela på de jobb vi har och låta maskinerna och effektiviseringen underlätta våra jobb och inte stjäla dem. Vi måste även fråga oss hur många produkter ska vi sträva efter att ha i vårt hem? Jag tror du missuppfattat mitt budskap, jag är inte emot arbete eller företagande, utan organiseringen av det.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-25 18:54:00
AmerikaMike
"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas J. Watson, Sr. Grundare av IBM. Apropå lättheten i att bedöma vilka produkter det finns behov av. Det som var "uppenbart" för 10, 25 eller 50 år sedan skrattar man åt idag.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-25 18:57:00
AmerikaMike
I ena andetaget säger du att man absolut inte ska ha planekonomi och i nästa att man ska styra vilka produkter och tjänster som ska produceras. MEN HAAAALLLLÅÅÅÅ det är det som ÄR planekonomi.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-25 19:05:00
AmerikaMike
Lit O/T men: Man bestämde för inte så länge sedan att DDT inte "gynnade människor och miljö". Sedan dess har ca 13 miljarder malariafall uppstått och ca 90 miljoner människor har dött. Länk: junkscience.com
Inlägg #7: Postat: 2005-04-26 12:45:00
magnolia
Mike: precis. Jag läste en bok nyligen om "Komma ut på Internet för dummies" eller något sånt, skriven runt 1993, precis när Internet höll på att bli ett stort medium men innan det blev ett grafiskt medium. De modem som lkallades "ultra-high-speed" där var på 10-20 kbit/s. Rena stenåldern, men så mycket har förändrats på tio år. ¨Man kan inte dirigera vad som är "tillräcklig standard", men man kan diskutera hur de nya möjligheterna ser ut. Annars: trabantekonomi.
Inlägg #8: Postat: 2005-04-29 23:13:00
tobias
vem har talat om att stanna utvecklingen? att dagens kapitalistiska system skulle vara det enda av en miljard tänkbara ekonomiska system, som förde utvecklingen framåt är väl en rätt naiv tanke ändå?
Inlägg #9: Postat: 2005-04-30 01:12:00
AmerikaMike
Goddag yxskaft.
Laddar...