En trevlig kvinnomisshandlare

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-04-21 16:21:00
Sofia Hadjipetri
Naturligtvis tror jag inte att välkammade män med kostym är människor som inte gör nán illa, medan de med skägg och tovigt hár skulle vara potentiella váldsverkare. Snarare talar jag i min artikel om en person som är trevlig och artig, omtyckt i den grad att inte ens kvinnans vänner tror henne till en början. Klädstilen är i sig irrelevant. Jag försöker beskriva en helhet.
Inlägg #2: Postat: 2005-04-21 16:23:00
Chris.X
Sofia: Logiken är mycket enklare än så. Då merparten 99? av alla män och kvinnor inte misshandlar så är det normalt att INTE misshandla. Om någon människa misshandlar avviker denna från normen. Därav paradoxen att någon som misshandlar skulle kunna vara normal. För det går inte.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-21 16:25:00
Chris.X
Har du sett filmen eller läst boken "American Psycho"? Om inte, gör det. Det handlar om en psykopat som är helt sjuk i huvudet. Han är snygg, har ett bra jobb, intelligent, otroligt skötsam och trevlig. Enda problemet att när han blir arg på personer hugger han ihjäl dom med t.ex. en yxa.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-21 16:26:00
Sofia Hadjipetri
När jag i min text skriver att han är en vanlig man, sá menar jag att han är vanlig pá arbetet och bland sina vänner. I den andre blick. Dvs, han beter sig inte "konstigt" enligt de sociala normer vi har. Däremot är han ju högst obehaglig hemma. Om DET är vanligt vet jag inte. Som nágon annan skrev, det finns ju självklart skillnad pá hur man "verkar" och hur man "är".
Inlägg #5: Postat: 2005-04-21 16:27:00
Chris.X
Set han bra ut? Ja. Är han socialt anpassad? Ja. Ser han ut att vara en skötsam person? Ja. MEN, är han normal? NEJ! Han ser normal ut, och hans allra flesta egenskaper passar väl in på en socialt välanpassad människa normal. Men att hugga ihjäl folk med en Yxa är INTE normalt, således är han inte normal.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-21 16:29:00
Sofia Hadjipetri
Och detta var ett av mánga fall nár kvinnan i frágan har behövt fly. Det finns mánga fler. Hur pass "avvikande" är egentligen en person som misshandlar fysiskt och/eller psykiskt? Vet du vad Beckisbarnet, jag hoppas att du studerar/arbetar med nágot som kan hjälpa oss ta reda pá det en dag.
Inlägg #7: Postat: 2005-04-21 16:30:00
Chris.X
Sofia: Men det är juh det som är grejjen. I din artikel verkar det som om du helt missat den poängen. Men nu påpekar du precis det jag vill sätta fingret på i din artikel. Det är därför Nilseriks påstående att en person som misshandlar inte är normal, är vattentätt. Det stämmer. Och vi normala : människor VET att man inte ska döma hunden efter håren.
Inlägg #8: Postat: 2005-04-21 16:32:00
Chris.X
Det känns som om vi har samma åsikter inom denna fråga, och egentligen är det bara lite sunt förnuft. Många människor har misstolkat din artikel, och du verkade misstolka Nilseriks. Vi VET att se och vara är helt olika saker, men att säga t.ex. att en vanliga man kan misshandla går inte, då det inte är normalt att misshandla.
Inlägg #9: Postat: 2005-04-21 16:34:00
Sofia Hadjipetri
Chris X- 99 misshandlar inte? Var har du sett den siffran? Om misshandel även involverar att nypas hárt, en örfil, "lätta" sparkar och psykisk terror har mánga jag kánner rákat ut för det av sin partner minst en gáng eller gjort det mot sin partner minst en gang. Betyder det att att 99 i sá fall misshandlar?
Inlägg #10: Postat: 2005-04-21 16:35:00
Chris.X
Och visst, man måste inte vara socialt missanpassad för att misshandla. Men å andra sidan en person som tar till nävarna när argumenten tryter tycker jag passar in under "socialt missanpassad". Även om han/hon verkar "normal".
Inlägg #11: Postat: 2005-04-21 16:41:00
Chris.X
Sofia: Så om en unge ger en annan unge en lätt spark, ska det klassas som misshandel och bli en siffra i misshandelsstatistiken? Det känns lite jobbigt att diskutera misshandel med en person som anser att "nypas" anses som misshandel. Det är ett hån mot de människor som i åratal blir verkligen misshandlade av sin partner, eller har blivit slagna på allvar.
Inlägg #12: Postat: 2005-04-21 16:44:00
Chris.X
Enligt BRÅ anmäldes ca 75.000 fall av misshandel inklusive sexualbrott år 2004. även om man lägger till mörkertal efter mörkertal efter mörkertal blir det en försvinnande liten del av befolkningen som ens varit med om misshandel så allvarligt att den blivit anmäld.
Inlägg #13: Postat: 2005-04-21 16:47:00
Sofia Hadjipetri
Jag ska iväg pá min föreläsning nu. Vi fortsátter en annan gáng.
Inlägg #14: Postat: 2005-04-21 16:50:00
Sofia Hadjipetri
Och jag vill be dig att inte sätta orden i min mun. : Jag har inte sagt att nypas bör ses som misshandel. Jag frágar var man dara gránsen i undersökningarna ex. Nilserik refererar till? Okej, nu máste jag verkligen springa till min föreläsning.
Inlägg #15: Postat: 2005-04-21 16:52:00
Chris.X
Sammanfattningsvis tycker jag att din artikel är bra. Den stämmer säkert in på många män och kvinnor som misshandlar sin partner. Har själv en anhörig vars hustru misshandlade deras barn och använde dom mot sin pappa. Men du skulle inte använt den som svar på Nilserik. Utan som en separat artikel.
Inlägg #16: Postat: 2005-04-21 16:57:00
NisseO
Chris X #2: Det är inte riktigt så enkelt enligt den feministiska logiken att 1 misshandlare gör att de är avvikande och det är därför min artikel och Dunedin behövs. Feministerna menar nämligen - med hänvisning till kontinuitetsperspektivet>/i> att kvinnomisshandel är något normalt för män att ägna sig åt, och att därför även kramar och nyp med fingrar ska räknas med i deras statistik.
Inlägg #17: Postat: 2005-04-21 16:58:00
NisseO
Enligt feministisk propaganda är de 10.000 per år misshandlade kvinnorna och 16 döda bara toppen på isberget där dessa män gått för långt i misshandeln och blivit avslöjade i sitt förtryck. Deras tes är att alla män beter sig så, men bara en del blir avslöjade eller går för långt.
Inlägg #18: Postat: 2005-04-21 16:58:00
NisseO
Det är därför det är viktigt att peka på att det inte är en fråga om kontinuitet, utan att de som misshandlar så grovt att det uppstår skador är avvikande från normal manlighet på de sätt jag redovisar. Med grovt våld bör enligt mig bara betecknas det lilla som skiljer mäns partnervåld från kvinnors, dvs. fler allvarliga skador och dödsfall. I övrigt misshandlar ju kvinnor minst lika mycket.
Inlägg #19: Postat: 2005-04-21 17:17:00
Chris.X
NisseO: Helt rätt. Jag vet. Att klassa en kram som misshandel känns verkligen som om man försöker "bättra på" statistiken. SlagenDam har noll i trovärdighet om man börjar titta på vad den är byggd på.
Inlägg #20: Postat: 2005-04-21 17:22:00
Chris.X
Sofia: Ah, okej du påstod inte att nypas var att misshandla. Fel av mig. Nåväl, misshandel är enligt mig att utsätta en person för någonting som denne mår väldigt dåligt av. Att nypas räcker således inte. Om jag skulle bli nypt av en tjej kanske jag t.o.m. skulle bli glad. :
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...