|
Inlägg #1: Postat: 2005-04-19 22:58:00
|
|
NisseO |
T ex den här During nine years together, she hit him every day. Eventually, he started fighting back. But she always threw the first punch.
Julie, of Abbeyhill, Edinburgh, cut James with a knife and bashed him with a telephone as he called police. They always lifted James, despite him saying he was the victim. Julie said: If someone had taken the issue seriously, I might have received help a lot quicker.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-04-19 23:14:00
|
|
Fowler |
Tyvärr måste jag hålla med dig Nisse O, Sofias artikel ger knappast svar på tal.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-04-20 09:39:00
|
|
Per W |
Nisse O, Det finns lika många svarta svanar som vita i Australien och Nya Zeeland t ex. Vad vill jag säga med det? Jo, att bristande kunskap och insikt kan leda en att dra förhastade slutsatser och fördomar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-04-20 09:45:00
|
|
Per W |
Sen kan jag hålla med Sunny i en annan kommentar, att alla varningsklockor ringer när man läser Sofias beskrivning av den perfekte mannen. Psykopatiska drag och en typsik avvikare.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-04-20 12:05:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Jag har inte läst psykologi och vet inte om en sádan man jag beskriver kan räknas som psykopat. Kanske, kanske inte. Jag invänder dock mot Nilserik Olssons artikel att det huvudsakligen handlar om missbrukare, män med psykiska störningar och utlänningar det sistnämnda är en helt egen debatt, vilket ju visar artikelförfattarens syn pá invandrare, dvs att män frán andra länder än Sverige är avvikande psykopater.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-04-20 12:08:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Sávit jag vet är denne man inte missbrukare, har aldrig uppsökt psykolog/psykiater vilket inte betyder att han inte har mentala problem, utan att detta inte har konstaterats av expertis och är inte utlänning. Är han vanlig? Ovanlig? Vem bedömer detta?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-04-20 12:12:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Och naturligtvis misshandlar även kvinnor, bäde psykiskt och fysiskt. Vad jag huvudsakligen vill betona att detta är den "schyssta killen" som alla gillar. Och vars enda "ovanlighet" verkar bestá av att han är charmig.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-04-20 12:54:00
|
|
pUs |
Braksuccé. Du ägnar en hel artikel åt att konstatera att även en misshandlande man kan vara charmig och trevlig. Grattis.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-04-20 16:44:00
|
|
Daniel Wijk |
Sofia svar 7: Det är helt okay att säga detta, jag tror fler tjejjer och killar behöver förstå sig på psykopater. Men säg för allt i världen inte att mannen är normal, för då tror jag inte någon man här skulle anse sig vara normal.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-04-20 18:50:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Daniel Wijk - jag försöker att undvika användandet av ordet "normal", för vem är egentligen "normal" och vem bestämmer det i sá fall?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-04-20 18:51:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Är en vanlig man "normal". Är en "normal" man vanlig?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-04-20 18:52:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Man person.
Jag kanske behöver gá en filosofikurs.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-04-21 10:42:00
|
|
Beckisbarnet |
Sofia, uppenbart försöker du mena att det är "normalt" av män att misshandla kvinnor, eller är det inte vad du försöker visa med din artikel? Om inte-vad försöker du då säga?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-04-21 17:02:00
|
|
Daniel Wijk |
Sofia: Jag brukar oftast kriva "normal" med fnuttarna, men i detta fallet så har vi faktisk någonting som jag anser är normalt. Nämligen att inte misshandla sin partner nej, en örfil i ett gräl räknas inte som misshandel Gudrun. Det är inte normalt och räknas inte som normalt i vårat samhälle av de allra flesta människor. Om ordet normalt ska få existera och det tycker jag så är detta ett bra användningsområde för det.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-04-24 18:14:00
|
|
Sunny |
Sofia:De flesta menar att det är ett onormalt beteende som dessa män uppvisar. Du pekar på det faktum att medan en psykopat ifall vi nu lånar en bra term på män som misshandlar eller begår övergreppi en missbrukarmiljö eller en kriminell miljö eller helt enkelt bara en smula ovanlig miljö: Invandrare,bög etc. åker fast när de begår övergrepp. Forts
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-04-24 18:20:00
|
|
Sunny |
Män med likartade personlighetsstörningar som är högutbildade,högavlönade, vita o rika misstänker ingen. O blir de anmälda blir anmälaren inte trodd.
Särsklit inte ifall anmälaren själv har lägre social rang o det har de flesta kvinnor o alla barn.
En maximalt smart psykopat o dessutom bar utbildad o ytterst charmig o verbalsom min egen pappa är oerhört svårt att "sätta dit" då han ligger före både polis o läkare i tankarna under samtalen.
Övertron på sin smarthet kan få dem att
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-04-24 18:29:00
|
|
Sunny |
slarva med tekniska bevis.
En gång fälld så fälls de sedan oftare för de här männen ändrar inte sitt beteende.
För oss som har olyckan att lära känna någon av dem tidigt så ringer varningsklockorna mycket tidigare än hos andra. Jag skulle inte ens gå på den första daten Inte heller mina döttrar.
De här männen följer tvångsmässigt vissa mönster o när du en gång lärt dig hur de ser ut så skiljer du en psykopat från en hygglig man lika lätt som ett björnspår från ett kattspår.
|
| |