Särartsideologi hindrar integration

Inlägg #1: Postat: 2005-04-21 02:40:00
stålis
Inlägg #2: Postat: 2005-04-21 02:43:00
stålis
Medborgardemokrati kräver hundraprocentig likabehandling inför lagen utan kulturella och religiösa hänsyn. Är det realistiskt i ett så pass mångetniskt samhälle som vårt? Frågan ej retorisk utan en verklig fråga.
Inlägg #3: Postat: 2005-04-21 02:48:00
stålis
Tag frågan om manlig omskärelse av barn.
Som judar, muslimer och även vissa kristna praktiserar. Svensk lag är noga med barns rätt, deras integritet och har en noll tolerans gentemot aga. Varför gör den då undantag för omskärelse? Ja, du förstår problemet.
Mångetniska och framförallt mångkulturella samhällen innebär alltid friktioner - om man behandlar alla helt lika. Man tvingas därför byta ut individrelaterade rättigheter mot grupprelaterade sådana.
Inlägg #4: Postat: 2005-04-21 02:55:00
stålis
Mångetniciteten har över hela västvärlden lett till positiv särbehandling och etnisk kvotering. "Affirmative action" och "political correctness" som det kallas i USA. Och där även en mycket kritiserad folkbokföring census med frågor om etnisk tillhörighet.
Inlägg #5: Postat: 2005-04-21 02:56:00
stålis
Detta var det som främst fick mig att byta fot i "invandringsfrågan". Min individualistiska ideologi vars nav var ett totalt bortseende från medfödda särdrag, som kön och etnicitet, som hade som enda rättighetskriterium medborgarskapet därför nej till dubbelt medborgarskap, visade sig oförenlig med den massinvandring från avlägsna kulturer som framtvingade positiv särbehandling, inte bara inför den skrivna utan även den oskrivna lagen den som gäller i den politiska debatten, t ex.
Inlägg #6: Postat: 2005-04-21 03:25:00
stålis
Hade de varit bättre om inte staten/eliten positivt särbehandlat och daltat så mycket med invandrare som skett? Ja, förmodligen. Men du vet hur det är: olika regler för olika folkgrupper. Uttrycklig ringaktning av vita/ljushyade/nordiska svenskar är vanligt i massmedier, och leder aldrig till åtal för hets mot folkgrupper. Som fallet med Joanna Rytels AB-artikel "Jag skulle aldrig föda en vit man" visar.
Inlägg #7: Postat: 2005-04-21 03:27:00
stålis
Jag anser att kvinnor som Joanna Rytel och Natalia Kazmierska med sitt uttalade hat mot vita män, inte borde få jobba med barn eller på sjukhus, eftersom man kan befara att de skulle diskriminera alla "vita" av manskön. Natalia använder i sin senaste krönika "arier" synonymt med "vit", vilket får mig att undra om hon betraktar t ex judiskättade personer som Michael Howard och P G Gyllenhammar som vita?

Länk: expressen.se
Inlägg #8: Postat: 2005-04-21 03:29:00
stålis
Jag skulle rekommendera dig att läsa
Samuel Huntingtons bok om amerikansk identitet "Who are we?", speciellt kapitlet som varnar för en vit nationalistisk rörelse som är mindre extremistisk och rasistisk än t ex KKK, men som kan uppstå när vita amerikaner börjar bete sig som andra etniska särintressegrupper och organisera sig för att skydda sina rättigheter.
Inlägg #9: Postat: 2005-04-21 10:44:00
Fowler
Stålis skärp dig, på dig låter det som att enstaka konstnärers och kulturelitisters nedlåtande uttalanden om vita hetero män är ett samhällsproblem. Löjligt. Svar 8: Vad jag vet har USA en historia som tvingat fram etniska särintressegrupper. Har inte vita huset, senaten och HD alltid representerats av vita heterosexuella män förresten?
Inlägg #10: Postat: 2005-04-21 16:01:00
steno
Fin och kul skriven artikel att du ska behöva svara på kommentarer om särbehandling åt andra hållet r är litet märkligtDu borde ha skickat kuvertet till Per Nuder, Baylan,kulturministern mfl
Inlägg #11: Postat: 2005-04-21 17:13:00
stålis
Artikeln tar upp problemet med uppdelning av medborgare i etniska grupper och det finns mer att säga i ämnet än vad som sker i artikeln. Författaren tycker att alla medborgare skall behandlas lika oavsett etnicitet, så då passar mina
kommentarer in, Kan ni inte se det, så är ju det ett symptom på ett större problem.
Inlägg #12: Postat: 2005-04-22 09:52:00
steno
Ditt ämne är intressant underlag för en artikel. Jag reagerade också starkt att en kvinna fick en mild dom trots skållningen. Men att som första kommentar till den här artikeln ta fram skållningen var magstarkt
Inlägg #13: Postat: 2005-04-23 18:06:00
stålis
Snälla Steno. Det var rent spontant.
Tror du på fullt himla allvar att jag är "invandrarhatare"? Ni är så himla många 20 , att inte ens jag kan undgå att ha anknytning till er via släktskap av sent, utomeuropeiskt, syrianskt slag - förutom alla serbisk-, spansk- ungersk-, och polskättade vänner. Kommer att tänka på Oswaldo, chilenaren, som var hemma här och käka middag förra helgen. Så ursäkta vad-i-helvete menar du med "magstark"?
Inlägg #14: Postat: 2005-04-23 18:10:00
stålis
Jag är som svensk så himla djävla trött på att bli behandlad som "rasist" bara för att jag är realist och vill ha en invandringspaus. Är det inte realistiskt och befogat, tycker du?
Laddar...