Inlägg #21: Postat: 2005-04-26 18:49:00
|
AmerikaMike |
Jäpp "arbetarskyddsfrågan" är det enda starka argumentet för rökförbud på krogen.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-04-26 18:55:00
|
Eric Jönsson |
Biff: ja, det är som Mike säger nedan det enda giltiga argumentet - men även det är ganska mycket svagare än man kan tro eftersom så stor andel av krogpersonalen är rökare själva. Att resaurangfacket anslöt sig till "idén" så sent hade mer med det faktum att opinion i leden saknades än något annat.
Det hade gått att hitta en acceptabel lösning om viljan funnits, det är jag övertygad om.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-04-26 19:04:00
|
Eric Jönsson |
Jan E 17: saken som jag givetvis diskutera innan den var ett faktum också är försent att diskutera. Men mönstret den följer behöver definitivt diskuteras. Vi är ganska usla på att slå vakt om individens friheter i detta land - jag hävdar att det är skadligt. ->
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-04-26 19:09:00
|
Eric Jönsson |
Jan E: jag vill inte heller utsätta någon för obehag, vad jag ifrågasätter är ett förbud som säger att vi som vill utsätta varandra för detta obehag inte får stänga in oss och göra det heller. Hade man haft den respekten för individens rättigheter för ögonen från början hade det gått att lösa praktiskt. Det ärligare alternativet annars är att totalförbjuda cigaretter.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-04-26 19:13:00
|
Eric Jönsson |
Jan E, 18: Dessa rökburar är typexemplet på vad som inte fungerar: det spelar ingen roll hur bra specifik rökventilering du har, *allmänventilationen* måste fungera först. Sätter man in en tratt i en lokal med ventilation som en skokartong hjälper det mycket lite. Detta innebär också att inte alla kroglokaler skulle kunna godkännas för rökning enligt "mitt" önskeregelverk.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-04-26 19:15:00
|
Eric Jönsson |
Jan E, svar 19: tja, vi får väl se, om jag arme rökare lever så länge : Erfarenheterna från andra länder visar ju inte direkt på någon rusning...
Jag tror tvärtom vi kommer att se köer utanför krogarna den sista maj! :
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-04-26 19:21:00
|
Eric Jönsson |
Nog så för min del, ska bara rikta en gliring till vår kära regering först: hade man VERKLIGEN ömmat så mycket för krogpersonalens hälsa, hade man ändrat den alkohollagstiftning som nu gör att denna numera efter 9-10 varje kväll i många fall praktiskt taget måste jobba *på* ett dansgolv, med vedervärdig ljudmiljö som följd. Även för gästerna - denna fråga är lika viktig som rökningen, hävdar jag
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-04-28 23:11:00
|
Beckisbarnet |
Rökförbudet är väl inget typiskt svenskt?
|
|