Inlägg #1: Postat: 2005-04-25 17:47:00
|
Janne B |
Kan en person med så fin hy vara rökare?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-25 19:29:00
|
Anna Drangel |
Jan E: Vi får se vilka som ligger i farozonen. Jag har några stackare på lut, men jag återkommer om det... Det går utmärkt att vara naturmänniska o rökare. Det skulle aldrig falla mig in att ta en cig om jag är ute i och kollar fåglar i skogen. Det skär sig totalt. Däremot ser jag krogen mer som ett ställe för lusta, lättja och ett allmänt osunt beteende:
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-25 19:29:00
|
Anna Drangel |
Janne B: Jag röker typ 4 cig om dan och har gjort det sen jag var 13. Det är inte bra - jag vet, men jag tror på måttlighet...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-25 21:07:00
|
Jan E |
Men kära Anna, jag vill inte tro att du tycker att vi ickerökare är skyldiga att lukta som böcklingar när vi kommer hem från krogen? Och i så fall - vad är alternativet?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-04-25 21:16:00
|
Anna Drangel |
Kan förstå att inte ickerökare vill känna sig som rökta böcklingar. Men jag tyckte det funkade rätt OK med "bord för rökare" förut. Då kan man välja hur "rökt" man vill bli så att säga.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-04-25 21:32:00
|
Jan E |
Anna, det funkar tyvärr inte. Det är som att tillhandahålla en pissfri hörna i bassängen på Medis.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-04-25 22:08:00
|
Anna Drangel |
Är det sååå illa där??
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-04-25 23:09:00
|
Jan E |
Nej, det tror jag inte. Det är principen jag försöker illustrera; både luft och vatten har den egenskapen att partiklar sprids vare sig man vill eller inte.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-04-26 07:29:00
|
Anna Drangel |
Jo, jo, det där känner jag till...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-04-26 11:24:00
|
Eric Jönsson |
Svar 6, Jan E: Detta är det värsta i hela historien. Det partiella rökförbudet HADE funkat, om man brytt sig om att se till att det efterlevdes, dvs ställt rimliga krav på ventilationen. Problemet var att det inte fanns någon vilja till detta - man kunde ju ta det dåliga resultatet som argument för ett totalt rökförbud: "titta, funkar inte, vad var det vi sa! Totalförbud är det enda rätta!" Fult och sorgligt, men effektivt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-04-26 11:51:00
|
Jan E |
Eric, det hade inte varit praktiskt och ekonomiskt möjligt. Restaurangerna hade varit tvungna att göra mycket stora investeringar i nya ventilationsanläggningar, som ändå hade varit otillräckliga om man inte i princip hade placerat stora utsugstrattar ovanför varje bord. Och en sådan restaurangmiljö hade förmodligen inte blivit så lockande.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-04-26 11:55:00
|
Jan E |
Personligen tror jag att det kommande rökförbudet får två positiva effekter - dels blir det lättare för rökare att lägga av sitt missbruk, dels kommer fler att gå på krogen oftare, vilket gynnar rest.branschen.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-04-26 14:35:00
|
Eric Jönsson |
Jan E: åjo, de BRA exempel jag sett, med skaplig åtskillnad det krävs inte alls hermetiska glasväggar och god grundventilation visar att det går utmärkt rent praktiskt. Visserligen hade det varit dyrt, och krogägare har det inte speciellt lätt öht i det här landet, men inför ett reelllt tvång hade det funkat. enligt ditt andra argument hade ju omsättningen ökat genom fler besökare ->
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-04-26 14:39:00
|
Eric Jönsson |
Åtgärderna hade kostad betydligt mindre än de förändringar korgarna nu tvingas till om de vill behålla möjligheten till rökning, vilket de kommer att göra i de flesta fall - åtminstone inledningsvis.
För övrigt är jag övertygad om att argumenten med ökad omsättning för att fler skulle gå på krogen inte håller. Den del som idag inte vill/kan gå på krogen pga rökningen är helt enkelt marginell
|
|
Inlägg #15: Postat: 2005-04-26 14:47:00
|
Eric Jönsson |
Min ståndpunkt när det gäller förbudet är att det är djupt omoraliskt och ett typexempel på svenskt överförmynderi. Jag är för rökfria restauranger och krogar. Vad jag vänder mig mot är att en krog inte FÅR tillåta rökning om man så väljer statistiken säger ju att de flesta skulle välja en rökfri dito, så de skulle inte bli så många ->
|
|
Inlägg #16: Postat: 2005-04-26 14:49:00
|
Eric Jönsson |
ovanstående hade kunnat gå att uppnå med rätt incitament t.ex. genom beskattning, universalstyrmedlet över alla andra, men då dessa inte skulle vara politiskt korrekta, och arkitekterna bakom förbudet inte har ett dugg emot att beskära individens frihet blev resultatet istället detta.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2005-04-26 16:01:00
|
Jan E |
När allt kommer omkring så kanske det inte är så värst meningsfullt att nu diskutera vad som eventuellt hade kunnat göras. Nu har vi ett beslut om rökfria krogar och det är logiskt med tanke på att vi ganske länge haft rökförbud i offentliga miljöer. En restaurang är, även om den är privatägd, en offentlig miljö. Jag brukar normalt inte vara så pigg på statligt förmynderi, men i detta fall är det befogat. Ingen har rätt att utsätta andra för hälsorisker och en försämrad livskvalitet.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2005-04-26 16:02:00
|
Jan E |
Du underskattar ventilationsproblemet. På min arbetsplats har vi marknadens modernaste rökburar – s k rökstationer suck - och leverantören skryter med att luften utanför burarna är som en vårmorgon på landet. Pyttsan! det är visserligen bättre nu än med de gamla burarna, men inte acceptabelt. Burarna ska snart tas bort helt.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2005-04-26 16:02:00
|
Jan E |
Jag tror också att du underskattar den grupp som idag håller sig borta från krogarna pga rökningen. Jag tillhör själv den gruppen och jag känner många som tröttnat på rökiga krogar. Vi har lidit i tysthet i tron att inget går att förändra. Men det gick ju. Vi längtar efter att få gå på krogen lite oftare. Det kommer att bli köer utanför krogarna den 1 juni!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2005-04-26 17:02:00
|
Biff |
Eric, den nya lagen är utformad efter servitrisernas intressen. Dessa måste vistas i rökluften hur bra ventilation krogen än har.
|
|