|
Inlägg #1: Postat: 2005-04-24 14:59:00
|
|
Mikael Jacobson |
Jag är inte bekant med Björn Fries artikel men har ändå en åsikt om narkotikapolitiken, nämligen att det är ett problem för individen och inte samhället, missbrukare som vill ha hjälp ska få det utan att behöva "åka dit" för narkotikabrott och för all framtid bli trakasserade av polisen som brukar vara väldigt duktiga att hålla koll på alla som dömts för olika former av narkotikabrott och deras umgängeskrets...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-24 15:01:00
|
|
Mikael Jacobson |
Om en "Svensson" har problem med att han/hon dricker för mycket så är det visserligen nånting som man kanske skäms över, men samtidigt så kan man oftast räkna med stöd från omgivningen om man försöker sluta dricka, om du har problem med narkotika så brukar attityden från omgivning och myndigheter oftare vara "sluta först så kan vi snacka sen"...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-24 15:03:00
|
|
Mikael Jacobson |
... men om ditt problem är just missbruket så är det nog ganska värdelöst att myndigheterna lovar att hjälpa dig efter att du hjälpt dig själv. Om en medelålders kvinna dricker bag-in-box-vin hela varje dag och försöker sluta så behöver hon förmodligen inte mer hjälp än någon som röker hasch varje dag, ingen av dom är utslagen på gatan och i behov av bostad, jobb, etc.. utan vad de behöver är hjälp att sluta med sin drog. just my 2 cents.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-24 15:07:00
|
|
Mikael Jacobson |
Och de som faktiskt har fallit genom samhällets skyddsnät behöver nog inte heller jagas med blåslampa, snarare så behöver de hjälp att ändra sina liv och ett samhälle som tolererar att om du gått på heroin i fem-tio år så kan det vara svårt att inte få ett återfall även om man försöker sluta idag funkar det så att om du får hjälp och råkar få ett enda återfall så åker du oftast ut på gatan igen direkt...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-04-25 15:34:00
|
|
Martin Ekdahl |
Tack YP. Jag har faktiskiskt inte sett på Insider för jag antar att det är reportageprogrammet på tv3 du syftar på. Det stämmer dock att jag blev inspirerad till denna artikel av Michael Lundh.
|
| |