The Fog of War

Inlägg #1: Postat: 2005-04-23 19:52:00
stålis
Okay, lovar läsa. Men först senare i natt. Kaffe och TV och hyr-dvd innan.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-24 02:29:00
stålis
Läste den i Right Wing News, och har printat ut Slate-artikeln om McNamara för läsning - ordhållig som alltid.
Säkerligen finns betydande skillnader mellan Vietnam o. Irak,
men kritiken att man ljög in USA i Irakkriget för att implementera en större strategi är befogad. Sånt tär på förtroendet. Liksom den övriga propagandan.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-24 02:32:00
stålis
T ex den töntiga anspelningen på andra världskrigets axel Berlin-Rom-Tokyo, med talet om "ondskans axelmakter": Iran, Irak och Nordkorea. Sån retorik gör åtminstone mig motsträvig. Eftersom det lika lite finns någon likhet mellan de länderna och Japan, Italien och Tyskland för 60 år sen, som det kanske finns mellan Vietnam o. Irak - noga sett.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-24 02:36:00
stålis
En likhet finns dock: det nästan unilaterala agerandet bortsett från stödet från Blair, Berlusconi och förre spanske premiärministern. Vidare att kriget inte blivit den promenadseger, som vi först utlovades utan en blodig såpa à la
Palestina-Israel-konflikten. Man har nu 150 000 man i Irak väl? Och man har kallat in amerikanska nationalgardister. Är det tecken på framgång?
Inlägg #5: Postat: 2005-04-24 02:46:00
stålis
Nu är inte amerikanska högern enig bakom Bush. Som jag nämnt tidigare har två gamla hökar som George Will och William Buckley hävdat att det stött kriget på felaktiga grunder. Och Pat Buchanan, som ju knappast kan kallas vänster, tillhör sen första början krigets kritiker. Läs hans tidning, The American Conservative.

Länk: amconmag.com
Inlägg #6: Postat: 2005-04-24 13:12:00
stålis
Läste Slate-artikeln. Väldigt intressant kompletterande information. Varför får jag den här associationen till Albert Speer, när jag läser om McNamara?
Inlägg #7: Postat: 2005-04-24 20:06:00
AmerikaMike
Svar 2, Vad ljög man om? 9/11 och Butler kommisionen har inte pekat på några lögner. Svar 4, Det där är ju inte riktigt sant. Det fanns stor uppslutning gränsande till enighet om målet och även om medlet, det var snarare frågan om man skulle fortsätta inspektionerna ytterligare en sväng först.
Inlägg #8: Postat: 2005-04-24 20:08:00
AmerikaMike
Sv 6 Har du läst Barry Goldwaters memoarer? Han lär inte haft höga tankar om McNamara....
Inlägg #9: Postat: 2005-04-25 18:52:00
stålis
Goldwater var min förste politiske idol. Och han kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta - "in your heart you know his right", som de sa -64. Då jag var 15 och yrvaket politiskt medveten.
Inlägg #10: Postat: 2005-04-25 18:56:00
stålis
Men du får inte blanda ihop politiska sympatier med uppskattning av en dokumentärfilm om en intressant person. Speer och Hitler var också intressanta, men jag gillar ingen av dem. Jag jämställer alltså inte McNamara med varken Speer eller Hitler rent moraliskt, fast man kan ju ha de allierades terrorbombning mot Tyskland & Japan som utgångspunkt för mången moralfilosofisk diskussion. Onekligen var de i strid med folkrätten!
Inlägg #11: Postat: 2005-05-15 17:52:00
Anders Klasson
För att tangera det sista där nertill så
har Tyska Nationaldemokrater börjat
kanalisera Folkets protester emot "Skuld-Kulten" från
Andra Världskriget emot det Tyska
Folket. Dels poängterar man att
nästan bara Etablissemanget
deltar i den årliga minnesceremonin
över Förintelsens offer, dels håller
man Demonstrationer för att
minneshålla Dom Allierades