Feminismen bär skulden till att vi mår så dåligt

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2005-04-23 11:04:00
Beckisbarnet
Men snälla nån, det är väl UPP TILL DIG om du vill debattera här på Sourze. Vill du inte så slipper du. Barnsligt att sitta här och gnälla. Om du ger dig i leken får du leken tåla. Om du känner att du inte klarar av att bemöta mig så är det väl bättre att knipa käft? Du gör ju bara bort dig annars.
Inlägg #22: Postat: 2005-04-23 11:08:00
Beckisbarnet
Marcus- eftersom du lägger en sådan hård och oförsonlig dom på mig så har jag väl ändå rätt att få en förklaring på vad jag gör för fel?
Exempelvis i denna debatt- kan du ge mig en vettig förklaring på vad jag skrivit som är så fel att jag förtjänar att ta skit från dig?
Inlägg #23: Postat: 2005-04-23 13:45:00
Shakti
Är jag feminist? Det beror väl på vilken definition man använder. Bara här på sourze kan jag säkert hitta tjugo trettio olika definitioner, beroende på vem som skriver och vad de har för grundläggande känsla inför relationen kvinna-man - i samhället och i relationer. Enligt vissa av dem skulle jag vara feminist, enligt andra inte.
Inlägg #24: Postat: 2005-04-23 13:46:00
Shakti
Jag tycker illa om att bli påhoppad och förolämpad utifrån att jag är feminist, när den som använder ”feminist” som okvädingsord inte ens brytt sig om att ta reda på var just jag står i olika frågor, eller ens den fråga som för tillfället debatterats. Jag som de flesta andra som försöker ha en lite mer komplex och eftertänksam uppsättning tankar kring kvinnor, män, samhället, biologi, möjligheter, diskriminering och politik tycker inte om att bli kidnappad av en eller annan falang.
Inlägg #25: Postat: 2005-04-23 13:47:00
Shakti
Här på sourze frodas feministhatet och det tycks inte finnas någon gräns för vad man kan pådyvla folk för epitet – manshatare, fittfascist – och detta utan någon seriös dialog. Även feminister går över gränserna. Det är uppenbarligen en infekterad sörja och alla känner sig hotade.
Inlägg #26: Postat: 2005-04-23 13:47:00
Shakti
Och jag då? Jag vill vara fri. Jag vill inte att någon ska komma och tala om för mig hur jag är, utifrån den enda kunskapen om mig att jag är kvinna. Det händer dock hela tiden – kvinnor är si och män är så. Enligt all logik betyder det att sådana påståenden gäller mig. Vad fan vet ni egentligen? Och de här uppfattningarna om hur kvinnor och män ÄR har ju också ett inneboende BORDE vara. Jag betackar mig!
Inlägg #27: Postat: 2005-04-23 13:47:00
Shakti
För de här uppfattningarna kommer emellan mig och mitt eget liv. Det är inte roligt att behöva oroa sig för om jag t ex kommer att tas på allvar om jag är sjuk och beskriver mina symptom för en läkare kvinna eller man som har en föreställning om att kvinnor är gnälliga. Och även män är fångar i sådana uppfattningar.
Inlägg #28: Postat: 2005-04-23 13:48:00
Shakti
Om feminist är att förändra det här och göra oss alla mer respekterade som individer, då är jag feminist. You bet. Om feminism är att arbeta för att skapa lika möjligheter och rättigheter i samhället för män och kvinnor, då är jag feminist. Vi kan hitta många definitioner på feminist där jag kan skriva under. Ironiskt nog kan vi helt säkert hitta fullt gångbara definitioner på ”feminist” som även en mest inbitne feministhatare kan passa in.
Inlägg #29: Postat: 2005-04-23 13:49:00
Shakti
Men de retoriska, aggressiva definitionerna av feminist manshatare, faktaförvrängare etc etc, de kan jag bara fråga mig vilken funktion de fyller för någon som vill ha en öppen och fruktsam debatt?
Inlägg #30: Postat: 2005-04-23 13:53:00
Shakti
Och Åh! Jag missade Biffs fantastiska definition i svar 6. Feminist någon som inte är mänsklig och har känslor. Haha, Biff, känner du mig? Uppenbarligen inte. Gjorde du det skulle du rodna nu...
Inlägg #31: Postat: 2005-04-23 14:05:00
Shakti
Plus, den här definitionen som florerar här på sourze av feminist någon som vill att kvinnorna ska ha makt över männen, den känns lite paranoid. Hur stora är oddsen att det händer? Och hur många feminister existerar egentligen som vill det? Jag har personligen aldrig stött på någon sådan, fast de helt säkert finns. Det är faktiskt betydligt vanligare med folk som vill att män ska vara kvinnans överhuvud, eller hur?
Inlägg #32: Postat: 2005-04-23 14:11:00
Biff
Shakti, jag utgick från dina sex raljerande kommentarer. Du skriver att du i första hand vill bli bemött som en individ och inte utifrån vad man har för föreställningar om kvinnor. Nå, det var exakt vad jag gjorde. Alla män vet att kvinnor är känslosamma, men istället för att bemöta dig som sådan utgick jag ifrån vad du faktiskt skrev. För övrigt överdriver du könens betydelse i fråga om förutfattade meningar.
Inlägg #33: Postat: 2005-04-23 15:16:00
Beckisbarnet
Som Shakti skrev så finns det olika definitioner på feminist. Just därför visar Suzanne i sin artikel både på okunskap och dumhet.
Inlägg #34: Postat: 2005-04-23 15:16:00
Beckisbarnet
Svar 26 skrev, "Jag vill vara fri. Jag vill inte att någon ska komma och tala om för mig hur jag är, utifrån den enda kunskapen om mig att jag är kvinna. Det händer dock hela tiden – kvinnor är si och män är så. "
Inlägg #35: Postat: 2005-04-23 15:19:00
Beckisbarnet
Just detta som Shakti skrev tycker jag också. Faktum är att jag varit väldigt avigt inställd till alla feministiska idéer, men mina tankar börjar att ändras. Jag känner själv att jag vill vara fri som man och inte påtvingas en massa förutbestämda egenskaper. Förhoppningsvis lever vi dock i befrielsens tidevarv.
Inlägg #36: Postat: 2005-04-23 15:43:00
Biff
Metoden att avvisa kritik mot feminismen genom att gömma de olika inrikningarna bakom varandra är jag hjärtligt trött på. Snarast är det ett sätt att slippa ta ansvar, att slippa vara den som kastar första stenen, eftersom ingen annan inriktning verkar bry sig nämnvärt om att kritisera den galla som spys ut. Med frihet kommer otrygghet, heter det. När vi inte vet vad som förväntas av oss, vet vi heller inte hur vi ska bete oss.
Inlägg #37: Postat: 2005-04-23 17:05:00
Beckisbarnet
Mycket visa ord min käre biff. Är du en gammal hederlig gråsosse månne? All respekt för att vi alla är olika men själv behöver jag inga förutbestämda dogmer för att kunna bete mig. Behöver du?
Inlägg #38: Postat: 2005-04-23 17:39:00
Biff
Felet är just att du kallar det för dogm, som om det vore regler som tvingade oss.
Inlägg #39: Postat: 2005-04-23 19:18:00
Shakti
Svar 32: Det här är så roligt! Nu försöker Biff provocera genom att skriva "alla män vet att kvinnor är känslosamma". Nå, Biff, jag har känslor, och empati. Jag har också universitetspoäng i såväl statistik som logik. Jag klarar av att vara ganska många saker samtidigt. Men klarar du av att skriva något som inte är generaliserande? Vem är du?
Inlägg #40: Postat: 2005-04-23 19:20:00
Shakti
Och att "gömma de olika inriktningarna bakom varandra" är ingen metod. Det är ett faktum att feminsimen är brokig. Om man vill göra en rimlig analys måste man faktiskt ha det i åtanke. Att dra alla inriktningar över en kam och fördöma dem enligt eget godtycke är bara ytligt och meningslöst.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...